Arla: ny mærkning del af en overordnet plan

Arla: ny mærkning del af en overordnet plan

Allerede i august sidste år ændrede Arla med stor succes mærkningen på mælkekartoner i Sverige, og nu er turen kommet til Danmark, hvor ændringen først indføres på Arla 24-mælken fra juni og herefter løbende på andre produktkategorier

- Madspild er en massiv udfordring i de danske husstande, og det er et problem, vi hos Arla konstant forsøger at gøre mindre. Det gør vi både ved at samarbejde med partnerorganisationer og ved at optimere vores egen produktion. Nu bruger vi så de gode erfaringer fra den nye datomærkning i Sverige til også at bekæmpe madspild i Danmark.

Med tilføjelsen af 'ofte god efter' på Arla 24 opfordrer vi danskerne til at stole mere på deres egen dømmekraft. Den bedste pejling på mælks holdbarhed får man nemlig ved at bruge sine sanser og sin sunde fornuft, ' siger Jakob Knudsen, administrerende direktør for Arla Danmark.

Bekæmpelse af madspild på flere fronter
Ændringen i datomærkningen på Arla 24 er blot seneste tiltag fra Arla i kampen mod madspild. Siden 2012 har Arla samarbejdet med Fødevarebanken og sikret socialt udsatte danskere tonsvis af gode mejeriprodukter, der ellers var gået til spilde.

Internt i verdens største økologiske mejeri arbejder man også selv på at minimere spildet. I 2015 var spildprocenten for Arlas samlede indkøb af råmaterialer på 2,36 procent. Det tal blev i 2018 bragt ned på 1,90 procent. Hos Arla er ambitionen at halvere spild af mad med 50 procent.

Offentliggørelsen af, at Arla nu også introducerer den nye datomærkning i Danmark, falder sammen med et tiltag fra organisationen Too Good To Go, der har samlet fødevareproducenter, som støtter ændringen af datomærkninger i kampen mod madspild. Den nye datomærkning hos Arla introduceres i første omgang på Arla 24 i juni, men forventningen er, at flere Arla-produkter vil ændre datomærkning, inden året er omme.

Fakta
Arla har en overordnet målsætning om at halvere spild af mad
Mindre madspild har været en del af Arlas miljø- og klimastrategi siden 2011
Arla har samarbejdet med Fødevarebanken siden 2012 og samarbejder i dag også med de internationale fødevarebanker gennem European Federation of Foodbanks
Gennem Karolines Køkken hjælper Arla forbrugeren med at mindske spild via app'en Tøm Køleskabet, der sikrer, at alle ingredienser bliver brugt
Arla har tilsluttet sig FN's Sustainable Development Goals målsætning 12.3, der forpligter Arla til at rapportere indsatsen mod madspild.

-lipe

26/2 2019
  • Næste generation af sikkerhedsetiketter på messe

    Næste generation af sikkerhedsetiketter på messe

    etiketter-og-maerkning ›Producenten Securikett vil på Fachpack 2025 præsentere nytænkning inden for sikkerhedsmærker med særligt fokus på genanvendelighed, digital sporbarhed og manipulationssikring
  • Nye farver gør det lettere at skelne

    Nye farver gør det lettere at skelne

    etiketter-og-maerkning ›REMA1000 har har givet givet emballagen til kædens egen plejeserie nye farver, som markerer, om indholdet er med eller uden parfume
  • Print selv vaskemærkerne

    Print selv vaskemærkerne

    etiketter-og-maerkning ›Norris Print-Tech har løsningen, når det handler om at printe de såkaldte carelabels, som bliver syet i beklædning
  • Etiketter klar til kolde afvaskninger

    Etiketter klar til kolde afvaskninger

    etiketter-og-maerkning ›Bedre plastgenanvendelse takket være etiketter med særlige afvaskbare egenskaber har længe været en selvfølge for PET-flasker og -beholdere. Nu tilbyder Herma et certificeret afvaskbart selvklæbende etiketmateriale til emballage fremstillet af HDPE-plast
  • Foldekarton indtager Labelexpo Europe

    Foldekarton indtager Labelexpo Europe

    etiketter-og-maerkning ›Fra i år udvider Labelexpo Europe til også at omfatte foldekarton. Andy Thomas-Emans, strategisk direktør hos Informa Markets Labels & Packaging Group, forklarer i en udmelding fra messen, hvordan Labelexpo udvikler sig og hvordan det påvirker messen i Barcelona til september
  • Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatacs forretningsområde og rapporteringssegment skifter navn. Fra den 12. juni 2025 er navnet UPM Adhesive Materials. Det nye navn vil blive brugt fra delårsrapporten for 2. kvartal 2025 og frem
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    etiketter-og-maerkning ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    etiketter-og-maerkning ›Grob-Werke er afhængig af udstansede specialfolier fra S+P Samson, når de opsætter deres højpræcisionsanlæg til produktion af batteri der består af moduler i flere lag.