Arla: ny mærkning del af en overordnet plan

Arla: ny mærkning del af en overordnet plan

Allerede i august sidste år ændrede Arla med stor succes mærkningen på mælkekartoner i Sverige, og nu er turen kommet til Danmark, hvor ændringen først indføres på Arla 24-mælken fra juni og herefter løbende på andre produktkategorier

- Madspild er en massiv udfordring i de danske husstande, og det er et problem, vi hos Arla konstant forsøger at gøre mindre. Det gør vi både ved at samarbejde med partnerorganisationer og ved at optimere vores egen produktion. Nu bruger vi så de gode erfaringer fra den nye datomærkning i Sverige til også at bekæmpe madspild i Danmark.

Med tilføjelsen af 'ofte god efter' på Arla 24 opfordrer vi danskerne til at stole mere på deres egen dømmekraft. Den bedste pejling på mælks holdbarhed får man nemlig ved at bruge sine sanser og sin sunde fornuft, ' siger Jakob Knudsen, administrerende direktør for Arla Danmark.

Bekæmpelse af madspild på flere fronter
Ændringen i datomærkningen på Arla 24 er blot seneste tiltag fra Arla i kampen mod madspild. Siden 2012 har Arla samarbejdet med Fødevarebanken og sikret socialt udsatte danskere tonsvis af gode mejeriprodukter, der ellers var gået til spilde.

Internt i verdens største økologiske mejeri arbejder man også selv på at minimere spildet. I 2015 var spildprocenten for Arlas samlede indkøb af råmaterialer på 2,36 procent. Det tal blev i 2018 bragt ned på 1,90 procent. Hos Arla er ambitionen at halvere spild af mad med 50 procent.

Offentliggørelsen af, at Arla nu også introducerer den nye datomærkning i Danmark, falder sammen med et tiltag fra organisationen Too Good To Go, der har samlet fødevareproducenter, som støtter ændringen af datomærkninger i kampen mod madspild. Den nye datomærkning hos Arla introduceres i første omgang på Arla 24 i juni, men forventningen er, at flere Arla-produkter vil ændre datomærkning, inden året er omme.

Fakta
Arla har en overordnet målsætning om at halvere spild af mad
Mindre madspild har været en del af Arlas miljø- og klimastrategi siden 2011
Arla har samarbejdet med Fødevarebanken siden 2012 og samarbejder i dag også med de internationale fødevarebanker gennem European Federation of Foodbanks
Gennem Karolines Køkken hjælper Arla forbrugeren med at mindske spild via app'en Tøm Køleskabet, der sikrer, at alle ingredienser bliver brugt
Arla har tilsluttet sig FN's Sustainable Development Goals målsætning 12.3, der forpligter Arla til at rapportere indsatsen mod madspild.

-lipe

26/2 2019
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.
  • Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    etiketter-og-maerkning ›HERMA har videreudviklet sin enkeltlags 63S-lim til en flerlagsvariant. Den sikrer, at forseglingsetiketter ikke kan fjernes selv fra overflader som papir, pap, plast eller stål uden at blive ødelagt eller efterlade synlige rester på overfladen
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    etiketter-og-maerkning ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"