Carlsbergs fiberflaske forsinkes af materialemangel

Carlsbergs fiberflaske forsinkes af materialemangel

Trods års forarbejde, tusinder af enheder i markedstest og forsøg i syv lande er der fortsat lang vej før almindelige forbrugere vil finde Carlsberg-produkter i bionedbrydelige flasker, skriver online-mediet Cleantech Watch

Det er syv år siden, Carlsberg første gang præsenterede sin træfiber-baserede ølflaske, som siden er videreudviklet.

Men til Cleantech Watch fortæller direktør for bæredygtighed hos Carlsberg Gruppen, Simon Boas Hoffmeyer, at der stadig er et stykke vej til et færdigt produkt.

-Den indvendige bioplast, som er helt afgørende for at kunne holde øllet i papirflasken, eksisterer ikke i stor skala – og det gør det stadigvæk ikke, siger direktøren. Han håber dog på at kunne komme igang med en lidt større produktion, når den hollandske leverandør af bio-kemikalier, Avantium til næste år kan åbne en ny fabrik

-lipe

25/1 2023
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion