Et skridt nærmere den første papirølflaske

Et skridt nærmere den første papirølflaske

Efter fire års arbejde er Carlsbergs ønske om at skabe verdens første ølflaske af bæredygtige træfibre, der er både 100% biobaseret og bionedbrydelig, rykket tættere på med to helt nye prototyper. Samtidigt tilslutter tre andre, globale selskaber sig visionen

Carlsbergs innovationsrejse mod mere bæredygtige emballager fortsætter dermed som et led i selskabets bæredygtighedsprogram, 'Together Towards ZERO'. I programmet indgår bl.a. en forpligtelse til at opnå NUL CO2-udledning fra Carlsbergs bryggerier og nedbringe CO2-udledningen i hele værdikæden med 30% i 2030.

To nye prototyper
Hele to nye prototyper af den såkaldte Green Fibre Bottle er nu klar til servering. De er begge fremstillet primært af bæredygtigt dyrket træfiber. Flaskerne er fuldt genanvendelige og har en indre beklædning, så de kan indeholde øl. Beklædningen i den ene prototype består af en tynd polymerfilm af genanvendt PET, mens beklædningen i den anden prototype er en polymerfilm af 100% biobaseret PEF. De to prototyper skal teste teknologien på rejsen mod den ultimative ambition om en 100% biobaseret flaske uden polymerer.

Myriam Shingleton, Vice President, Group Development i Carlsberg-gruppen, siger:
-Vi fortsætter med at innovere på tværs af vores emballagetyper, og vi er glade for de fremskridt, vi indtil nu har gjort med vores grønne fiberflaske. Selv om vi ikke helt har nået målet endnu, er de to prototyper væsentlige skridt på vejen til at realisere vores ultimative ambition om at bringe denne banebrydende teknologi til markedet. Innovation tager tid, og vi fortsætter samarbejdet med førende eksperter om at klare de resterende tekniske udfordringer, på samme måde som vi gjorde med vores plastikreducerende Snap Pack.

Nye partnere om bord
Carlsberg begyndte udviklingsprojektet af en flaske fremstillet af bæredygtigt dyrket træfiber, 'Green Fibre Bottle' – eller den grønne fiberflaske – i 2015 i samarbejde med innovationseksperter fra EcoXpac, emballagefirmaet BillerudKorsnäs samt PHDer fra DTU og med støtte fra Innovationsfonden. Den fælles indsats har resulteret i etableringen af Paboco® (Paper Bottle Company), et joint venture mellem BillerudKorsnäs og flaskeproduktionsspecialisten ALPLA.

Carlsberg får nu følgeskab af The Coca-Cola Company, The Absolut Company og L’Oréal i et papirflaskefællesskab, som Paboco lancerer i dag.

Det hele handler om samarbejde
Myriam Shingleton udtaler endvidere:
- Samarbejdet siden 2015 med vores partnere om den grønne fiberflaske illustrerer, at denne form for innovation kan blive en realitet, når vi arbejder sammen. Vi er rigtig glade for, at andre ligesindede virksomheder nu har sluttet sig til os som led i Pabocos papirflaskefællesskab. Partnerskaber som disse, som udspringer af ønsket om at skabe bæredygtig innovation, er den bedste måde at sikre virkelige forandringer på.

Partnerskabet mellem disse førende globale virksomheder og eksperter skal sikre fortsat fremdrift i udviklingen af bæredygtig emballage til produkter af høj kvalitet, for at reducere miljøbelastningen.

Gittan Schiöld, adm. direktør for Paboco, siger:
- Det hele handler om samarbejde! Vi samarbejder på tværs af værdikæden, deler risikoen og er fælles om vores vision om, at papirflasken vil blive en realitet, som grundlæggende vil ændre branchen for altid.

Carlsbergs fokus på innovative, bæredygtige emballageformer er ikke noget nyt. I 2018 lancerede det danske bryggeri en række innovative emballageformer, herunder genanvendt plastik, bæredygtigt trykfarve samt Snap Pack, som erstatter den traditionelle 6-pack med en løsning, hvor dåserne i stedet er limet sammen, og dermed reducerer plastforbruget med op til 76%.

- Vi er drevet af vores konstante stræben efter noget bedre – efter at skabe mere bæredygtige emballageløsninger, som gør mennesker i stand til at leve et mere bæredygtigt liv. Nogle gange betyder det, at vi helt må gentænke, hvordan vi gør ting, og skubbe til grænserne for eksisterende teknologier og overkomme tekniske udfordringer, efterhånden som vi støder på dem, slutter Myriam Shingleton.

Carlsbergs nye emballageløsninger er et led i bryggerigruppens stræben efter at gøre det bedre ved hjælp af videnskab og ny teknologi, som historisk har skabt videnskabelige gennembrud som udviklingen af den rene gær og pH-skalaen.

-lipe

Læs mere om fødevareemballage

13/10 2019
Prisvindende veje-og pakløsning præsenteres på Interpack

Prisvindende veje-og pakløsning præsenteres på Interpack

Den nye Multihead Weigher til stærkt klistrede produkter er sammen med MHW-skrueløsning, der gør simultan afvejning i flere portionsstørrelser og Multibatcher, der minimerer giveaway og arbejdsløn i forbindelse med afvejning i store batches højdepunkterne, når Cabinplant A/S udstiller i Düsseldorf

Dagrofa Foodservice leverer overskud for første gang i en årrække

Dagrofa Foodservice leverer overskud for første gang i en årrække

Fødevaregrossisten, Dagrofa Foodservice, kan for første gang i en årrække præsentere et positivt årsresultat på 38,9 millioner kroner, hvilket er en klar forbedring sammenlignet med 2021. Fremgangen skyldes bl.a. generelt øget aktivitet i foodservicebranchen, en optimering af virksomhedens logistik og tiltrækningen af nye kunder i tæt samarbejde med virksomhedens specialistenheder

Tendens: Fødevarer i mindre portioner, alternative udskæringer og inspirerende emballage

Tendens: Fødevarer i mindre portioner, alternative udskæringer og inspirerende emballage

Fødevarebranchen bliver nødt til at omstille sig en ny virkelighed, hvor de danske forbrugeres ønsker er under forandring. Sådan lyder opfordringen samstemmende fra en ernæringsekspert og Nemco, som er en af fødevareindustriens førende leverandører

Mondi vinder pris for Hug&Hold-løsning

Mondi vinder pris for Hug&Hold-løsning

Den papirbaserede emballage til pakning og tranport af drikkevarer erstatter krympefolie af plastik, samtidig med at den sparer omkostninger og øger effektiviteten i produktionen. Løsningen er nu belønnet af RISI PPI Awards, der hædrer papir- og papirmassevirksomheder, der udvikler banebrydende, kommercielt levedygtige produkter

Ny rekord for pantdåser og -flasker

Ny rekord for pantdåser og -flasker

Mængderne af pantflasker og -dåser, der kom retur i pantsystemet, har sat ny rekord i 2022 og for første gang rundet 2 milliarder. Det svarer til, at stort set hver dansker hver dag panter en flasker eller dåse

Stærk og attraktiv frugtkasse fra Finland

Stærk og attraktiv frugtkasse fra Finland

Bærfrugters rejse fra dyrkning til forbruger omfatter ofte flere trin, og transportkassen skal være holdbar og beskytte bærrene, også under skiftende forhold. Et af den finske bølgepapproducent Adara Pakkaus Oy's og emballagevirksomheden Metsä Boards nye produkter er en kasse fremstillet af ubestrøget hvid kraftliner, hvor højkvalitetstryk kombineres med høj styrke

Slicing & Packaging Days hos Nemco

Slicing & Packaging Days hos Nemco

Fagfolk fra fødevareindustrien med interesse for slicing af frisk kød, fjerkræ og fisk kan hente ny inspiration, når Nemco den 22.-24. marts holder Slicing & Packaging Days i firmaets showroom i Viby Jylland

Interpack står for døren

Interpack står for døren

Når interpack 2023 slår dørene op i Düsseldorf fra den 4.-10. maj 2023, er omkring 2700 virksomheder fra hele verden klar til at præsentere banebrydende teknologier og emballagetrends fra hele værdikæden, som både kan skabe vækst og bidrage til at løse nogle af industriens udfordringer

Forbedret holdbarhed og flot præsentation af fisk og skaldyr

Forbedret holdbarhed og flot præsentation af fisk og skaldyr

På Seafood Expo Global-messen i april viser MULTIVAC bl.a. MultiFresh - en højkvalitets vakuumskindpakkeproces og madfilm udviklet i samarbejde med producenterne til fødevarer med selv skarpe kanter og hårde eller høje fremspring