Virksomheder satser hårdt på bæredygtig emballage
ANNONCE: I hele verden bliver man mere og mere opmærksom på, at man altså ikke længere kan fortsætte samme uhensigtsmæssige forbrugsfest, som man har gjort i rigtig mange år.
Denne artikel indeholder betalt indhold
Og i takt med at man hos forbrugerne ser et større og større krav til den bæredygtige agenda, har man dermed også tvunget virksomhederne til at være mere ambitiøse i deres klimaplan.
I artiklen her kigger vi ind i, hvordan virksomhederne verden over bliver mere og mere opmærksomme på, at deres produktion skal være både båredygtig og klimavenlig. Læs med videre, og få indblik i, hvordan en forbrugerdrevet tendens har medført radikale ændringer i en ellers ganske usynlig og forbrugerbeskyttet produktion.
Ny klimakamp kræver, at virksomhederne tager stilling til klimaet
I rigtig mange år har kampen om forbrugeren været en kamp, hvor prisen har spillet en afgørende rolle. For at vinde har man nemlig været nødsaget til også at være billigst – og var man ikke det, havde man heller ikke en ærlig chance for at blive førende i sin branche.
Men denne kamp er bestemt anderledes i dag. For hvor pris og eksponering var de to mest afgørende parametre førhen, er det i dag vigtigere, at man som forretningskoncept afspejler de værdier, forbrugeren er opmærksom på og køber ind i.
En af de værdier, der i dag er særdeles vigtig i enhver produktion, er den bæredygtige agenda. Er man i sin produktion ikke opmærksom på, hvordan man bidrager til en bæredygtig fremtid, har man nemlig heller ikke forbrugerens opbakning – og for forretningen kan det faktisk være så afgørende, at flere virksomheder kan have svært ved at overleve.
Det har ingen betydning, om man sælger maling eller elevationssenge. For selvom produktet er anderledes, og det unægteligt kræver mere at producere det ene frem for det andet, er princippet i ikke at være neutral det afgørende. Og forholder man sig til konceptet således, at man i det mindste forsøger at gøre en forskel, får man også den attraktive opbakning.
Emballage får en ganske særlig opmærksomhed
En af de ting, der i særlig høj grad holdes øje med fra forbrugeren, er, hvorvidt man som virksomhed tænker bæredygtighed ind i sin anvendelse og udvikling af emballage. Og det er måske ikke så underligt, når man tænker på, hvor stor en klimasynder emballage er for verdenshavene og for den globale udledning af CO2.
De virksomheder, som derfor har en særlig opmærksomhed på at udvikle deres emballage til et mere klimavenligt alternativ, vil derfor også være de virksomheder, som belønnes mest af de krævende forbrugere. Og har man modsat ikke fokus på bæredygtighed i relation til valg af emballage, vil man som forretning blive straffet af forbrugeren.
Ligesom med kravet om stillingtagen i forhold til bæredygtigheden i sit produktionsapparat er det heller ikke vigtigt i forhold til emballagevalget, om man sælger kemikalier eller sofastole. For nok vil de igen hver især have forskellige klimaaftryk – men her er det altså forsøget og ikke resultatet, der er det afgørende.