Stora Enso har vedtaget ambitiøse miljømål

Stora Enso har vedtaget ambitiøse miljømål

Den svenske emballagegigant, som også er skovproducent, vil reducere sit CO2 udslip betydeligt og forpligte sine leverandører til at sætte tilsvarende høje mål de kommende år

Emballagevirksomheden Stora Enso har vedtaget de højeste mål for reduktion af CO2, en skovbrugsvirksomhed hidtil har sat på verdensplan for hele virksomhedens værdikæde.

Målene er godkendt af initiativet 'Science Based Targets', som er en sammenslutning af bl.a. FN og Verdensnaturfonden WWF, som på baggrund af videnskabsbaserede mål mobiliserer virksomheder til at styrke sine konkurrencemuligheder bæredygtig produktion.

- I over et årti har vi aktivt reduceret energiintensiteten i vores aktiviteter og vores afhængighed af fossile brændstoffer, siger Stora Enso administrerende direktør Karl-Henrik Sundström, og fortsæstter:

- Som et firma, der arbejder med bioekonomi bæredygtige råmaterialer, er vi i en unik position at tage det næste skridt.
Vi forpligter os nu til yderligere at reducere vores CO2 og andre drivhusgasemissioner i overensstemmelse med den 2
grader C-grænse, der er fastsat for den globale opvarmning i Paris-aftalen.
De nye mål dækker udslip fra vores egen
virksomhed, men omfatter også engagementsmål for vores partnere gennem værdikæden.

I spidsen for fremtidens udvikling
Målet forpligter Stora Enso til, inden 2030, at reducere drivhusgasudslippet i driften med 31 procent pr. ton papirmasse, papir og karton i forhold til 2010.
For at mindske udslippet i værdikæden forpligter Stora Enso sig til, at 70 procent af virksomhedens leverandører og
transportører skal sætte sine egne høje mål for reduktion af drivgas inden 2015.

Derudover vil virksomheden i løbet af de kommende to år uddanne alle sine kundeorienterede medarbejdere i fordelene ved at fastsætte videnskabsbaserede mål.

Alexander Liedke, direktør for bæredygtige virksomheder og markeder i WWF og medlem af initiativet for videnskabsbaserede mål, siger:

- Vi lykønsker Stora Enso med at være det første skovbrugsfirma, der har sit videnskabsbaserede mål godkendt af vores
team. Ved at sætte mål, der tilpasser sin forretning til globale bestræbelser for at undgå de værste konsekvenser af
klimaforandringer, placerer Stora Enso sig selv i spidsen for udviklingen, hvor den globale økonomi fremover vil basere sig på lav CO2-udledning. Det er især opmuntrende at se, at Stora Enso arbejder sammen med sine leverandører om at
vedtage deres egne videnskabsbaserede mål, der hjælper med at integrere målsætninger på tværs af
værdikæden, siger Liedke.

-lipe

29/1 2018
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret