Sikrere Point of Sale kampagner med videnskabelig test fra STI Group
Capri-Sonne og supermarkedskæden EDEKA støtter forskningsprojekt om indkøbsvaner og marketingmekanismer sammen med Phillips Universitet Marburg.
- Jeg erkender blankt, at halvdelen af mit reklamebudget er penge ud ad vinduet. Jeg ved bare ikke, hvilken halvdel, skulle bilkongen Henry Ford efter sigende have udtalt engang. Havde han været marketingansvarlig i dag, ville han nok have fået en del problemer på halsen med sådan en udtalelse. Handelsbranchen og producenterne overlader ikke længere vigtige beslutninger til mavefornemmelsen, i dag hedder devisen: kalkuleret succes og sikker return of investment.- Hvilken kampagneplacering øger salget af et givent produkt mest muligt? og hvordan opnår man den højest mulige return of investment ude i butikkerne? – er nogle af de hyppigst stillede spørgsmål blandt mærkvareproducenterne. Nu tilbyder tyske STI Group at besvare spørgsmålene med det nye shopper research-koncept, ROI LIGHTTM
Sammen med Phillips Universitet Marburg har point of sale-eksperter i Tyskland udviklet en videnskabeligt funderet prætest, der er blevet testet og valideret i handlen af Capri-Sonne og 13 EDEKA-supermarkeder.
I modsætning til eksisterende onlineprogrammer, som kan måle popularitet og salgspotentiale i en Point of Sale-kampagne, sammenligner ROI LightTM forskningsresultaterne med målgruppens faktiske indkøbsadfærd ude i butikkerne, og gør dermed resultaterne særligt sikre og overbevisende.
Udviklet videnskabeligt men testet i praksis
ROI LightTM er blevet til i samarbejde mellem STI Group og Felix Horstmann, der har en professionsgrad i marketing og er lektor ved Phillips Universitet Marburg. Ved hjælp af denne metode kan mærkevareproducenterne teste forskellige designvarianter af deres POS-præsentation på forhånd, og dermed gøre kampagnes succesberegning til tungen på vægtskålen.
Modellen er optimeret til at bedømme to til tre display-varianter per anvendelse. ROI LightTM kan også anvendes i internationale sammenhænge, og gør det muligt at sammenligne indkøbspræferencer i forskellige lande. ROI LightTM kan også fortælle noget om, hvordan et display vil blive opfattet i relation til øvrige kampagneplaceringer eller konkurrerende displays.
ROI LightTM overbeviser Capri-Sonne og EDEKA
De ansvarlige medarbejdere hos Capri-Sonne er meget imponerede over resultaterne fra ROI LightTM forskningsprojektet, som styrker virksomhedens rådgivning til detailbranchen.
Detailbranchen glæder sig til gengæld over de forbedrede salgstal, som et ROI LightTM optimeret display kan generere.
- Testen ude i supermarkederne har overbevist mig. ROI LightTM-testet displays vil blive tildelt en bedre placering i butikken end displays med ukendt afsætningseffekt", siger Falk W. Paschmann, butikchef hos EDEKA Paschmann GmbH & Co. KG.