Komplett: Sådan bliver vi Nordens Amazon
Komplett CEO, Ole Vinje, mener, at Kompletts transformation til markedsplads er et vigtigt og stort strategisk skridt i e-handelsbranchen.

Komplett: Sådan bliver vi Nordens Amazon

Med planer om at blive Nordens svar på Amazon, er den norske e-handelsgigant Komplett ved at transformere sig fra webshop til e-handelsmarkedsplads med lancering i første halvår af 2017

Webshoppen Komplett.no blev etableret i 1996 i Norge, og er siden vokset til Sverige og Danmark og har opkøbt en række webshops. I dag er Komplett Group oppe på 18 webshops, og med deres 20 års erfaring er de Nordens ledende e-handelsaktør, og sigter nu efter at blive Nordens Amazon.

I første halvår af 2017 lanceres Komplett som en markedsplads, hvor andre webshops kan sælge deres produkter hos Komplett:

- Norden trænger til en online markedsplads på linje Amazon, men med en stærk og regional e-handelsaktør, som kender markedet og de nordiske forbrugere. Det gør Komplett. Det nye for Komplett er, at vi åbner vores platform for eksterne partnere, eller sælgere på markedspladsen, og giver dem adgang til vores brand og kunder. Derved får vores kunder et endnu bredere udvalg af spændende produkter, fortæller Ole Vinje, administrerende direktør i Komlett.

Kompletts produktsortiment spænder fra computerudstyr og forsikringer til biler og beauty-produkter.

Produkter til markedspladsen bliver valgt udfra deres relevans for kunderne, og det er afgørende for fremtidige opkøb af og samarbejder med webshops, at produkterne lever op til en vis standard for, hvad Komplett vil lægge navn og platform til.

Komplett får mere end 50 henvendelser om året fra mindre webshops, som ønsker at at blive opkøbt. Alle henvendelser vurderes, og deres værdier skal stemme overens med Kompletts: præcision, enkelhed og entusiasme.

Men det er ikke kun salgsstrategien, som Komplett gør sig overvejelser omkring i overgangen fra webshop til markedsplads. Logistik fylder også en hel del.

Som følge af Kompletts vækst, udvider og bygger de deres to lagerbygninger sammen i Sandefjord. Dette er med til at effektivisere logistikken yderligere og sikre hurtig levering til kunderne. Komplett er stærke på logistik, og hjælper gerne eksterne partnere, som ikke har kapacitet til at håndtere dette selv.

Kompletts lager. Bygningen i midten kommer til at forbinde Kompletts to eksisterende lagre i Sandefjord og dermed effektivisere logistikken.

 

- I 2015 sendte vi 6 millioner produkter fordelt på 2 millioner pakker til Norge, Sverige og Danmark fra vores distributionscenter i Sandefjord. Når Komplett lanceres som markedsplads i 2017, vil vi i første fase kun tilbyde drop shipment fra vores eksterne partnere, altså leveringer direkte fra de eksterne webshops på markedspladsen. I fase to vil vi også tilbyde lagerservices til eksterne partnere via distributionscenteret i Sandefjord, fortæller Ole Vinje.

Konkurrence om at være Nordens Amazon

Komplett er dog ikke den eneste norske webshop, som planlægger at blive Nordens Amazon. I sommeren 2016 meldte elektronikgiganten Elkjøp ud, at de også vil være Nordens svar på Amazon.

Cirka et år efter Kompletts offentliggørelse af deres planer om blive en fremtidig online markedsplads, skrev Elkjøp i en pressemeddelelse den 15. juli 2016, at de også vil være Nordens Amazon, men det tager Komplett i stiv arm:

- Konkurrence er godt for forbrugerne, og det er med til at gøre os skarpe. Vi ønsker at være kundernes åbenlyse valg, men det er i sidste ende kunderne, som bestemmer, om det bliver Komplett eller Elkjøp, der løber med titlen som Nordens Amazon. Den, som er bedst på kundeoplevelse og til at indfri forventninger, bliver den førende markedsplads, siger Ole Vinje.

Fornuftige priser, opkøb og finsk ekspansion skal føre Komplett sikkert videre i fremtiden.

- Vi vil fortsat give vores kunderne de bedste priser gennem store produktindkøb, og vi vurderer løbende opkøb af nye virksomheder og ekspansion til andre lande. I første halvdel af 2017 etablerer Komplett sig også i Finland, afslutter Ole Vinje.

-hawin

Ole Vinje kan opleves på Nordic Delivery Conference i København den 4. maj 2017, hvor han uddyber, hvorfor han mener, at Komplett har, hvad der skal til for at blive en online markedsplads på linje med Amazon, eBay og Alibaba. Desuden afslører han strategier og foreløbige resultater, der bør gøre transformationen til en sand succes.

Læs mere om Ole Vinje og #NDC17 her.

Fakta

  • Komplett.no blev etableret i 1996, og er i dag Norges største webshop.
  • Komplett Group består 18 webshops i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.
  • Komplett Group har 800 medarbejdere og hovedkontor i Sandefjord, Norge.
  • Komplett anvender PostNord som transportør.
  • Komplett Groups samlede omsætning i 2015 var 7,3 milliarder norske kroner.
  • Ole Vinje har været CEO for Komplett Group siden 2007.

 


 

12/1 2017
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret