Disse varer hitter i online supermarkedet
Fisk sælger bedst over computeren, og generelt er der kæmpe forskel på, hvad kunder køber online og i de fysiske butikker, viser ny analyse fra Coop
Danskere, der køber deres dagligvarer på nettet, har helt andre vaner end kunderne i de fysiske supermarkeder.
Det viser en ny opgørelse fra Coop.dk MAD, der er Coops netbutik.
Her køber kunder eksempelvis 86 gange så meget fersk fisk, som de gør i et almindeligt supermarked.
- Forklaringen er, at vi kan noget på udvalg som de fysiske butikker, ikke kan. Eksempelvis kan vi - i kraft af vores samarbejde med Fiskehallen Tvilling - tilbyde omkring 60 forskellige friske fisk og udskæringer, direkte fra hav til bord, uden selv at være lagerførende, siger kommerciel direktør Morten Viktor, Coop.dk MAD.
Undersøgelsen er baseret på boner og indkøb i henholdsvis et supermarked og Coop.dk MAD, og resultatet viser, hvor hyppigt de konkrete varer optræder på bonerne de to steder.
Her er Top 5 over de varer, der sælges relativt mest af på Coop.dk MAD:
Frisk fisk + 8600 procent
Ris og pasta + 812 procent
Babyartikler + 809 procent
Køkkenruller og toiletpapir + 752 procent
Vaskemidler + 714 procent
Også på økologi skiller kunderne på Coop.dk MAD sig ud. I de fysiske supermarkeder udgør økologien knap 10 procent af det samlede fødevaresalg. På Coop.dk MAD er 33,1 procent af det, kunderne køber, økologisk.
- De varer, hvor vi sælger markant mere, er enten fordi, vi kan tilbyde et større udvalg, som med fiskene, eller bekvemmelighed ved at levere tunge varer, som f.eks. vaskepulver, til døren. Det er typisk indkøb, der gør hverdagen nemmere for børnefamilier, siger Morten Viktor.
Men der er også en række varer, som der bliver solgt relativt meget mindre af på nettet. F.eks. blomster, som der kun er på 11 procent af bonerne i Coop.dk MAD i forhold til et fysisk supermarked. Og cigaretter og andre former for tobak er på 20 procent af online bonerne sammenlignet med de fysiske butikker.
- Det er typisk impulskøb. Og det viser, at indkøb på nettet er mere målrettet og mindre impulsivt, siger Morten Viktor
-lipe