Arla vil øge salget af økologi med 50 procent

Arla vil øge salget af økologi med 50 procent

Danske forbrugere har verdensrekord i økologi. Men der er fortsat stort potentiale for at øge mængden af økologiske fødevarer i de danske hjem.

Danske forbrugere efterspørger økologi som aldrig før. Ifølge nye tal fra det schweiziske forskningscenter Fibl har danske forbrugere verdensrekord i forbrug af økologi. En af de kategorier, hvor danskerne køber mest økologi, er mejeri. Men de seneste fem år er salget af økologiske mejeriproduktet stagneret.

Det står i skærende kontrast til salget af økologisk frugt og grønt, der er steget med hele 28 pct. fra 2014 til 2015.

Det har fået Arla – verdens største økologiske mejeri – til at søsætte en ambitiøs strategi om at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med ikke mindre end 50 pct. de næste tre år.

Bredt udvalg af økologi og større tilgængelighed
Midlet til målet er at brede økologi bredt ud i hele landet og gennem innovation at sikre et attraktivt, økologisk udvalg på tværs af mejerikategorierne. Dertil kommer en stærkere branding af Arlas økologiske produkter.

- Vores ambition er at demokratisere økologiske mejeriprodukter ved at løfte hele kategorien – altså bidrage til, at endnu flere forbrugere får mulighed for at vælge et endnu bredere udvalg af økologiske produkter. Derfor arbejder vi hele tiden på at udvikle nye produkter, tilbyde en større tilgængelighed af økologiske produkter i detailhandlen og for at sikre, at vores økologiske produkter er tydeligt differentieret på hylderne i supermarkedet, siger Jakob Knudsen, landedirektør for Arla Danmark og fortsætter:

- På trods af, at mejeri er en af de kategorier, hvor mange danskere vælger økologien til, er væksten stagneret de seneste fem år. Det er ganske enkelt ikke godt nok, når man sammenligner med den store stigning i mængden af økologisk frugt og grønt, der ryger i danskernes indkøbskurve. Derfor vil vi skubbe på ved at få endnu flere økologiske mejeriprodukter ud på markedet.

Mål om tredieplads  på ismarkedet
I dag kommer 95 pct. af omsætningen af økologiske mejeriprodukter fra mælk og smør. For at nå målsætningen om at øge øko-salget med 50 pct. vil Arla derfor udvide volumen på markedet for økologiske mejeriprodukter gennem introduktion af nye produkter.

Arlas helt store satsning i 2017 er en stærkere tilstedeværelse på is-markedet, hvor udvalget af økologisk is i dag kun udgør fire pct. af det samlede marked. De senere år har Arla kun være til stede med nicheprodukter i form af Yoggi yoghurtis og Cheasy mælkeis. Det er derfor et naturligt skridt at tilbyde et produkt, der appellerer bredere. Det sker under det nye brand Arla ØKO Flødeis, der skal imødekomme forbrugernes efterspørgsel og styrke Arlas position på ismarkedet.

Der er et stort potentiale for at udvide ismarkedet med økologisk is, og vores mål er at gå fra at være nummer syv til at være nummer tre på markedsandele på ismarkedet inden 2020. Lanceringen af Arla ØKO Flødeis er løftestangen til at kunne nå denne målsætning – og bidrage til at øge salget af økologiske mejeriprodukter. Samtidig imødekommer vi forbrugernes efterspørgsel efter et større udvalg af økologisk is til et prisniveau, hvor alle kan være med, siger Jakob Knudsen.

-lipe

27/3 2017
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret