Bevægelse frådser i opmærksomhed
I nu to år har forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad arbejdet på at sætte fokus på danskernes madspild - og har høstet meget opmærksomhed fra politikere, dagligvarehandlen og medierne.
MILJØ Forbrugerbevægelse Stop Spild Af Mad sætter i disse dage to lys i fødselsdagslagkagen. Det markerer to års frivilligt arbejde og fokus, hvormed forbrugerbevægelsen har sat madspild på den politiske dagsorden. Baggrunden er tal fra Landbrug & Fødevarer, som anslår det hjemlige madspild til 680.000 tons om året – eller 15-20% af al den mad, vi køber.
Således støtter i dag en lang række danske toppolitikere og opinionsdannere Stop Spild Af Mad som forbrugerbevægelsens officielle venner. Hertil kommer en hastigt voksende folkelig opbakning til Stop Spild Af Mad, som har resulteret i over 6.000 medlemmer.
- Den massive interesse vidner om, at danskerne ikke længere vil finde sig i madspild. Smid-væk-kulturen bliver nu erstattet af en respektfuld omgang med klodens knappe ressourcer, siger Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad.
Blandt de konkrete opnåede resultater kan nævnes, at butikskæden Rema 1000 har droppet mængderabat i alle kædens 164 butikker og derved medvirker til mindre madspild.
I 2010 fik Stop Spild Af Mad plads i Miljøstyrelsens affaldsforebyggelses kampagne "Brug mere – spild mindre" og rådgiver herunder Miljøstyrelsen om mindre madspild. Stop Spild Af Mad indgår i Miljøministeriets Affaldsstrategi 2010 og til efteråret igangsættes en landsdækkende indsats for forebyggelse af madspild.
- At komme madspild til livs kræver en mentalitetsændring hos os alle hver især, siger Selina Juul. - Om man så gør det for pengepungens skyld, for miljøets skyld eller af etiske årsager er sådan set underordnet.
Yderligere oplysninger om bevægelsen fås på www.stopspildafmad.dk
-jk