LaserTryk advarer om mangel på arbejdskraft

LaserTryk advarer om mangel på arbejdskraft

Et af Nordens største trykkerier mener, at manglen på ny og kvalificeret arbejdskraft kan føre til, at den grafiskebranches fremgang veksles til nedgang. Og at fortsat vækst kræver flere elever

Med omkring 300 medarbejdere kan LaserTryk.dk notere sig som et af Nordens største trykkerier. Virksomheden har løbende omkring 20 elever og er den arbejdsgiver i den danske, grafiske branche, der tager flest lærlinge ind.

Men nu sender den store trykkerivirksomhed et klart signal til resten af branchen; Hvis ikke det skal have konsekvenser for branchens vækst og udvikling, skal der oprettes markant flere elevpladser i fremtiden.

– Der er konstant mangel på faglært personale i branchen og brug for flere elevpladser.
Når vi ansætter en grafisk tekniker fra et andet trykkeri, går der tre uger, så har en af vores egne sagt op til fordel for et bedre tilbud fra et tredje trykkeri.

- Uden flere medarbejdere, der er dedikerede til faget, får vores branche svært ved at holde momentum i fremtiden, siger koncerndirektør Esben Mols Kabell (th), der sammen med koncerndirektør Anders Grønborg udgør virksomhedens øverste, danske ledelse. 

Alternativet er ringere kvalitet
På TECHCOLLEGEs landsskole for grafiske teknikere i Aalborg, der årligt færdiguddanner omkring 35 grafiske teknikere, er der også bekymring for, at manglen på faglærte får store konsekvenser for branchen.  

– Det er vigtigt for den grafiske branche at øge antallet af elevpladser i Danmark. Danske trykkerier skal leve af at levere en kvalitet, der er højere end den, der tilbydes i flere produktionsbillige lande. Det kræver netop faglærte folk, der har forståelse for workflowet og kvaliteten, fortæller uddannelsesleder på landsskolen, Mikkel Drejer Raunslund.

- Vores største udfordring som landsskole er at få eleverne ud i hele landet. Vi rekrutterer engagerede nordjyske elever, men de er sjældent interesserede i en elevplads hundredvis af kilometer væk. Derfor har vi brug for, at branchen og de forskellige fagområders brancheforeninger øger fokus på egen-rekruttering af elever i de lokale områder markant, tilføjer han.  

En god investering
Lasertryk.dk medgiver, at det koster ressourcer med oplæring af elever, og at det kan være forstyrrende for produktionen med de mange skoleophold. Men loyaliteten og indsigten i virksomheden opvejer til fulde udgifterne.

– Vi har uddannet mange elever, som aldrig har forladt vores virksomhed, og flere af dem er blandt vores allerdygtigste medarbejdere. Ligesom mange af dem i dag sidder i lederstillinger i virksomheden. Vi mener, at erfaring direkte fra virksomheden er vigtigere end diverse uddannelser og et langt CV. Med elever får vi medarbejdere ind, som vi kan skole efter, hvordan det foregår i vores virksomhed. Derudover sikrer vi, at de unge mennesker bliver hos os i en årrække, siger koncerndirektør Anders Grønborg.

-lipe

29/5 2018
  • HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    tryk-og-print ›HP Nio er navnet på kunstig intelligens-agenten, der er en af flere nye funktioner i HP’s software og platforme. Den skal gøre det nemmere for trykkerier at automatisere arbejdsgange
  • Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    tryk-og-print ›Tjek Canons seneste storformatnyheder ud på FESPA Global Print Expo 2025 i Berlin og oplev hvordan Arizona-, Colorado- og imagePROGRAF-printerne trykker på en række forskellige materialer
  • Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    tryk-og-print ›Uforudsigelige, geopolitiske strømninger, krig og ændrede konkurrencebetingelser i Europa giver også kommunikationsindustrien nye udfordringer. Emnerne er derfor på dagordenen når GRAKOM afholder KOMM DAGEN i næste måned i Horsens
  • femina genopstår på papir

    femina genopstår på papir

    tryk-og-print ›Det var en fejl, at ugebladet femina sidste år udelukkende gik den digitale vej. Derfor vender bladet nu tilbage som månedsmagasin på print, samtidig med, at den digitale udgave bliver abonnementsbaseret i nyt format
  • Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    tryk-og-print ›Leverandøren af digitale printløsninger, Roland DG har netop annonceret lanceringen af VersaOBJECT LO-640/300-serien af UV-flatbed-printere, der printer med høj præcision og i store mængder på et stort udvalg af substrater
  • Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    tryk-og-print ›En nyudviklet HS-printermodel 3000 til det brede publikum bliver sammen med den helt nye AQUAFUZE blækteknologi, der kombinerer fordelene ved UV-LED og vandbaseret inkjetprint præsenteret på Fujifilms stand på FESPA i næste måned
  •  KVIK går tilbage til fysiske kataloger

    KVIK går tilbage til fysiske kataloger

    tryk-og-print ›Kunderne vil gerne have et katalog i hånden, så efter flere år med en digitaliseret udgave har køkken-, bad- og garderobe-producenten valgt igen at trykke fysiske kunde-kataloger. Ifølge trykleverandøren er det en tiltagende tendens
  • Nyeste skud på stammen indenfor storformatprint

    Nyeste skud på stammen indenfor storformatprint

    tryk-og-print ›HP introducerer den kompakte alt-i-en-storformatprinter HP Latex R530 og HP PrintOS Production Hub, der kan optimere printproduktion og åbne nye markedsmuligheder