Plastindustrien lancerer strategien: Plastproduktion med ansvar

Plastindustrien lancerer strategien: Plastproduktion med ansvar

I forbindelse med brancheforeningens generalforsamling lancerer Plastindustrien i dag en ny strategi med titlen ’Plastproduktion med ansvar’. Den har primært fokus på øget genbrug og genanvendelse og at gøre den danske plastbranche til rollemodel for den øvrige verden

Strategien bygger videre på foreningens nuværende arbejde, hvor grøn omstilling, uddannelse, innovation og bredt samarbejde er nogle af nøgleordene.

Thomas Drustrup, adm. direktør i Plastindustrien, fortæller: -I strategiprocessen har vi ikke kun taget udgangspunkt i vores egen forståelse af branchen. Derfor har vi også involveret mange forskellige interessenter fra bl.a. NGO’er, uddannelsesinstitutioner, den politiske verden og andre brancheorganisationer, som ikke altid ser verden med de samme briller som os.

 Thomas Drustrup

Undervejs i processen har FN’s Verdensmål fungeret som en væsentlig inspirationskilde, som både synliggør branchens udfordringer men også store muligheder: Thomas Drustrup siger:

-Vi er meget opmærksomme på, at selvom plast giver os mange nyttige og værdifulde produkter, så kan en uhensigtsmæssig håndtering af materialet også skabe udfordringer. Dem skal og vil vi være med til at løse, og det gennemsyrer derfor strategien.

Strategien er opdelt i tre temaer:
1. Øget genbrug og mere genanvendelse skal styrke den cirkulære økonomi
2. Danmark som foregangslang for fremtidens plastindustri
3. Debatten om plast skal være mere realistisk

- Strategien er præget af, at vi har fokus på grøn omstilling og cirkulær økonomi, som er en vigtige forudsætninger for at realisere det fælles mål om en betydelig CO2-reduktion. Vores medlemmer er foregangsvirksomheder på en lang række områder, og vi skal skubbe yderligere til udviklingen, så den danske plastbranche bliver rollemodel for den øvrige verden, siger Thomas Drustrup

Udover ovenstående indeholder strategien også et afsnit, som omhandler foreningens ambitioner i forhold til bl.a. medlemstilfredshed og aktivitetsniveau.

Udvalgte indsatsområder fra strategien:
Danmark skal flyttes fra at være en afbrændingsnation til at være et land, hvor vi er langt bedre til at genbruge og genanvende vores plast.
Vi skal være i front, når det drejer sig om ansvarlig virksomhedsdrift. Uanset om det gælder reduceret energiforbrug, effektive maskiner, god håndtering af kemi i både produktion og produkter, mindre affald eller i kampen mod plast i naturen.
Plastbranchen skal være mere attraktiv over for den kommende generation af dygtige medarbejdere og ledere – såvel som for fremtidens talentfulde iværksættere.
Debatten om plast skal være mere realistisk, da et unuanceret syn på plast kan medføre symbolpolitik, der i sidste ende ikke fremmer grøn omstilling – tværtimod.

-lipe

28/5 2020