Genanvendelse af plast fra biler skal op i gear

Genanvendelse af plast fra biler skal op i gear

Over 80 procent af al plast fra skrottede biler i Danmark ender på forbrændingsanlæg og deponier. Teknologisk Institut har nu samlet bilindustriens aktører om at øge genanvendelse for at imødekomme såvel skrappere EU-krav som stor efterspørgsel på genbrugsplast

Fra karosseri og sædeskum til instrumentbræt, paneler og kofangere. En moderne bil indeholder over 200 kilo plast, og med over en milliard biler på vejene globalt set er bilindustrien Europas tredjestørste plastforbruger efter emballagebranchen og byggebranchen. Ved skrotning ender størstedelen af plasten dog med at blive brændt af eller deponeret.

– Plastkomponenter i en bil er en utrolig blandet landhandel, så der findes ikke én løsning, der passer til al plasten, eller én aktør der kan klare det hele. Vi skal derimod samarbejde på tværs og skabe en ny infrastruktur for bilernes plast. Derfor har vi etableret et bredt og ambitiøst partnerskab med en fælles mission om at gå forrest og indfri et stort miljø- og forretningspotentiale, fortæller projektleder Søren Haack fra Teknologisk Institut.

En bred indsats
Partnerskabet RACE har med støtte fra Miljøstyrelsen samlet både bilfabrikanter, bilsædeproducenter, autoværksteder, forsikringsselskaber, plastproducenter, autogenbrug og genanvendelsesvirksomheder.

Over de næste tre år skal partnerne udvikle og forbedre metoder, der gør bilplast mere cirkulært med fokus på blandt andet:

  • Bedre udsortering og genbrug af plastdele hos autoværksteder og autogenbrug
  • Forbedret nedbrydning og sortering af den blandede plast hos genanvendelsesvirksomhederne
  • Mekanisk genanvendelse, dvs. neddeling og omsmeltning, af den hårde plast til ny råvare
  • Kemisk genanvendelse af sædeskum og restplast, f.eks. ved pyrolyse

I nogle tilfælde kan hele komponenter tages ud og genbruges, i andre tilfælde skal de udsættes for mekaniske eller kemiske processer for at kunne bruges som råmateriale i nye plastkomponenter. Målet er at implementere løsninger, hvor det bliver både økonomisk og miljømæssigt rentabelt at demontere plast fra udtjente og reparerede biler og distribuere plasten til de bedst egnede genanvendelsesruter.

Skrappere EU-regler øger behovet
Bilindustrien kan se frem til nye og skrappere EU-regler for genanvendelsesgraden af den plast, der bruges i biler. En ny foreslået ELV-forordning (End-of-Life-Vehicles) lægger således op til, at fra 2030 skal 25 procent af plasten i nye biler være genanvendt plast, heraf skal 25 procent komme fra biler.

– ELV-forordningen og andre miljøkrav er med til at skubbe til efterspørgslen efter recirkulerede plastmaterialer. Derfor er det forretningskritisk, at vi bliver meget bedre til at sikre øget genindvinding af plastmaterialerne i biler, hvor fokus i mange år har været på metallerne. Det kræver løsninger, som kun kan udvikles i samarbejde med de øvrige partnere i værdikæden, siger Jakob Kristensen, chef for forretningsudvikling hos Stena Recycling.

Fakta om bilplast
Bilproduktion tegner sig for ca. 6 mio. ton plastforbrug om året i EU, svarende til 10 procent af det samlede plastforbrug. Plast anvendes til mange bilkomponenter såsom indvendig og udvendig beklædning, instrumentbræt, kofangere m.fl. Genanvendelsesraten for plast fra udtjente biler er i dag på 19 procent i EU. Den lave genanvendelse skyldes bl.a. problemer med at adskille og rense plastfraktionerne fra skrottede biler samt mangel på teknologier og forsyningskæder for genanvendelse.

(Kilde: EU-Kommissionen)

Fakta om RACE
RACE (Recycling of Automotive plastic in a Circular Economy, 2024-2027) er støttet af Miljøministeriets Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram, MUDP, og er et samarbejde mellem CircleX (pyrolyse), Evonik (tilsætningsstoffer), Hammershøj Autoophug, Ørbæk Autogenbrug, Semler Gruppen (autoværksteder), Tryg Forsikring, Volvo Cars, Adient (bilsædeproducent), RC Plast (plastproducent), Stena Recycling (genanvendelse) og Teknologisk Institut (videnspartner og projektleder).

-lipe

7/8 2024
  • Turbo-tørrende lim til hygiejnisk emballering

    Turbo-tørrende lim til hygiejnisk emballering

    maskiner ›Med en hærdningstid på 0,16 sekund har Henkel udviklet Technomelt Supra PRO 301 Plus. Det nye klæbemiddel smelter med den høje hastighed og er målrettet til højhastighedsmaskiner i den farmaceutiske industri
  • In-line lækagedetektoren giver fuld forseglingssikkerhed

    In-line lækagedetektoren giver fuld forseglingssikkerhed

    maskiner ›Eisberg, som er polsk storleverandør af bl.a. salater og andet frugt og grønt, har med installationen af en Ishida AirScan in-line lækagedetektor opnået hurtig og effektiv kontrol med udslip af CO2 fra modificerede atmosfære-emballager
  • Nemco lancerer nyt VEMAG-fyldebord til bagerier

    Nemco lancerer nyt VEMAG-fyldebord til bagerier

    maskiner ›Den nordiske leverandør af løsninger til fødevarebranchen, kan nu præsentere en et fleksibelt og præcist fyldebord fra VEMAG Maschinenbau. Sammen med virksomhedens dejportioneringsmaskine kan forskellige typer bagværk fra dej og dejblandinger produceres automatisk og med præcis afvejning
  • Skræddersyede emballager med 3D-automation

    Skræddersyede emballager med 3D-automation

    maskiner ›CMC Packaging Automation har udviklet den første første 3D Vertical Bagger og Auto-packer, som kun optager 10 kvadratmeter og kan passes ind i eksisterende produktionsanlæg i selv mindre faciliteter. Løsningen bliver præsenteret på årets LogiMAT
  • Designpris til Syntegons montageløsning til injektionspenne

    Designpris til Syntegons montageløsning til injektionspenne

    maskiner ›Producenter af diabetes- og vægttabsmedicin er målgruppen for teknologivirksomhedens enkle og fleksible monteringsmaskine, der netop har modtaget 'Baden-Württemberg Design Award FOCUS Silver' for sin innovation og brugervenlighed
  • Norris Print Tech præsenterer tre nye håndterminaler

    Norris Print Tech præsenterer tre nye håndterminaler

    maskiner ›Der er funktioner til alt fra de lette opgaver på kontoret til scanning i de hårdeste og tungeste miljøer i de tre nye Honeywell-modeller CT37, CK62 og CK67 med henholdsvis ren touch- og kombineret touch- og tastaturbetjening.
  •  Robotberedskab i fokus på Årets Robotbrag

    Robotberedskab i fokus på Årets Robotbrag

    maskiner ›Hvordan kan danske virksomheder fremtidssikre sig ved hjælp af robotberedskab og kunstig Intelligens? Det er temaet ved ROBOTBRAG 2025, som Teknologisk Institut og Dansk Robot Netværk (DIRA) arrangerer i Odense den 8. og 9. maj. Nu er tilmeldingen åben
  • Schur og Ishida indgår tættere samarbejde

    Schur og Ishida indgår tættere samarbejde

    maskiner ›De to familieejede, førende leverandører til producenter inden for fødevarebranchen udvider samarbejdet. Fremover er Schur officiel leverandør af Ishidas produkter i Danmark