Coop går over til statens dyrevelfærdsmærke

Coop går over til statens dyrevelfærdsmærke

Efter at have haft sin egen mærkningsordning, der består af 1-4 hjerter, gennem de seneste ca. fem år, har Coop besluttet at skifte til den statslige ordning, der består af 1-3 hjerter. Det sker fra 1. januar 2023, og dermed bliver det nemmere for kunderne at finde de varer, hvor der er taget hensyn til dyrevelfærd

-Vi skabte vores egen ordning i 2016, fordi vi ville øge dyrevelfærden og give vores kunder mulighed for at vælge bedre dyrevelfærd til. Dengang var statens mærke Bedre Dyrevelfærd endnu ikke lanceret. Nu må vi imidlertid erkende, at vi kan gøre mere for dyrevelfærden ved at være med i den fælles ordning og dér påvirke, hvordan kravene udvikler sig og dermed bidrage til en løbende forbedring af dyrevelfærden. Derfor tilslutter vi os det statslige mærke, siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland.

  Thomas Roland, CSR-chef i Coop

I Coops butikker vil man dog ikke finde grisekød med kun et hjerte i Bedre Dyrevelfærds-mærkningen, for Coop mener fortsat, at det anpriser et for lavt niveau af dyrevelfærd.

Stærke brands uden det 4. hjerte
Beslutningen betyder også, at de produkter, der hidtil har fået 4 dyrevelfærdshjerter i Coops mærkningsordning, fremover ikke kan få et 'ekstra hjerte' for den ekstraordinære gode dyrevelfærd.

De producenter, der har skabt en produktionsform, som lever op til de fire hjerter, har dog alle så stærke navne og fortællinger, at Coop forventer, at de vil leve videre som brands med hver sin stærke fortælling om den helt særlige og dedikerede tilgang til dyrevelfærd, som kunderne kender dem for i dag. Det er varer som f.eks. Poppelgrisen, Thises Græsmælk og nogle af de økologisk æg fra Dueholm.

Coop håber med sin beslutning, at markedet for produkter med øget dyrevelfærd vil vokse, og at man i samarbejde med de øvrige partnere i mærkningsordningen vil få revideret kriterierne bag dyrevelfærdsmærket med udgangspunkt i den nyeste forskning i dyrevelfærd, så det kontinuerlige løft af dyrevelfærden i Danmark fortsætter.

-lipe

Læs mere om mærkning

7/11 2022
NorthSide-publikum skal teste fremtidens digitale retursystem

NorthSide-publikum skal teste fremtidens digitale retursystem

Udover masser af musik er NorthSide kendt for bestræbelserne på at optimere sin bæredygtige profil. I år tester festivalen en digital løsning, der kan være med til at reducere fremtidens affaldsmængder og CO2-udledning. De titusindvis af kaffekopper, der er i brug på festivalen, bliver ikke kun vasket og genbrugt, men også sporet digitalt, så miljø- og CO2-gevinster kan optimeres og dokumenteres

Ønskeskyen går i samarbejde med e-mærket

Ønskeskyen går i samarbejde med e-mærket

Med et nyt samarbejde med Ønskeskyen sikre mere tryghed for deres mere end to millioner danske brugere. Det skal ske ved at give de webshop-partnere, som allerede er e-mærkede, mulighed for at vise deres certificering direkte på platformen og ved at gøre det attraktivt for endnu flere at blive e-mærkede

Anbefalinger til kommende klimamærke er afleveret til fødevareministeren

Anbefalinger til kommende klimamærke er afleveret til fødevareministeren

For lidt over et år siden blev det besluttet, at Danmark som et af de første lande i verden skal have et statskontrolleret klimamærke, som skal hjælpe forbrugerne med at træffe mere klimabevidste valg, når de handle. Nu har en arbejdsgruppe afsluttet sit arbejde og afleveret en rapport til fødevareminister Jacob Jensen, som vil arbejde videre med anbefalingerne

Svanemærket lancerer krav til levering af online-køb

Svanemærket lancerer krav til levering af online-køb

For første gang er det nu muligt for transportbranchen at få certificeret en del af sin service med Svanemærket. Dermed kan forbrugere, der handler online, vælge en mere energieffektiv levering med reduceret klimabelastning og bedre ansættelsesvilkår for chauffører, og transportvirksomhederne kan styrke deres troværdighed på klimaområdet

Det velkendte stregkodesystem skal lette producentansvar for danske virksomheder

Det velkendte stregkodesystem skal lette producentansvar for danske virksomheder

VANA – Dansk Emballageansvar og GS1 Denmark, der står bag stregkoderne i Danmark og globalt, går sammen om at udvikle en IT-platform til at håndtere det udvidede producentansvar for emballage, der træder i kraft i 2025. Op mod 42.000 virksomheder vil dermed kunne indberette emballagedata i et kendt system

Coop klar med 'Fri for PFAS'- mærkning

Coop klar med 'Fri for PFAS'- mærkning

Et nyt mærke skal guide forbrugerne, så de kan vælge produkter uden evighedskemikaliet PFAS. Mærket 'Fri for PFAS' vil fra mandag kunne ses på Coops produkter med slip-let belægninger som stegepaner, bageforme og bradepander. Samtidig har Coop udmeldt alle PFAS-holdige stegepander, bageforme og bradepander i eget varemærke, og de vil inden længe være væk butikshylderne

Stregkoden fylder 50

Stregkoden fylder 50

Stregkoden fylder 50 år i dag. Hvad der startede som et ønske om at gøre køerne i supermarkedet kortere, har siden - og uden de fleste har bemærket det - udviklet sig til at spille en afgørende rolle for fødevare- og patientsikkerhed. Nu står de velkendte streger overfor et nyt look og et nyt ønske. Nemlig, at bidrage til udviklingen af den cirkulære økonomi og den grønne omstilling

Læserundersøgelse på PackMarkedet

Læserundersøgelse på PackMarkedet

Vi vil gerne gøre både PackMarkedet og packm.dk bedre. Til det formål har vi brug for læsernes input. Klik ind på linket herunder og læs nærmere om undersøgelsen. Det tager ca. tre minutter at komme igennem den

PackMarkedet læserundersøgelse

PackMarkedet læserundersøgelse

Vi vil gerne gøre både PackMarkedet og packm.dk bedre. Til det formål har vi brug for læsernes input. Klik ind på linket herunder og læs nærmere om undersøgelsen. Det tager ca. tre minutter at komme igennem den