Änglamark vinder Sustainable Brand Index 2023

Änglamark vinder Sustainable Brand Index 2023

De danske forbrugere peger på Änglamark, når de skal vælge det mest bæredygtige brand. Det er Ânglamarks stærke position inden for økologi, høj troværdighed og koblingen til Coop, der sender Änglamark til tops på Sustainable Brand Index 2023

Änglamark bliver betragtet som det mest bæredygtige brand af de danske forbrugere. Det viser det netop offentliggjorte Sustainable Brand Index. Sustainable Brand Index måler hvert år, hvordan forbrugerne opfatter varemærker ud fra et bæredygtighedsperspektiv, og i 2023 indtager Änglamark fra Coop førstepladsen.

Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, siger:

-Hele ideen bag Änglamark er at give forbrugeren, der vil tage gode valg for sig selv og miljøet, ét mærke at orientere sig efter. Derfor gør det mig rigtig glad, at det netop er forbrugerne, der peger på Änglamark som det mest bæredygtige brand. Det viser, at de forstår Coops hensigt med Änglamark og de værdier, der ligger bag mærket.

Ifølge Erik Elvingsson Hedén, der er stifter af Sustainable Brand Index, vinder Änglamark førstepladsen på grund af brandets stærke position inden for økologi, på grund af høj troværdighed og på grund af sammenkoblingen til Coop.

-Det er ikke overraskende, at Änglamark vinder. Det er et brand, der har opbygget sin styrke inden for økologi i årtier og er med i de fleste danskeres liv, siger han.

Om Änglamark
Änglamark dækker over økologiske eller allergi- og miljøvenlige produkter fra Coop af høj kvalitet. Änglamark-serien har mere end 1.200 forskellige produkter inden for de fleste kategorigrupper, og køber man Änglamark, får man produkter uden overflødig kemi og skadelige stoffer. Alle produkter er godkendt af relevant mærkningsordning.

Om SB Index 2023
Sustainable Brand Index er en uafhængig undersøgelse på tværs af brancher og landegrænser. Undersøgelsen består i 2023 af næsten 1 .600 brands, 36 brancher, 80.000 forbrugerinterviews i Europa. Det er virksomheden SB Insight, der står bag Sustainable Brand Index.

-lipe

 

Læs mere om energi og miljø

9/3 2023
NorthSide-publikum skal teste fremtidens digitale retursystem

NorthSide-publikum skal teste fremtidens digitale retursystem

Udover masser af musik er NorthSide kendt for bestræbelserne på at optimere sin bæredygtige profil. I år tester festivalen en digital løsning, der kan være med til at reducere fremtidens affaldsmængder og CO2-udledning. De titusindvis af kaffekopper, der er i brug på festivalen, bliver ikke kun vasket og genbrugt, men også sporet digitalt, så miljø- og CO2-gevinster kan optimeres og dokumenteres

Stor opbakning til nye pantsystemer for emballage

Stor opbakning til nye pantsystemer for emballage

En ny undersøgelse fra miljøorganisationen Plastic Change viser, at flere end ni ud af 10 danskere gerne vil genbruge deres plastikemballage, hvis løsningerne var der. Miljøorganisationen opfordrer politikerne til at bane vejen forud for forhandlinger om en ny global plastiktraktat

Ny direktør for bæredygtighed i Beumer Group

Ny direktør for bæredygtighed i Beumer Group

Andreas Backs skal i denne rolle være ansvarlig for udvikling og implementering af koncernens globale bæredygtighedsstrategi. Det omfatter bl.a. formulering af vision og mål, kommunikation og uddannelse af medarbejdere, evaluering af nøglespørgsmål og udvikling af en køreplan, der måler og forbedrer insatserne på bæredygtighedsområdet

Tietgenfonden støtter EuroSkills2025 med fem millioner kroner

Tietgenfonden støtter EuroSkills2025 med fem millioner kroner

Danmarkshistoriens største uddannelsesevent og messe, som løber af stablen om to år har modtaget et velkomment bidrag fra Tietgenfonden. Det grønneste EuroSkills nogensinde vil med konkurrenceområder, undervisning om fagene, storstilede shows og medaljefejringer i Jyske Bank Boxen øge interessen for erhvervsuddannelserne, som er hårdt brug for i fremtiden

Waste Plastic Upcycling har tappet den første olie

Waste Plastic Upcycling har tappet den første olie

Den danske virksomhed, der med pyrolyse omdanner plastikaffald til olie, har med succes gennemført en fuld produktionscyklus og sætter i den kommende tid gang i alle sine produktionslinjer. Når produktionen når fuld styrke kan anlægget behandle 42.000 ton plastikaffald om året, og interessen for det er stor- også i udlandet

EPS-branchen gør klar til udvidet producentansvar og endnu mere genanvendelse

EPS-branchen gør klar til udvidet producentansvar og endnu mere genanvendelse

Den 30. marts afholdt EPS-branchen årsmøde, hvor de centrale aktører i den danske EPS-branche mødtes for at drøfte flere cirkulære tiltag for EPS - også kendt som Flamingo. Fokus for mødet var det kommende udvidet producentansvar for emballage. Blandt andet kom det frem, at genanvendelsesraten for EPS hos Grønt Punkt i Norge er på 87,4%

Videospil skal øge bevidstheden om miljøvenlig emballage

Videospil skal øge bevidstheden om miljøvenlig emballage

En skrøbelig glasflaske er hovedpersonen, efterladte plastikposer i naturen er fjenden og papir er helten i et spil, udviklet af den italienske virksomhed, BOTTA EcoPackaging. Videospillet vil på en sjov og original måde oplyse om vigtigheden af tænke bæredygtighed ind i produktionen

Overskuds medicoplast bliver til designertasker

Overskuds medicoplast bliver til designertasker

Plastproducenten Carmo fra Danmark og den svenske taskeproducent Hinza har indgået nyt partnerskab, som giver overskudsplast fra medicoindustrien nyt liv gennem designertasker

Næsten halvdelen af os smider stadig mad ud

Næsten halvdelen af os smider stadig mad ud

På trods af mange indsatser og kampagner, har danske husholdninger fortsat svært ved at komme madspild til livs. Især overskredne holdbarhedsdatoer men også overskydende middagsrester og glemte madvarer udfordrer danskernes kamp mod madspild. Hele 44 procent af befolkningen stadig smider mad ud en gang om ugen