Genanvendelig fødevareemballage uden plastforing

Genanvendelig fødevareemballage uden plastforing

UPM Specialty Papers og Fazer har i fællesskab udviklet en ny type emballage til Fazers havreriskager. Her er det traditionele plastiklamineret emballagepapir erstattet med en innovativ papirløsning, som er lettere at genbruge uden at gå på kompromis med den beskyttelse, den yder produktet.

Den nye Fazer Oat Rice Pie-emballage er helt i tråd med både Fazers 'Sustainable Packaging Vision' og UPM's Bioforestrategi.

Emballageløsningen er resultatet af mere end to års langsigtet udviklingsarbejde for at sikre emballagens genanvendelighed uden at gå på kompromis med fødevaresikkerheden og kvaliteten af riskagerne

Den er da også blevet anerkendt i WorldStar-, ScanStar- og New Wood-konkurrencerne,og kan allerede nu findes i køleafdelingerne i de finske supermarkeder.

I det emballagepapir, som UPM Specialty Papers har udviklet, er både barriere- og varmeforseglingsegenskaberne inkorporeret i emballagepapiret uden et separat lag plastlaminering. Barriereegenskaberne er designet til at beskytte produktet inde i pakken indtil holdbarhedsdatoen, samtidig med at de sikrer, at f.eks. fedt i produktet ikke kan trænge ind i pakken.

-Emballagepapir har den fordel, at det kan genanvendes inden for en veletableret infrastruktur for fibergenanvendelse. I dag bliver mere end 80 procent af det fiberbaserede emballagemateriale, der bruges i Europa, genanvendt, siger Susanna Hyrkäs, Senior Manager, Sustainability, UPM Specialty Papers og tilføjer:

-Vores produktudvikling er altid baseret på præmissen om at sikre genanvendelighed, ud over at sikre produktsikkerhed og de nødvendige funktionelle egenskaber.

-lipe

5/4 2024
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    emballage ›”Gro’27 – vækst på vores måde”, er Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år, og som øger fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer, nemme måltidsløsninger og opgraderinger af logistikken
  • Stor opbakning til januars grønne valg

    Stor opbakning til januars grønne valg

    emballage ›I 2025 vender Grøn Januar tilbage med mere end 45 deltagende supermarkeder, virksomheder og restauranter, der skal sætte fokus på de grønne plantebaserede valg til fordel for forbrugerne
  • Mælkekasser skal tilbage i Arlas loop

    Mælkekasser skal tilbage i Arlas loop

    emballage ›Aflevér de tomme mælkekasser og støt Arla Fondens arbejde med at få børn og unge i køkkenet
  • Emballagen er en vigtig del af dørproducents værdikæde

    Emballagen er en vigtig del af dørproducents værdikæde

    emballage ›Hver eneste dør og port, DAN-doors sender videre til kunder i Danmark og resten af verden er unik og værdifuld. Derfor har virksomhedens forsendelser nærmest form af små byggeprojekter, som sikrer, at hver enkelt dør og port når frem i perfekt stand
  • Når isoleringspladerne skal nå sikkert frem

    Når isoleringspladerne skal nå sikkert frem

    emballage ›Ny pakkemaskine fra Tentoma spiller en vigtig rolle på den nye produktionslinje i Jackon Insulation by Bewis nye fabrik i Olen i Belgien, hvor den sikrer at XPS-isoleringspladerne kommer frem til kunden i perfekt stand
  • Emballagen er frankeret med minimalistisk sticker

    Emballagen er frankeret med minimalistisk sticker

    emballage ›Renz udskifter sine nuværende fuld-printede og hvidblegede papemballager til postkasser og postkasseanlæg med en enklere løsning af brunt pap med en minimalistisk sticker
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    emballage ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage