Stigende krav til fleksibel levering
Danskerne har handlet for 17,4 mia. kr på nettet i første halvår af 2017. I Norden er det danskerne, der køber mest forbrugerelektronik på nettet og har den største andel af personer over 65 år, men valgfri levering følger ikke med, viser rapport fra PostNord
I første halvår af 2017 købte nordiske nethandelkunder varer til en værdi af 72,9 mia. kr hvoraf danskerne stod for 17,4 mia.kr.
I Norden er det danskerne, der køber mest forbrugerelektronik på nettet, har den største andel af personer over 65 år, som handler på nettet, og er de flittigste kunder i Storbritannien. Det fremgår af PostNords \'E-handel i Norden – halvårsrapport 2017\'.
Stigende krav til fleksibel levering på modtagernes betingelser er en klar tendens i den nordiske e-handel. 4 ud af 5 nordiske e-handelsforbrugere siger, at de ønsker at kunne vælge det leveringsalternativ, der passer dem bedst. Langtfra alle får den mulighed. I Danmark kan kun ca. 3 ud af 5 vælge, hvordan deres varer skal leveres, og 1 ud af 4 danskere har endda undladt at købe en vare, når det foretrukne leveringsalternativ ikke var til rådighed.
- Det viser, at udviklingen nu er nået så langt, at manglende valgfrihed i forbindelse med levering i praksis kan betyde færre forretninger, siger Jørgen Fischer, e-handelsrådgiver i PostNord.
Hver tredje kunde vil ændre leveringsmåde undervejs
En stor del af de nordiske forbrugere vægter også fleksibilitet, så de selv kan påvirke leveringen. Det viser sig bl.a. ved, at hver tredje nordboer ønsker mulighed for at ændre valget af leveringsmåde under leveringsforløbet – fx at kunne hente pakken på et posthus i stedet for at få den leveret til døren, hvis det passer bedre.
Gennemskuelig information om leveringen undervejs er også noget, som forbrugerne i stigende grad sætter pris på ifølge den nye undersøgelse. Selv om 9 ud af 10 danske forbrugere giver gode karakterer til informationen i forbindelse med den seneste levering, er der klare forbedringsmuligheder på dette område, især for de forbrugere, som oplyser, at de ønsker yderligere transparens.
- Vi udvikler hele tiden nye løsninger, der forbedrer kundernes oplevelse af nethandel. PostNords app Tracking tilbyder fx meget af den information, som mange ifølge undersøgelsen savner - fx hvor forsendelsen befinder sig under hele leveringsforløbet, rutevisning til udleveringsstedet og mulighed for at påvirke leveringen eller holde styr på returneringer med mobilen, siger Jørgen Fischer.
Det er de yngre forbrugere, der driver udviklingen inden for den nordiske e-handel. Den nye rapport viser tydeligt, at det er denne gruppe, der oftest handler via mobiltelefonen, som stiller de største krav til leveringsinformation og er mest villig til at prøve nye, innovative leveringsalternativer.
Fakta om undersøgelsen
E-handel i Norden halvårsrapport 2017 er baseret på i alt 47.726 webinterview af respondenter mellem 18 og 79 år i de nordiske lande.
E-handel defineres i rapporten som internetsalg af varer, som leveres til forbrugeren og altså ikke fx rejser og koncertbilletter.
-lipe