Plader uden kemikalier

Plader uden kemikalier

En ny type trykplader fungerer helt uden kemikalier og er derved mere miljøvenligt - uden at gå på kompromis med trykkvaliteten.

Er du på udkik efter et problemfrit og miljøvenligt system til produktion af trykplader, uden at du behøver gå på kompromis med trykkvaliteten. Til dette formål kan Heidelberg nu tilbyde sin Saphira trykplade, der fungerer uden kemikalier.

Med Saphira trykpladen kan man slippe for de variabler, der hænger sammen med fremkaldning og pladeproduktion, og som kan give anledning til hovedbrud. Samtidig får man en pålidelig og mere ensartede kvalitet. – Saphira trykpladens basismateriale er aluminium, som vi har påført et tyndt lag af ekstremt fine kugleformede termoplastiske partikler, fortæller den nye administrerende direktør for Heidelberg Danmark og Heidelberg Sverige Niels Stielund, der indtil 20. marts i år var direktør for forbrugsvarer i Heidelberg Nordic/Baltics. Han fortæller her om den overordnede strategi bag relanceringen af Saphiramærket:
– De forarbejdes i termiske pladesettere som fx Suprasetter. Efter imagingprocessen mangler der bare en enkel rengøringsproces for at fjerne de termoplastiske partikler, der ikke er brugt, fra de områder, der ikke skal trykkes – hvilket på Saphira gøres i forbindelse med gummieringen. Til gengæld er det på Saphira straks efter imaging umuligt at ændre trykbillederne. Med andre ord: Deres kvalitet er ikke længere udsat for nogen form for negativ påvirkning – hverken af temperatursvingninger eller tilstanden af de kemikalier, der bruges til fremkaldningen.
– Saphira er en del af den strategi, som vi kalder one-stop shopping, hvilket i princippet betyder, at når du køber forbrugsvarer i Saphira produktkategorien, kan du købe alt inden for prepress, tryk og postpress hos én leverandør – det sparer en masse tid og ikke mindst udgifter, siger Niels Stielund.

Grøn favorit
Vil lanceringen af Saphira betyde, at der ikke længere vil blive solgt andre mærker i forbrugsvarer gennem Heidelberg?
– Nej, kunderne behøver ikke være bange; hvis de gerne vil have et andet mærke end Heidelbergs Saphira, vil der stadig være alternativer. Vores mål er at bibeholde 1 – 2 andre sortimenter end Saphira, så der altid er noget at vælge imellem, siger Niels Stielund.
Hvad får den grafiske branche ud af, at der kommer endnu et mærke inden for forbrugsvarer?
– Saphira er mere end et mærke, det er en løsning, og det betyder et ansvar for at tænke tingene igennem hele vejen. Det betyder, at vi ud over at sælge et produkt også yder vores kunder en engageret teknisk support, som kommer til udtryk både i det daglige arbejde og i opstartsfasen af en produktion med nye forbrugsvarer.
Den grafiske branche vrimler for tiden med tanker om grøn og miljøvenlig trykning – ville Saphira passe ind i et miljøvenligt trykkeri?
– Det er helt rigtigt, at miljøvenlig trykning boomer, og at en stor del af den grafiske branche i dag føler en voksende forpligtelse i forhold til miljørigtig trykning og bæredygtighed. Det er lykkedes os at fange konceptet med „grøn trykning“ i Saphira produktkategorien, så Saphira opfylder samtlige miljøstandarder inden for branchen.

31/8 2009
  • Canon satser stort på etiket- og emballagemarkedet

    Canon satser stort på etiket- og emballagemarkedet

    tryk-og-print ›Med et mål om at blive en stor spiller indenfor digitalt printede etiketter og emballage dedikerer Canon en hel zone på årets Drupa messe i næste måned. Her bliver bl.a. præsenteret nyheder til tryk på etiketter, bølgepap og foldekarton
  • Kunstig intelligens i fokus på KOMM Dagen

    Kunstig intelligens i fokus på KOMM Dagen

    tryk-og-print ›Brancheforeningen GRAKOM inviterer til sin årlige konference den 25. april. Her er mulighederne og udfordringerne med AI en væsentlig del af programmet
  • Inkjet, mulighedernes verden

    Inkjet, mulighedernes verden

    tryk-og-print ›Teknologianalytikeren, tyske Ralf Schlözer mener, at de udviklingsmuligheder er knytter sig til inkjet-teknologien kan fjerne risikoen ved at bevæge sig ind i nye printapplikationer og gøre det muligt at udforske nye muligheder for print. I indlægget neden for uddyber han sine synspunkter
  • Fujifilm præsenterer ny, kombineret inkjetblæk på drupa 2024

    Fujifilm præsenterer ny, kombineret inkjetblæk på drupa 2024

    tryk-og-print ›Virksomheden har videreudviklet sin patenterede AQUAFUZE inkjet blækteknologi, som kombinerer vandbaseret og UV-hærdende blæk til bredformat inkjet printapplikationer. Det nye UV-hærdende vandige blæk vil åbne nye muligheder for inkjet printapplikationer i bredformat
  • Fogra-certificerede Canonprintere rykker i EMEA

    Fogra-certificerede Canonprintere rykker i EMEA

    tryk-og-print ›Siden lanceringen i henholdsvis december 2022 og maj 2023 er der installeret over 1.600 printere fra Canons imagePress V900-serie og over 120 imagePress V1350-printere i EMEA. Tildelingen af Fogras1 PSD certificeringen har været med til at øget salget
  • UPM Raflatac lancerer nye selvklæbende produkter på FESPA

    UPM Raflatac lancerer nye selvklæbende produkter på FESPA

    tryk-og-print ›Som et del af sit Graphics Solutions-produktsortiment præsenterer den finske virksomhed i disse dage en række selvklæbende film og beskyttelseslaminater, der er specielt udviklet til applikationer inden for storformatprint
  • HP-serie optimerer kvalitetsprint for små virksomheder

    HP-serie optimerer kvalitetsprint for små virksomheder

    tryk-og-print ›Den nye HP Color LaserJet Pro 3000 serie har et kompakt design og kan ifølge producenten levere hastighed, skarpe farver og energieffektivitet til kunder, der kræver høj ydeevne på begrænset plads
  • Først i Norden med HP Indigo V12

    Først i Norden med HP Indigo V12

    tryk-og-print ›Det svenske trykkeri, Nordvalls har som det første i Skandinavien investeret i den højteknologiske løsning til print af etiketter