Plader uden kemikalier
En ny type trykplader fungerer helt uden kemikalier og er derved mere miljøvenligt - uden at gå på kompromis med trykkvaliteten.
Er du på udkik efter et problemfrit og miljøvenligt system til produktion af trykplader, uden at du behøver gå på kompromis med trykkvaliteten. Til dette formål kan Heidelberg nu tilbyde sin Saphira trykplade, der fungerer uden kemikalier.
Med Saphira trykpladen kan man slippe for de variabler, der hænger sammen med fremkaldning og pladeproduktion, og som kan give anledning til hovedbrud. Samtidig får man en pålidelig og mere ensartede kvalitet. – Saphira trykpladens basismateriale er aluminium, som vi har påført et tyndt lag af ekstremt fine kugleformede termoplastiske partikler, fortæller den nye administrerende direktør for Heidelberg Danmark og Heidelberg Sverige Niels Stielund, der indtil 20. marts i år var direktør for forbrugsvarer i Heidelberg Nordic/Baltics. Han fortæller her om den overordnede strategi bag relanceringen af Saphiramærket:
– De forarbejdes i termiske pladesettere som fx Suprasetter. Efter imagingprocessen mangler der bare en enkel rengøringsproces for at fjerne de termoplastiske partikler, der ikke er brugt, fra de områder, der ikke skal trykkes – hvilket på Saphira gøres i forbindelse med gummieringen. Til gengæld er det på Saphira straks efter imaging umuligt at ændre trykbillederne. Med andre ord: Deres kvalitet er ikke længere udsat for nogen form for negativ påvirkning – hverken af temperatursvingninger eller tilstanden af de kemikalier, der bruges til fremkaldningen.
– Saphira er en del af den strategi, som vi kalder one-stop shopping, hvilket i princippet betyder, at når du køber forbrugsvarer i Saphira produktkategorien, kan du købe alt inden for prepress, tryk og postpress hos én leverandør – det sparer en masse tid og ikke mindst udgifter, siger Niels Stielund.
Grøn favorit
Vil lanceringen af Saphira betyde, at der ikke længere vil blive solgt andre mærker i forbrugsvarer gennem Heidelberg?
– Nej, kunderne behøver ikke være bange; hvis de gerne vil have et andet mærke end Heidelbergs Saphira, vil der stadig være alternativer. Vores mål er at bibeholde 1 – 2 andre sortimenter end Saphira, så der altid er noget at vælge imellem, siger Niels Stielund.
Hvad får den grafiske branche ud af, at der kommer endnu et mærke inden for forbrugsvarer?
– Saphira er mere end et mærke, det er en løsning, og det betyder et ansvar for at tænke tingene igennem hele vejen. Det betyder, at vi ud over at sælge et produkt også yder vores kunder en engageret teknisk support, som kommer til udtryk både i det daglige arbejde og i opstartsfasen af en produktion med nye forbrugsvarer.
Den grafiske branche vrimler for tiden med tanker om grøn og miljøvenlig trykning – ville Saphira passe ind i et miljøvenligt trykkeri?
– Det er helt rigtigt, at miljøvenlig trykning boomer, og at en stor del af den grafiske branche i dag føler en voksende forpligtelse i forhold til miljørigtig trykning og bæredygtighed. Det er lykkedes os at fange konceptet med „grøn trykning“ i Saphira produktkategorien, så Saphira opfylder samtlige miljøstandarder inden for branchen.