Pepsi sprudler
For nyligt har den amerikanske drikkevarekoncern Pepsi Co lanceret en ny logotype og gennemført et redesign af i første omgang sine sodavand.
Et milliardbudget til kampagnen har resulteret i små forandringer af logotypen. Det første logo for Pepsi blev skabt tilbage i 1898 og har siden inspireret talrige versioner af Pepsi logoet.
Men ændringen af Pepsis velkendte og for nogen højt elskede logotype, er ikke blevet modtaget særligt varmt af eksperterne indenfor markedsføring og design. Nogen mener sågar, at det nye logotype er en krydsning mellem Nike og Korean Airlines logotyper.
Og med tanke på at hele kampagnen, inklusiv markedsføring af den nye profil, har kostet virksomheden 1,2 mia. dollars, så handler det om en lille men aldeles dyr ændring, som der ikke er nogen garanti for giver afkast i større brandawareness.
Ifølge Pepsi skal det nye og mere diagonalt orienterede logo opfattes som dynamisk og ambitiøst og lede tankerne hen på en leende mund.