Danske virksomheder kan lære meget af svenskerne
Denne model for en emballages samlede værdikæde kommer på bordet, når konsulenterne fra ÅF Consults packagingafdeling mødes med en kunde. Ofte har kunderne som udgangspunkt kun overvejet et par af tri

Danske virksomheder kan lære meget af svenskerne

Standardemballage er ofte en dyr og dårlig løsning for mange virksomheder, siger dansk konsulent i svensk firma på vej til Danmark

Af Lisbeth Petersen

- Alt for mange vælger et ’quick fix’, når de skal finde en emballage til deres produkt. I danske virksomheder ser man virkelig mange færdige løsninger, hvor der ikke er nogen rød tråd i emballagen, og hvor mange væsentlige overvejelser først kommer, efter at produktet er sendt på markedet.

Ordene kommer på dansk fra det svenske konsulentfirma ÅF Consult, hvor Hannah Franzel på sit kontor i Malmø er placeret strategisk som bindeled mellem de to lande, der har meget forskellige traditioner for emballageudvikling.

- Svenskerne er gode til emballage. Ud over at være et større land med mere industri har Sverige sin historiske baggrund med skovbruget og den medfølgende pap- og papirproduktion. Her findes der også egentlige uddannelser inden for emballageudvikling, hvor det i Danmark ofte er en lidt broget, tilfældig flok mennesker som tager sig af det, siger Hannah Franzel.

Hendes egen baggrund er en civilingeniøruddannelse med specialisering inden for design og innovation, som hurtigt førte til jobs som projektleder hos bl.a. GN Store Nord og Ecoxpac. For tre et halvt år siden begyndte Hannah Franzel hos konsulentgiganten ÅF, som med 9000 ingeniører i Europa er en af Sveriges største rådgivningsvirksomheder inden for industri, energi og infrastruktur.

Her er Hannah Franzel en af i alt 15 konsulenter, som udelukkende arbejder med emballageudvikling, og hun tror på, at det danske marked er ved at være klar til at tage nogle dybere spadestik med det analysearbejde og individuelt udviklede løsninger, hun kender fra andre lande.

Hurtig løsning kan være dyr løsning
- I modsætning til, hvad mange tror, er en standardemballage ofte en meget dyr løsning.

For det første betaler mange en overpris for det, fordi de ikke kender markedet og derfor ikke aner, hvor de skal gå hen for at finde en egnet emballage. For det andet passer sådan en ’hurtig løsning’ sjældent til produktet, som enten bliver over- eller underemballeret, og det kan både betyde spildplads, dårlig pakkeevne, og at varen ikke er ordentlig beskyttet, siger Hannah Franzel og tilføjer:

- Og så har jeg ikke engang nævnt, at emballagen jo ofte skal være med til at sælge varen og støtte brandet, ikke mindst i detailhandelen, hvor slutkunderne jo skal ’forbi emballagen’, før de kan tage fat på selve produktet.

Alle fagpersoner skal høres
Som konsulent har Hannah Franzel bl.a. samarbejdet med elektronikvirksomheden Sony om udviklingen af emballage til de mange, bluetooth-produkter, som hele tiden kommer på markedet.

- Der kan det jo ikke nytte noget at sende et nyt smart-ur ud i butikkerne i en anonym papæske. Så selv om det er produkter med en hurtig livscyklus, hvor det handler om at arbejde hurtigt, bliver der foretaget et grundigt forarbejde med først at kigge på konkurrenternes emballage og derefter overveje, hvordan emballagens grafiske udtryk skal se ud, hvor nyhedsgraden skal ligge, og hvordan kunderne vil se og mærke Sonys produkt sammenlignet med andres. Og når der er tale om et luksusprodukt som et ur, er det naturligt at investere i en premium papæske, som matcher produktet, siger Hannah Franzel.

Modellen for ønskescenariet
Uanset om der er tale om elektronik, fødevarer eller en af de helt tunge industrier, hun rådgiver, anvender hun en model, ÅF Consult har udformet for at illustrere virksomhedens grundtanke om emballageudvikling og ønskescenariet for Hannah Franzels samarbejde med en kunde:

- At der med i processen er alle relevante aktører, det vil sige medarbejdere fra marketing, fra logistikafdelingen, fra indkøbsfunktionen, fra pakkeriet, fra lageret og virksomhedens eventuelle produktdesignafdeling. På den måde kan vi tage et helhedsgreb på alle aspekterne af emballagen, lige fra det visuelle udtryk til hvordan den er at håndtere for lagermedarbejderne.

 

 

 

 

22/9 2017
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret