Dan Labels investerer 10 millioner i digitalt tryk
Dan Labels på Labelexpo 2017. Fra venstre er det Henrik Rhode, salgschef i Dan Labels, formand i Emballage Gruppen, Otto Christensen, Eric White fra Domino og Jakob Abildgaard, produktionschef hos Dan

Dan Labels investerer 10 millioner i digitalt tryk

Efter at have overvåget markedet for digitale trykmaskiner i længere tid er Dan Labels klar til digital etiketproduktion, efter at man købte en digital trykmaskine på Labelexpo-messen i Bruxelles

Trykkeriet Dan Labels fra Vejle har investeret i en digital trykmaskine fra leverandøren Domino. Dermed bevæger trykkeriet og Emballage Gruppen, som Dan Labels er en del af, sig ind på markedet for digitalt tryk af etiketter.

Som Henrik Rhode, salgsdirektør i Dan Labels forklarer, har man fulgt udviklingen på det digitale marked nøje i længere tid for at kunne slå til, når muligheden for at få den helt rigtige maskine bød sig til. Det gjorde den på årets Labelexpo-messe i Bruxelles, hvor Dan Labels købte den digitale trykmaskine N6I0i, fra Domino, som er en af markedets hurtigste og mest effektive.

Mangel på kapacitet
Når trykkeriet foretager investeringen i den nye maskine netop nu, hænger det sammen med, at man oplever stigende efterspørgsel på tryk af både flexotrykte og digitalt trykte etiketter.

- Vi vækster og har gjort det længe. Vi laver rigtig mange jobs og løser mange forskellige opgaver på flexomaskinerne, hvor vi kører i treholdsskift. Samtidig har vi de seneste par år oplevet større efterspørgsel på digitale løsninger, fordi mange kunder ønsker små serier. Væksten er selvfølgelig et udtryk for, at vi leverer etiketter at høj kvalitet. Men væksten betyder også, at vi simpelt hen har nået et punkt, hvor vi mangler kapacitet. Det skal anskaffelsen af den digitale trykmaskine afhjælpe, forklarer Henrik Rhode

Jobbet færdig i en arbejdsgang
Maskinen kombinerer digital UV inkjet tryk med flere konverteringsmoduler, hvor både UV flexo, varnish, laminering og stans gør det muligt at skræddersy løsninger til kunderne og opnå høj trykkvalitet i løsningerne.

- Vi har endvidere tilkoblet et modul i slutningen af produktionslinjen, som sørger for at skære og pakke rullerne med de færdigproducerede etiketter. Dermed gør vi jobbet færdig i én arbejdsgang, så vi kan afsende etiketterne til kunderne umiddelbart efter jobbet er afsluttet. Det gør os meget effektive og sørger for hurtig og høj leveringssikkerhed, kommenterer Henrik Rhode.

Samtidig sørger maskinen med sin ’reverse’ funktion for, at man minimerer materialespild til blot 2-3 meter i forbindelse med, at man skifter både job, stans og materiale.

Kortere serier - flere jobs - lavere pris
Den digitale teknologi gør det langt billigere at starte nye jobs på maskinen i forhold til flexoteknologien, hvor der både er lang indkørsel med stort materialespild og stort forbrug af farver. Den digitale teknologi gør det også muligt at køre kortere jobserier uden de store omkostninger. Og netop de kortere serier er der mange kunder, som efterspørger.

- Vi har flere kunder, som ønsker etiketter i begrænset antal eksempelvis i forbindelse med kampagner. Nogle kunder ønsker også at kunne videreudvikle løsninger og afprøve nye ideer til deres etiketter, uden at det koster en formue at producere en ny serie. Det er vi i stand til at efterkomme nu samtidig med, at vi også kan efterbehandle de digitalt producerede etiketter med vores hotfoil teknologi. Vi får med andre ord mange flere strenge at spille på og langt mere fleksibilitet i vores produktion, hvor løsningerne er af høj kvalitet. Det giver os et stort potentiale i forhold til fremtidens udfordringer, siger Henrik Rhode.

Kunderne er klædt godt på
Som han kommer ind på, er mange kunder meget bevidste om, hvad de ønsker produceret hos trykkerierne.

- Vidensmæssigt er kunderne godt klar over, hvad der rør sig af løsninger i trykindustrien, og hvad der er muligt at producere. Derfor er det også vigtigt, at vi kan matche de behov og de krav, de har. At vi så samtidig med vores faglige ekspertise er i stand til at overraske med kreative løsninger, som vi færdiggør lynhurtigt, gør kun sagen endnu bedre, siger Henrik Rhode.

Den nye maskine er klar til opstart i starten af december i år.

 

 

 

 

 

 

 

20/11 2017
  • Canon satser stort på etiket- og emballagemarkedet

    Canon satser stort på etiket- og emballagemarkedet

    tryk-og-print ›Med et mål om at blive en stor spiller indenfor digitalt printede etiketter og emballage dedikerer Canon en hel zone på årets Drupa messe i næste måned. Her bliver bl.a. præsenteret nyheder til tryk på etiketter, bølgepap og foldekarton
  • Kunstig intelligens i fokus på KOMM Dagen

    Kunstig intelligens i fokus på KOMM Dagen

    tryk-og-print ›Brancheforeningen GRAKOM inviterer til sin årlige konference den 25. april. Her er mulighederne og udfordringerne med AI en væsentlig del af programmet
  • Inkjet, mulighedernes verden

    Inkjet, mulighedernes verden

    tryk-og-print ›Teknologianalytikeren, tyske Ralf Schlözer mener, at de udviklingsmuligheder er knytter sig til inkjet-teknologien kan fjerne risikoen ved at bevæge sig ind i nye printapplikationer og gøre det muligt at udforske nye muligheder for print. I indlægget neden for uddyber han sine synspunkter
  • Fujifilm præsenterer ny, kombineret inkjetblæk på drupa 2024

    Fujifilm præsenterer ny, kombineret inkjetblæk på drupa 2024

    tryk-og-print ›Virksomheden har videreudviklet sin patenterede AQUAFUZE inkjet blækteknologi, som kombinerer vandbaseret og UV-hærdende blæk til bredformat inkjet printapplikationer. Det nye UV-hærdende vandige blæk vil åbne nye muligheder for inkjet printapplikationer i bredformat
  • Fogra-certificerede Canonprintere rykker i EMEA

    Fogra-certificerede Canonprintere rykker i EMEA

    tryk-og-print ›Siden lanceringen i henholdsvis december 2022 og maj 2023 er der installeret over 1.600 printere fra Canons imagePress V900-serie og over 120 imagePress V1350-printere i EMEA. Tildelingen af Fogras1 PSD certificeringen har været med til at øget salget
  • UPM Raflatac lancerer nye selvklæbende produkter på FESPA

    UPM Raflatac lancerer nye selvklæbende produkter på FESPA

    tryk-og-print ›Som et del af sit Graphics Solutions-produktsortiment præsenterer den finske virksomhed i disse dage en række selvklæbende film og beskyttelseslaminater, der er specielt udviklet til applikationer inden for storformatprint
  • HP-serie optimerer kvalitetsprint for små virksomheder

    HP-serie optimerer kvalitetsprint for små virksomheder

    tryk-og-print ›Den nye HP Color LaserJet Pro 3000 serie har et kompakt design og kan ifølge producenten levere hastighed, skarpe farver og energieffektivitet til kunder, der kræver høj ydeevne på begrænset plads
  • Først i Norden med HP Indigo V12

    Først i Norden med HP Indigo V12

    tryk-og-print ›Det svenske trykkeri, Nordvalls har som det første i Skandinavien investeret i den højteknologiske løsning til print af etiketter