Bobst trodser krisen
Bobst, en af verdens førende producenter af emballagemaskiner, præsenterede for nylig en række nyheder på Bobst Competence Days -09 i Lausanne, Schweiz.
– Mange undrer sig måske over, hvorfor vi nu indbyder til kompetencedage og viser en række nyheder midt i den værste krise. Men vi mener, at det er nu man skal forsøge at finde nye forretningsmuligheder gennem at udvidde sit repertoire og mindske sine kostninger med ny og effektiv produktionsteknik, siger Håkan Pfeiffer, Business Area Manager Folding Carton.
Demonstrationen af ni produktinnovationer fra Bobst blev afholdt i virksomhedens nye kompetencecenter i Méx lige udenfor Lausanne, hvor Bobst nu koncentrerer al sin vikrksomhed i Schweiz. Produktion og montering i den gamle fabrik i stans er nu flyttet til det store sammenhængende industrikomplex i Méx, hvor Bobst hovedkontor også findes.
Når det er færdigbygget kommer bygningen til at være 800 meter lang. I Lausanne har Bobst 2.400 medarbejdere og driver også sin egen ingeniørskole med 240 elever. I hele verden er der 6.000 ansatte i Bobst Group.
– 2009 kommer til at blive lidt af et prøvens år. Mange af vores kunder og selv visse af vores konkurrenter vil ikke komme til at overleve. Vores strategi er at overleve gennem at udvikle os. Vi satser årligt 6% af vores omsætning på udvikling, siger Håkan Pfeiffer.
Nøglen til fremgang
Bobst Group rummer i dag flere kendte varemærker og produktionen foregår ved 15 forskellige fabrikker i otte lande verden over, bl.a. Indien og Kina. Alle strategiske komponenter produceres dog i Europa på grund af frygten for at virksomhedens tekniske kompetence skulle havne i forkerte hænder.
– En del af forklaringen på Bobst fremgang er, at vi aldrig bliver trætte af at lytte til vores kunder. Vi forsøger altid at kunne opfylde deres behov, uafset hvad det er. Det kan lyde enkelt, men kræver både udmyghed og selvindsigt. For nogle år siden var vi på vej til at blive overhalet af konkurrenter fra lavprislandene. At være markedets ”Rolls Royce” var ikke længere en naturlig fordel i alle sammenhænge. Gennem at udvikle mere enkle og billigere modeller uden at give afkald på kvalitet, kunne vi imødegå kundernes nye behov for omkostningslette produktionsudstyr.
Køber ældre modeller
Den nye markedssituation i kriseåret 2009 gør, at der stilles nye krav til Bobst. I lavkonjunkturen har visse ældre af virksomhedens maskinmodeller faldet kraftigt i værdi. For at hjælpe kunderne med at effektivisere sine produktionslinjer tilbyder Bobst at købe ældre maskinmodeller.
– Enten skrotter vi dem eller sælger dem videre til udviklingslandene. Men vi deltager ikke i finansieringen af nye maskiner. Den type af tjenester må vores kunder søge på kreditmarkedet, hvor vi naturligtvis kan anvise virksomheder, som vi samarbejder med, siger Håkan Pfeiffer.
Marcus Petersson, Packmarknaden (S).