Tyndere tilbudsaviser fra Coop og føtex

Tyndere tilbudsaviser fra Coop og føtex

For at spare på papir og miljøbelastning bliver aviserne 40 procent mindre fra i år. Coops to største kæder får fælles tilbudsavis

Fra denne uge er Kvickly og SuperBrugsens tilbudsaviser lagt sammen i én fælles avis. Tilbuddene i avisen vil således gælde i både SuperBrugsen og Kvickly.

I de områder af landet, hvor der ligger en Kvickly, vil avisen desuden have tilføjet et antal ekstra sider med tilbud, der kun gælder i Kvickly - f.eks. nonfood.

Dermed fortsætter Coop sin reduktion af trykte tilbudsaviser. Fra 2017-2019 blev mængden reduceret med 40 procent. 1. januar stoppede Dagli´Brugsen helt distributionen af sin trykte tilbudsavis.

- Med de klima-udfordringer verden står med, giver det ingen mening, at der hvert år bliver trykt og husstandsomdelt tilbudsaviser i Danmark, som kræver, at der fældes flere end 300.000 træer årligt, svarende til 336.000 tons CO2. Derfor undrer det mig meget, at vores politikere fortsat ser passivt på dette åbenlyse frådseri, siger adm. direktør for Coop, Peter Høgsted.

Kvickly og SuperBrugsen er Coops to største kæder. Og her har man hidtil været meget afhængig af tilbudsaviserne i kampen om kunderne.

- Vi synes, det er lykkes at skabe en avis, der tilsammen er stærkere end de to har været hver for sig. Her er alt det bedste fra begge kæder samlet. Men det afgørende er selvfølgelig, hvordan kunderne reagerer, siger salgsdirektør for Kvickly, Thomas Nielsen.

Besparelser skal komme føtex' kunder til gode
Føtex reducerer også antallet af sider i sine tilbudsaviser med 40 procent. Det sker ikke mindst for at skåne klimaet.

- Vi kommer ikke til at gå på kompromis med de gode tilbud eller antallet af dem. Tværtimod. Men vi vil gerne gå på kompromis med tykkelsen på vores tilbudsavis, da vi på den måde både kan imødekomme forbrugernes ønsker og samtidig skåne klimaet med markant færre sider i vores avis. Det vinder alle ved, og derfor falder det os helt naturligt siger Thor Jørgensen, direktør i føtex.

Dagligvarekæden har i de senere år allerede reduceret antallet af sider i avisen, og den markante reduktion i indeværende år vil betyde en besparelse på næsten 3000 tons papir om året - og samtidig en væsentlig besparelse af Salling Groups samlede papirforbrug.

En slankere udgave af tilbudsavisen vil derfor også være billigere for føtex, da omkostningerne til tryk og produktion falder. Men de besparelser vil føtex sende direkte videre til kunderne, siger føtex-direktøren:

- De penge, vi sparer på at trykke færre sider, bruger vi ganske enkelt på endnu bedre tilbud. Derfor kommer det altså både kunderne og klimaet til gode.

-lipe

22/1 2020
  • Høj hastighed og automatiseret opsætning

    Høj hastighed og automatiseret opsætning

    tryk-og-print ›HP Indigo løftede sløret for en vifte af AI-drevne løsninger til etiket- og emballagetryk ved årets Labelexpo Europe i Barcelona
  • På Media tager næste skridt

    På Media tager næste skridt

    tryk-og-print ›På Media investerer i en HP Indigo 7900 med syv farveenheder. Investeringen er en strategisk indsats for at styrke kvalitet, innovation og effektivitet, så trykkeriet kan differentiere sig tydeligt på markedet
  • Euroskills på hjemmebane gav medaljerekord

    Euroskills på hjemmebane gav medaljerekord

    tryk-og-print ›Hele 27 medaljer gik til det danske landshold ved EuroSkills Herning 2025 i sidste uge. Høsten på 1 guld, 6 sølv, 6 bronze og 14 Medallion for Excellence er den hidtil største for de danske fagatleter
  • Domino lancerer kompakt etiketprinter på Labelexpo

    Domino lancerer kompakt etiketprinter på Labelexpo

    tryk-og-print ›N410 digital LED-inkjet-printer er nyeste tilføjelse til sortimentet af virksomhedens gennemprøvede N-serie
  • Grakom får ny direktør

    Grakom får ny direktør

    tryk-og-print ›Søren Stemann Beck er ny administrerende direktør i Grakom. Han har over 20 års erfaring fra arbejde med både grafisk produktion og bureauydelser
  • Fujifilm viser fremtidens løsningner

    Fujifilm viser fremtidens løsningner

    tryk-og-print ›Nyheder inden for analog og digital etiketproduktion og foredrag fra brancheeksperter, partnere og slutbrugere er blandt indslagene på Fujifilms stand på Labelexpo 2025
  • Først i Norden med den nye HP Indigo 6K+

    Først i Norden med den nye HP Indigo 6K+

    tryk-og-print ›Emballageproducenten, Boxes & Labels investerer i Nordens første HP Indigo 6K+ digital press, og tager dermed skridtet mod en endnu mere effektiv og fleksibel etiketproduktion
  • Agfas Orca klar til drift

    Agfas Orca klar til drift

    tryk-og-print ›Inkjet-printeren til storformat, SpeedSet Orca er færdigtestet hos The Delta Group og begynder daglig drift samme sted. For producenten Agfa er det lidt af en milepæl