Trykkeriernes salg falder 3,1 pct.

Første halvår bød på et fald i trykkeriernes omsætningen på 3,1 pct., når man sammenligner med samme periode året før. Det er særligt trykningen af dagblade, der trækker ned, mens anden trykning oplever en mere sivende tendens med et omsætningsfald på 0,84 pct.

Efter en længere periode med konstant faldende omsætning hos trykkerierne indtraf en mindre stagnation fra 2014, og den kvartalsvise omsætning – baseret på det 4-kvartalers glidende gennemsnit - har sidenhen fluktueret omkring 1,60-1,65 mia. kr.

Det skriver Grakom på deres hjemmeside. Her hedder det videre at omsætningen atter har nærmet sig det nedre bånd i fluktuationsområdet i de seneste seks måneder.

Således faldt salget på årsbasis med 3,1 pct. i første halvår i år.

Salg inden for al trykning
Omsætningsfaldet ses tydeligst inden for trykning af dagblade. Her har der været en tendens til konstant faldende omsætning, som i særdeleshed skyldes et presset marked for trykte aviser.

Fra første halvår 2015 til første halvår 2016 er omsætningen således faldet 31,8 pct. At det samlede salg inden for al trykning ikke er faldet mere, på trods af dette store fald i dagbladstrykning, skyldes, at omsætningen i trykningen af dagblade er faldet til et så lavt niveau, at det udgår en relativ lille andel af det samlede trykkerimarked.

Salg inden for trykning af dagblade

Derimod har der været et mere behersket fald i omsætningen inden for anden trykning. Her er omsætningen faldet med 0,84 pct. i årets første seks måneder.

Denne del udgør langt størstedelen af det samlede trykkerimarkedet. Det er således også denne del af markedet, der er skyld i den fladere udvikling, vi har set de seneste kvartaler.

Salg inden for anden trykning
Stadig negativt syn på fremtiden

Hvad angår trykkeriernes syn på fremtiden, så peger forventningerne stadig nedad. Erhvervstilliden for trykkerierne var i august på -12. Erhvervstilliden er en sammenvejning af forventet produktion, vurderet ordrebeholdning og vurderede færdigvarelagre. Nettotallet på -12 udtrykker forskellen mellem de procentvise andele af virksomheder - vægtet efter beskæftigelse - der har angivet hhv. positiv og negativ tillid.

Den store synder i forhold til den negative erhvervstillid er ordrebeholdningen, hvor netto 41 pct. flere af trykkerierne - vægtet efter beskæftigelse – vurderer ordrebeholdning som værende utilstrækkelig end der er trykkerier, som vurderer ordrebeholdningen som værende tilstrækkelig.

Anden trykning omfatter

23/9 2016
  • UPM Raflatac lancerer nye selvklæbende produkter på FESPA

    UPM Raflatac lancerer nye selvklæbende produkter på FESPA

    tryk-og-print ›Som et del af sit Graphics Solutions-produktsortiment præsenterer den finske virksomhed i disse dage en række selvklæbende film og beskyttelseslaminater, der er specielt udviklet til applikationer inden for storformatprint
  • HP-serie optimerer kvalitetsprint for små virksomheder

    HP-serie optimerer kvalitetsprint for små virksomheder

    tryk-og-print ›Den nye HP Color LaserJet Pro 3000 serie har et kompakt design og kan ifølge producenten levere hastighed, skarpe farver og energieffektivitet til kunder, der kræver høj ydeevne på begrænset plads
  • Først i Norden med HP Indigo V12

    Først i Norden med HP Indigo V12

    tryk-og-print ›Det svenske trykkeri, Nordvalls har som det første i Skandinavien investeret i den højteknologiske løsning til print af etiketter
  • Canon bygger videre på salgssucces

    Canon bygger videre på salgssucces

    tryk-og-print ›varioPRINT 6000-serie TITAN har siden lanceringen i 2017 solgt mere end 1000 stk. til markedet for sort/hvid produktionsprint på ark. Nu lancerer Canon opdateringer til serien på drupa 2024
  • Visutech styrker teamet med ny Service Manager

    Visutech styrker teamet med ny Service Manager

    tryk-og-print ›Marcus Erlandsson er ansat som ny Service Manager for en af de største serviceorganisationer i den grafiske industri. Han kommer med stor erfaring og ekspertise, senest fra lignende stilling i Ricoh Graphic Communications
  • Absolute Flexo Future – nu med AI

    Absolute Flexo Future – nu med AI

    tryk-og-print ›Fremtidens scenarier og løsninger i trykindustrien og den grafiske branche er et tilbagevendende tema på Absolute Flexo Future. Denne gang handler det om AI, når konferencen bliver afviklet i starten af april i Helsingør
  • Canon satser på de store formater

    Canon satser på de store formater

    tryk-og-print ›Med imagePROGRAF GP storformatprintere med 7 farver - bl.a. grå og orange - er det premium-plakatmarkedet Canon henvender sig til. Serien består af tre modeller, som bliver præsenteret på drapa 2024
  • NoviPrint og Xeikon samarbejder om strømlinet, digital etiketproduktion

    NoviPrint og Xeikon samarbejder om strømlinet, digital etiketproduktion

    tryk-og-print ›NoviPrint havde behov for en ny digital trykpresse for at imødekomme større volumen og kortere oplag. Efter nøje overvejelser blev Xeikons model valgt på grund af dens alsidighed inden for både fødevare- og nonfood-sektoren og dens avancerede workflow-funktioner