Stibo fusionerer med tysk trykkerikoncern Søren Henriksen, CEO i Stibo Complete Group.

Stibo fusionerer med tysk trykkerikoncern

Danske Stibo Complete Group fusionerer med den tyske trykkerikoncern Eversfrank Gruppe. Målet er at blive det førende grafiske supermarked i Nordeuropa inden for en kort årrække

De to store trykkerikoncerner, danske Stibo Complete Group og tyske Eversfrank Gruppe, fusionerer.

Det tilgodeser, ifølge partnerne i fusionen, kunder i Nordeuropa, som køber grafiske produkter.

Sammen kan de to virksomheder tilbyde serviceydelser inden for hele den grafiske værdikæde: fra udvikling og design, finansiering via annoncesalg, produktion, sourcing, distribution og installation af fysiske og digitale grafiske løsninger til lager- og logistikydelser.

De to virksomheder er lige store og omsætter samlet set for 335 millioner Euro årligt, og har mere end 1000 medarbejdere og produktionssteder i Skandinavien og Tyskland. 

Omstillingsparat til nye kundebehov
Kundernes behov for grafiske løsninger ændrer sig hele tiden.

Et grundvilkår for at vinde ordrer og klare sig godt på markedet handler om konstant udvikling af nye ydelser til kunderne - og altid til konkurrencedygtige priser.

- De to forretninger passer godt sammen. Der er oplagte synergier og muligheder for, at vi sammen kan vinde nye ordrer og høste stordriftsfordele.

- Og der er masser af forretningsmuligheder i dag og i fremtiden – også selv om printmarkedet samlet set falder.

- I Skandinavien har vi i dag en markedsandel på under 10 %, og i Tyskland har Eversfrank Gruppe en markedsandel på under fem %, forklarer Søren Henriksen, CEO i Stibo Complete Group og Philipp Lerchner fra Eversfrank Gruppe, som bliver Executive Vice President i det nye set up.

Førende grafisk supermarked
Fusionen hviler på et stærkt grundlag. Der er tale om to virksomheder, som har konkurreret med hinanden gennem mange år.

Begge parter går ind i fusionen med gensidig tillid og respekt samt en klar, fælles plan for fremtiden.

Efter fusionen, hvor Stibo Fonden bliver hovedaktionær, forfølges et fælles mål om at blive det førende grafiske supermarked i Nordeuropa.

Stibo Complete Group har i mange år gået konsolideringsvejen og er i dag Skandinaviens største grafiske supermarked.

Samtidig har Eversfrank Gruppe i de senere år har gennemført en meget fokuseret og succesfuld turnaround af hele printforretningen og står i dag som en af de helt stærke spillere i Tyskland.

Eversfrank Gruppe skal bruge sit stærke navn og netværk til at skabe vækst på det store tyske marked og i Benelux, hvor den fulde version af det grafiske supermarked har vækstmuligheder.

I Skandinavien er der fortsat rigtig gode muligheder for at tage markedsandele under brandet Stibo Complete og datterselskabet GigantPrint – både med hensyn til digitale samt fysiske print- og distributionsløsninger.

Forretningsperspektivet ved fusionen er langsigtet og understøttes af et stærkt fondsejerskab hos Stibo samt Evers familien, som forbliver langsigtet investor.

Klar til fremtiden
- Med fusionen står vi stærkere end nogensinde før.

- Vi har moderne produktionsplatforme, der supplerer hinanden, nærhed til de primære markeder og ikke mindst 1000 dygtige og engagerede medarbejdere, der leverer høj kvalitet og service til en konkurrencedygtig pris.

- Vi er med fusionen endnu bedre rustet til fremtiden, siger Søren Henriksen og Philipp Lerchner i en fælles erklæring.

Formalia er, at de tyske konkurrencemyndigheder nu skal godkende fusionen. Godkendelsesproceduren forventes at tage en måneds tid.

- Den faglige vurdering fra vores rådgivere er, at fusionen ikke antager en størrelse, som er problematisk rent konkurrencemæssigt, forklarer Søren Henriksen og Philipp Lerchner. 

-hawin

10/10 2023
  • Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

    Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

    tryk-og-print ›En række centrale anbefalinger skal styrke læselysten hos børn og unge – blandt andet gennem flere bogkøb til skolebiblioteker og en fjernelse af momsen på trykte bøger. Grakom glæder sig over, at det trykte medie spiller en hovedrolle i arbejdsgruppens anbefalinger
  • UV-innovation over hele linjen

    UV-innovation over hele linjen

    tryk-og-print ›Fra 3. til 5. juni 2025 præsenterer hubergroup Print Solutions sit brede udvalg af fremtidsorienterede UV-printløsninger på IST UV Days 2025 i Nürtingen
  • HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    tryk-og-print ›HP Nio er navnet på kunstig intelligens-agenten, der er en af flere nye funktioner i HP’s software og platforme. Den skal gøre det nemmere for trykkerier at automatisere arbejdsgange
  • Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    tryk-og-print ›Tjek Canons seneste storformatnyheder ud på FESPA Global Print Expo 2025 i Berlin og oplev hvordan Arizona-, Colorado- og imagePROGRAF-printerne trykker på en række forskellige materialer
  • Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    tryk-og-print ›Uforudsigelige, geopolitiske strømninger, krig og ændrede konkurrencebetingelser i Europa giver også kommunikationsindustrien nye udfordringer. Emnerne er derfor på dagordenen når GRAKOM afholder KOMM DAGEN i næste måned i Horsens
  • femina genopstår på papir

    femina genopstår på papir

    tryk-og-print ›Det var en fejl, at ugebladet femina sidste år udelukkende gik den digitale vej. Derfor vender bladet nu tilbage som månedsmagasin på print, samtidig med, at den digitale udgave bliver abonnementsbaseret i nyt format
  • Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    tryk-og-print ›Leverandøren af digitale printløsninger, Roland DG har netop annonceret lanceringen af VersaOBJECT LO-640/300-serien af UV-flatbed-printere, der printer med høj præcision og i store mængder på et stort udvalg af substrater
  • Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    tryk-og-print ›En nyudviklet HS-printermodel 3000 til det brede publikum bliver sammen med den helt nye AQUAFUZE blækteknologi, der kombinerer fordelene ved UV-LED og vandbaseret inkjetprint præsenteret på Fujifilms stand på FESPA i næste måned