Stibo fusionerer med tysk trykkerikoncern Søren Henriksen, CEO i Stibo Complete Group.

Stibo fusionerer med tysk trykkerikoncern

Danske Stibo Complete Group fusionerer med den tyske trykkerikoncern Eversfrank Gruppe. Målet er at blive det førende grafiske supermarked i Nordeuropa inden for en kort årrække

De to store trykkerikoncerner, danske Stibo Complete Group og tyske Eversfrank Gruppe, fusionerer.

Det tilgodeser, ifølge partnerne i fusionen, kunder i Nordeuropa, som køber grafiske produkter.

Sammen kan de to virksomheder tilbyde serviceydelser inden for hele den grafiske værdikæde: fra udvikling og design, finansiering via annoncesalg, produktion, sourcing, distribution og installation af fysiske og digitale grafiske løsninger til lager- og logistikydelser.

De to virksomheder er lige store og omsætter samlet set for 335 millioner Euro årligt, og har mere end 1000 medarbejdere og produktionssteder i Skandinavien og Tyskland. 

Omstillingsparat til nye kundebehov
Kundernes behov for grafiske løsninger ændrer sig hele tiden.

Et grundvilkår for at vinde ordrer og klare sig godt på markedet handler om konstant udvikling af nye ydelser til kunderne - og altid til konkurrencedygtige priser.

- De to forretninger passer godt sammen. Der er oplagte synergier og muligheder for, at vi sammen kan vinde nye ordrer og høste stordriftsfordele.

- Og der er masser af forretningsmuligheder i dag og i fremtiden – også selv om printmarkedet samlet set falder.

- I Skandinavien har vi i dag en markedsandel på under 10 %, og i Tyskland har Eversfrank Gruppe en markedsandel på under fem %, forklarer Søren Henriksen, CEO i Stibo Complete Group og Philipp Lerchner fra Eversfrank Gruppe, som bliver Executive Vice President i det nye set up.

Førende grafisk supermarked
Fusionen hviler på et stærkt grundlag. Der er tale om to virksomheder, som har konkurreret med hinanden gennem mange år.

Begge parter går ind i fusionen med gensidig tillid og respekt samt en klar, fælles plan for fremtiden.

Efter fusionen, hvor Stibo Fonden bliver hovedaktionær, forfølges et fælles mål om at blive det førende grafiske supermarked i Nordeuropa.

Stibo Complete Group har i mange år gået konsolideringsvejen og er i dag Skandinaviens største grafiske supermarked.

Samtidig har Eversfrank Gruppe i de senere år har gennemført en meget fokuseret og succesfuld turnaround af hele printforretningen og står i dag som en af de helt stærke spillere i Tyskland.

Eversfrank Gruppe skal bruge sit stærke navn og netværk til at skabe vækst på det store tyske marked og i Benelux, hvor den fulde version af det grafiske supermarked har vækstmuligheder.

I Skandinavien er der fortsat rigtig gode muligheder for at tage markedsandele under brandet Stibo Complete og datterselskabet GigantPrint – både med hensyn til digitale samt fysiske print- og distributionsløsninger.

Forretningsperspektivet ved fusionen er langsigtet og understøttes af et stærkt fondsejerskab hos Stibo samt Evers familien, som forbliver langsigtet investor.

Klar til fremtiden
- Med fusionen står vi stærkere end nogensinde før.

- Vi har moderne produktionsplatforme, der supplerer hinanden, nærhed til de primære markeder og ikke mindst 1000 dygtige og engagerede medarbejdere, der leverer høj kvalitet og service til en konkurrencedygtig pris.

- Vi er med fusionen endnu bedre rustet til fremtiden, siger Søren Henriksen og Philipp Lerchner i en fælles erklæring.

Formalia er, at de tyske konkurrencemyndigheder nu skal godkende fusionen. Godkendelsesproceduren forventes at tage en måneds tid.

- Den faglige vurdering fra vores rådgivere er, at fusionen ikke antager en størrelse, som er problematisk rent konkurrencemæssigt, forklarer Søren Henriksen og Philipp Lerchner. 

-hawin

10/10 2023
  • Høj hastighed og automatiseret opsætning

    Høj hastighed og automatiseret opsætning

    tryk-og-print ›HP Indigo løftede sløret for en vifte af AI-drevne løsninger til etiket- og emballagetryk ved årets Labelexpo Europe i Barcelona
  • På Media tager næste skridt

    På Media tager næste skridt

    tryk-og-print ›På Media investerer i en HP Indigo 7900 med syv farveenheder. Investeringen er en strategisk indsats for at styrke kvalitet, innovation og effektivitet, så trykkeriet kan differentiere sig tydeligt på markedet
  • Euroskills på hjemmebane gav medaljerekord

    Euroskills på hjemmebane gav medaljerekord

    tryk-og-print ›Hele 27 medaljer gik til det danske landshold ved EuroSkills Herning 2025 i sidste uge. Høsten på 1 guld, 6 sølv, 6 bronze og 14 Medallion for Excellence er den hidtil største for de danske fagatleter
  • Domino lancerer kompakt etiketprinter på Labelexpo

    Domino lancerer kompakt etiketprinter på Labelexpo

    tryk-og-print ›N410 digital LED-inkjet-printer er nyeste tilføjelse til sortimentet af virksomhedens gennemprøvede N-serie
  • Grakom får ny direktør

    Grakom får ny direktør

    tryk-og-print ›Søren Stemann Beck er ny administrerende direktør i Grakom. Han har over 20 års erfaring fra arbejde med både grafisk produktion og bureauydelser
  • Fujifilm viser fremtidens løsningner

    Fujifilm viser fremtidens løsningner

    tryk-og-print ›Nyheder inden for analog og digital etiketproduktion og foredrag fra brancheeksperter, partnere og slutbrugere er blandt indslagene på Fujifilms stand på Labelexpo 2025
  • Først i Norden med den nye HP Indigo 6K+

    Først i Norden med den nye HP Indigo 6K+

    tryk-og-print ›Emballageproducenten, Boxes & Labels investerer i Nordens første HP Indigo 6K+ digital press, og tager dermed skridtet mod en endnu mere effektiv og fleksibel etiketproduktion
  • Agfas Orca klar til drift

    Agfas Orca klar til drift

    tryk-og-print ›Inkjet-printeren til storformat, SpeedSet Orca er færdigtestet hos The Delta Group og begynder daglig drift samme sted. For producenten Agfa er det lidt af en milepæl