Stibo fusionerer med tysk trykkerikoncern Søren Henriksen, CEO i Stibo Complete Group.

Stibo fusionerer med tysk trykkerikoncern

Danske Stibo Complete Group fusionerer med den tyske trykkerikoncern Eversfrank Gruppe. Målet er at blive det førende grafiske supermarked i Nordeuropa inden for en kort årrække

De to store trykkerikoncerner, danske Stibo Complete Group og tyske Eversfrank Gruppe, fusionerer.

Det tilgodeser, ifølge partnerne i fusionen, kunder i Nordeuropa, som køber grafiske produkter.

Sammen kan de to virksomheder tilbyde serviceydelser inden for hele den grafiske værdikæde: fra udvikling og design, finansiering via annoncesalg, produktion, sourcing, distribution og installation af fysiske og digitale grafiske løsninger til lager- og logistikydelser.

De to virksomheder er lige store og omsætter samlet set for 335 millioner Euro årligt, og har mere end 1000 medarbejdere og produktionssteder i Skandinavien og Tyskland. 

Omstillingsparat til nye kundebehov
Kundernes behov for grafiske løsninger ændrer sig hele tiden.

Et grundvilkår for at vinde ordrer og klare sig godt på markedet handler om konstant udvikling af nye ydelser til kunderne - og altid til konkurrencedygtige priser.

- De to forretninger passer godt sammen. Der er oplagte synergier og muligheder for, at vi sammen kan vinde nye ordrer og høste stordriftsfordele.

- Og der er masser af forretningsmuligheder i dag og i fremtiden – også selv om printmarkedet samlet set falder.

- I Skandinavien har vi i dag en markedsandel på under 10 %, og i Tyskland har Eversfrank Gruppe en markedsandel på under fem %, forklarer Søren Henriksen, CEO i Stibo Complete Group og Philipp Lerchner fra Eversfrank Gruppe, som bliver Executive Vice President i det nye set up.

Førende grafisk supermarked
Fusionen hviler på et stærkt grundlag. Der er tale om to virksomheder, som har konkurreret med hinanden gennem mange år.

Begge parter går ind i fusionen med gensidig tillid og respekt samt en klar, fælles plan for fremtiden.

Efter fusionen, hvor Stibo Fonden bliver hovedaktionær, forfølges et fælles mål om at blive det førende grafiske supermarked i Nordeuropa.

Stibo Complete Group har i mange år gået konsolideringsvejen og er i dag Skandinaviens største grafiske supermarked.

Samtidig har Eversfrank Gruppe i de senere år har gennemført en meget fokuseret og succesfuld turnaround af hele printforretningen og står i dag som en af de helt stærke spillere i Tyskland.

Eversfrank Gruppe skal bruge sit stærke navn og netværk til at skabe vækst på det store tyske marked og i Benelux, hvor den fulde version af det grafiske supermarked har vækstmuligheder.

I Skandinavien er der fortsat rigtig gode muligheder for at tage markedsandele under brandet Stibo Complete og datterselskabet GigantPrint – både med hensyn til digitale samt fysiske print- og distributionsløsninger.

Forretningsperspektivet ved fusionen er langsigtet og understøttes af et stærkt fondsejerskab hos Stibo samt Evers familien, som forbliver langsigtet investor.

Klar til fremtiden
- Med fusionen står vi stærkere end nogensinde før.

- Vi har moderne produktionsplatforme, der supplerer hinanden, nærhed til de primære markeder og ikke mindst 1000 dygtige og engagerede medarbejdere, der leverer høj kvalitet og service til en konkurrencedygtig pris.

- Vi er med fusionen endnu bedre rustet til fremtiden, siger Søren Henriksen og Philipp Lerchner i en fælles erklæring.

Formalia er, at de tyske konkurrencemyndigheder nu skal godkende fusionen. Godkendelsesproceduren forventes at tage en måneds tid.

- Den faglige vurdering fra vores rådgivere er, at fusionen ikke antager en størrelse, som er problematisk rent konkurrencemæssigt, forklarer Søren Henriksen og Philipp Lerchner. 

-hawin

10/10 2023
  • Også troldmænd trykker med Roland DG

    Også troldmænd trykker med Roland DG

    tryk-og-print ›Det engelske trykkeri, Sticker Wizard opstod som lidt af en succeshistorie, under Covid-19-nedlukningen. Roland DG’s trykmaskiner hjalp godt på vej
  • Inkjet-ark-printere klar i andet kvartal

    Inkjet-ark-printere klar i andet kvartal

    tryk-og-print ›Canon har netop meldt ud at man lancerer de to nye nyeste inkjet-arkproduktionsprintere, varioPRESS iV7 og varioPRINT iX1700 i andet kvartal 2026
  • Bedre psykisk arbejdsmiljø giver økonomisk gevinst

    Bedre psykisk arbejdsmiljø giver økonomisk gevinst

    tryk-og-print ›Et forbedret psykisk arbejdsmiljø kan potentielt give samfundet en samlet årlig gevinst på cirka 5,5 milliarder kroner, viser ny forskning
  • Heidelbergs kundeportal viser vej til den digitale fremtid

    Heidelbergs kundeportal viser vej til den digitale fremtid

    tryk-og-print ›Specialiserede apps i Heidelbergs cloudbaserede ”Customer Portal” hjælper kunderne med at effektivisere og styre trykproduktionen. Mere end 3.000 trykkerier bruger allerede systemet
  • Perma Press styrker sin produktion

    Perma Press styrker sin produktion

    tryk-og-print ›Producenten af varmetransfer og varmetryk, Perma Press fortsætter med at styrke sin produktion ved at udskifte sin HP Indigo 5900 med en HP Indigo 7900
  • Bähren styrker sig på etiketfronten

    Bähren styrker sig på etiketfronten

    tryk-og-print ›Bähren Pharma Packaging investerer i sin første MPS Flexo-trykpresse for at udvide sine kapaciteter inden for farmaceutiske etiketter
  • BOBST automatiserer metallisering

    BOBST automatiserer metallisering

    tryk-og-print ›Virksomhedens nye generation af EXPERT-maskiner, K5 styres af AI, sparer på kemien og kan bl.a. påføre ultratynde metalfolier på papir til lettere emballager
  • FESPA 2026 bliver en hel håndfuld arrangementer

    FESPA 2026 bliver en hel håndfuld arrangementer

    tryk-og-print ›Bølgepap og Tekstil får hver sit særområde, når messen i Barcelona i maj næste år samler bl.a. print- og skiltebranchen under sloganet: Globalt mødested for eksperter