Stibo fusionerer med tysk trykkerikoncern Søren Henriksen, CEO i Stibo Complete Group.

Stibo fusionerer med tysk trykkerikoncern

Danske Stibo Complete Group fusionerer med den tyske trykkerikoncern Eversfrank Gruppe. Målet er at blive det førende grafiske supermarked i Nordeuropa inden for en kort årrække

De to store trykkerikoncerner, danske Stibo Complete Group og tyske Eversfrank Gruppe, fusionerer.

Det tilgodeser, ifølge partnerne i fusionen, kunder i Nordeuropa, som køber grafiske produkter.

Sammen kan de to virksomheder tilbyde serviceydelser inden for hele den grafiske værdikæde: fra udvikling og design, finansiering via annoncesalg, produktion, sourcing, distribution og installation af fysiske og digitale grafiske løsninger til lager- og logistikydelser.

De to virksomheder er lige store og omsætter samlet set for 335 millioner Euro årligt, og har mere end 1000 medarbejdere og produktionssteder i Skandinavien og Tyskland. 

Omstillingsparat til nye kundebehov
Kundernes behov for grafiske løsninger ændrer sig hele tiden.

Et grundvilkår for at vinde ordrer og klare sig godt på markedet handler om konstant udvikling af nye ydelser til kunderne - og altid til konkurrencedygtige priser.

- De to forretninger passer godt sammen. Der er oplagte synergier og muligheder for, at vi sammen kan vinde nye ordrer og høste stordriftsfordele.

- Og der er masser af forretningsmuligheder i dag og i fremtiden – også selv om printmarkedet samlet set falder.

- I Skandinavien har vi i dag en markedsandel på under 10 %, og i Tyskland har Eversfrank Gruppe en markedsandel på under fem %, forklarer Søren Henriksen, CEO i Stibo Complete Group og Philipp Lerchner fra Eversfrank Gruppe, som bliver Executive Vice President i det nye set up.

Førende grafisk supermarked
Fusionen hviler på et stærkt grundlag. Der er tale om to virksomheder, som har konkurreret med hinanden gennem mange år.

Begge parter går ind i fusionen med gensidig tillid og respekt samt en klar, fælles plan for fremtiden.

Efter fusionen, hvor Stibo Fonden bliver hovedaktionær, forfølges et fælles mål om at blive det førende grafiske supermarked i Nordeuropa.

Stibo Complete Group har i mange år gået konsolideringsvejen og er i dag Skandinaviens største grafiske supermarked.

Samtidig har Eversfrank Gruppe i de senere år har gennemført en meget fokuseret og succesfuld turnaround af hele printforretningen og står i dag som en af de helt stærke spillere i Tyskland.

Eversfrank Gruppe skal bruge sit stærke navn og netværk til at skabe vækst på det store tyske marked og i Benelux, hvor den fulde version af det grafiske supermarked har vækstmuligheder.

I Skandinavien er der fortsat rigtig gode muligheder for at tage markedsandele under brandet Stibo Complete og datterselskabet GigantPrint – både med hensyn til digitale samt fysiske print- og distributionsløsninger.

Forretningsperspektivet ved fusionen er langsigtet og understøttes af et stærkt fondsejerskab hos Stibo samt Evers familien, som forbliver langsigtet investor.

Klar til fremtiden
- Med fusionen står vi stærkere end nogensinde før.

- Vi har moderne produktionsplatforme, der supplerer hinanden, nærhed til de primære markeder og ikke mindst 1000 dygtige og engagerede medarbejdere, der leverer høj kvalitet og service til en konkurrencedygtig pris.

- Vi er med fusionen endnu bedre rustet til fremtiden, siger Søren Henriksen og Philipp Lerchner i en fælles erklæring.

Formalia er, at de tyske konkurrencemyndigheder nu skal godkende fusionen. Godkendelsesproceduren forventes at tage en måneds tid.

- Den faglige vurdering fra vores rådgivere er, at fusionen ikke antager en størrelse, som er problematisk rent konkurrencemæssigt, forklarer Søren Henriksen og Philipp Lerchner. 

-hawin

10/10 2023
  • - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    tryk-og-print ›Dansk AM Hub har de seneste syv år løftet brugen af industriel 3D-print i dansk erhvervsliv. Industriens Fond bevilger nu yderligere 30,5 mio. kr. som skal gøre Danmark til verdensmestre i på området og gavne både den grønne omstilling og bundlinjen
  • Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    tryk-og-print ›Virksomhederne er gået sammen om et kombineret test- og democenter i Radebeul i Tyskland. Her kan kunderne både se og afprøve digital-, offset- og postprint-produktion på et enkelt sted i en hal dedikeret til VariJET 106 hybridpressen til foldeæsker
  • Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    tryk-og-print ›Med investeringen i endnu en HP Indigo 7900 leveret at Visutech øger den svenske producent at tryksager, Addbrand, kapaciteten og effektiviteten
  • Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    tryk-og-print ›Trykkeriet i Fredericia var Danmarks næststørste og ejet af JP/Politikens Hus. Men den 30. december blev de sidste aviser trykt og 30 medarbejdere er fyret
  • Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    tryk-og-print ›Fire nye printere i mellemklassen i Revoria PressTM-serien er nu på markedet. To af er udstyret med en specialtonerstation, som gør det muligt at printe i fem farver i samme arbejdsgang
  • Xerox køber Lexmark

    Xerox køber Lexmark

    tryk-og-print ›To af printindustriens største virksomheder bliver til een i en handel til 1,5 milliarder kroner. Købet forventes at være afsluttet i anden halvdel af 2025, og skal bl.a. styrke Xerox' position på et marked med flere hybride arbejdspladser
  • Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    tryk-og-print ›Domino gør det lettere for lægemiddelproducenter at udforske serialisering af individuelle doser, hvilket sikrer sporbarhed og patientsikkerhed
  • Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    tryk-og-print ›Prinect Touch Free fokuserer på den mest omkostningseffektive produktionsvej, og som leverandør af totalløsninger støtter Heidelberg dermed trykkerier på et teknologineutralt grundlag i hele værdikæden