Nyt samarbejde om miljøvenlige modemagasiner

Nyt samarbejde om miljøvenlige modemagasiner

Det kommende Vogue Scandinavia har indledt et strategisk samarbejde med Stora Enso om at udskifte plastik med pap i emballagen til magasiner

Af Lisbeth Petersen

Til august lancerer det internationale modeblad, Vogue sit nye, skandinaviske dattermagasin, og det vil fremover drage nytte af Stora Ensos store ekspertise indenfor bæredygtighed og emballagedesign.

Det første eksemplar af Vogue Scandinavia kommer på gaden i et genanvendeligt, CO2-neutralt og miljøvenligt koncept, som er udviklet af den svenske emballagekoncern.


Som en del af samarbejdet vil Stora Enso både fremstille bæredygtige emballager til magasinerne og bidrage med udvikling af emballagedesign og automatisering. Målet er, at emballagen til Vogue Scandinavias magasin skal være helt CO2-neutral gennem et vedvarende og klimavenligt råmateriale og en energieffektiv produktion. De resterende CO2udslip skal kompenseres ved hjælp af Stora Ensos 'CarbonZero-service' i samarbejde med virksomhedens klimakompensationspartner South Pole. 

-Sammen med Vogue Scandinavia ønsker vi at imødekomme det stadigt mere miljøbevidste modepublikums krav til en grønnere verden. Gennem vedvarende materialer, cirkulært design og CO2-neutral teknologi gør vi dette til en realitet allerede i det første nummer af Vogue Scandinavia, siger Ulrika Lilja, som er kommunikations- og marketingdirektør hos Stora Enso.

-Vi vil ruske op i det traditionalle medielandskab
Bladets chefredaktør, Martina Bonnier siger om det nye samarbejde:

-Da jeg besluttede mig for at starte Vogue Scandinavia, ville jeg også ændre magasinbranchen i hele regionen og gøre vores førende inden for bæredygtighed. Da jeg fandt Stora Enso, vidste jeg med det samme, at det ville være den perfekte partner til at hjælpe os med at nå vores mål. Stora Enso har både forstået min vision og støttet mig fuldt ud med sin uvurderlige ekspertise, innovationsånd og sit engagement. Vogue Scandinavia er et iværksætterstartselskab, og vores mål er at ruske op i det traditionelle medielandskab. At vi kan gøre det sammen med en af verdens ældste virksomheder, gør det til et af de mest spændende projekter, jeg har været involveret i.

25/5 2021
  • Introducerer ny inkjetpresse online 

    Introducerer ny inkjetpresse online 

    tryk-og-print ›Fujifilm præsenterer sin nye Jet Press 1160CF i EMEA-regionen ved en live online-event. Her kan man høre mere om den nye inkjetpresse, der supplerer Fujifilms eksisterende Jet Press 1160CFG, der blev lanceret på drupa 2024
  • Nilpeter og Multietiquetas styrker samarbejdet med ny FB-14-installation

    Nilpeter og Multietiquetas styrker samarbejdet med ny FB-14-installation

    tryk-og-print ›Partnerskabet strækker sig over flere generationer og er baseret på fælles værdier, familieejerskab og en fælles dedikation til kvalitet, innovation og langsigtet succes. Og så er samarbejdet en drivkraft  der fremmer labelinnovationen i Mexico
  • Nye modeller øger kreativiteten for brugerne

    Nye modeller øger kreativiteten for brugerne

    tryk-og-print ›Roland DG introducerer to VersaSTUDIO-printere for at udvide mulighederne for sine kompakte print/cut- og ''direct-to-object-enheder''
  • DM i 3D-print og AM Summit 2025 udspiller sig på HI-messen

    DM i 3D-print og AM Summit 2025 udspiller sig på HI-messen

    tryk-og-print ›Der skal dystes i avanceret 3D-print-teknologi, når HI-messen senere på året danner ramme om DM i 3D-print for erhvervsskoleelever. Mesterskabet er en del af messens 3D TECH-område, der blandt andet også rummer Dansk AM Hub, som andetsteds på messen som noget nyt forestår AM Summit
  • Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

    Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

    tryk-og-print ›En række centrale anbefalinger skal styrke læselysten hos børn og unge – blandt andet gennem flere bogkøb til skolebiblioteker og en fjernelse af momsen på trykte bøger. Grakom glæder sig over, at det trykte medie spiller en hovedrolle i arbejdsgruppens anbefalinger
  • UV-innovation over hele linjen

    UV-innovation over hele linjen

    tryk-og-print ›Fra 3. til 5. juni 2025 præsenterer hubergroup Print Solutions sit brede udvalg af fremtidsorienterede UV-printløsninger på IST UV Days 2025 i Nürtingen
  • HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    tryk-og-print ›HP Nio er navnet på kunstig intelligens-agenten, der er en af flere nye funktioner i HP’s software og platforme. Den skal gøre det nemmere for trykkerier at automatisere arbejdsgange
  • Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    tryk-og-print ›Tjek Canons seneste storformatnyheder ud på FESPA Global Print Expo 2025 i Berlin og oplev hvordan Arizona-, Colorado- og imagePROGRAF-printerne trykker på en række forskellige materialer