Nyt samarbejde om miljøvenlige modemagasiner
Det kommende Vogue Scandinavia har indledt et strategisk samarbejde med Stora Enso om at udskifte plastik med pap i emballagen til magasiner
Af Lisbeth Petersen
Til august lancerer det internationale modeblad, Vogue sit nye, skandinaviske dattermagasin, og det vil fremover drage nytte af Stora Ensos store ekspertise indenfor bæredygtighed og emballagedesign.
Det første eksemplar af Vogue Scandinavia kommer på gaden i et genanvendeligt, CO2-neutralt og miljøvenligt koncept, som er udviklet af den svenske emballagekoncern.
Som en del af samarbejdet vil Stora Enso både fremstille bæredygtige emballager til magasinerne og bidrage med udvikling af emballagedesign og automatisering. Målet er, at emballagen til Vogue Scandinavias magasin skal være helt CO2-neutral gennem et vedvarende og klimavenligt råmateriale og en energieffektiv produktion. De resterende CO2udslip skal kompenseres ved hjælp af Stora Ensos 'CarbonZero-service' i samarbejde med virksomhedens klimakompensationspartner South Pole.
-Sammen med Vogue Scandinavia ønsker vi at imødekomme det stadigt mere miljøbevidste modepublikums krav til en grønnere verden. Gennem vedvarende materialer, cirkulært design og CO2-neutral teknologi gør vi dette til en realitet allerede i det første nummer af Vogue Scandinavia, siger Ulrika Lilja, som er kommunikations- og marketingdirektør hos Stora Enso.
-Vi vil ruske op i det traditionalle medielandskab
Bladets chefredaktør, Martina Bonnier siger om det nye samarbejde:
-Da jeg besluttede mig for at starte Vogue Scandinavia, ville jeg også ændre magasinbranchen i hele regionen og gøre vores førende inden for bæredygtighed. Da jeg fandt Stora Enso, vidste jeg med det samme, at det ville være den perfekte partner til at hjælpe os med at nå vores mål. Stora Enso har både forstået min vision og støttet mig fuldt ud med sin uvurderlige ekspertise, innovationsånd og sit engagement. Vogue Scandinavia er et iværksætterstartselskab, og vores mål er at ruske op i det traditionelle medielandskab. At vi kan gøre det sammen med en af verdens ældste virksomheder, gør det til et af de mest spændende projekter, jeg har været involveret i.