Nyt samarbejde om miljøvenlige modemagasiner

Nyt samarbejde om miljøvenlige modemagasiner

Det kommende Vogue Scandinavia har indledt et strategisk samarbejde med Stora Enso om at udskifte plastik med pap i emballagen til magasiner

Af Lisbeth Petersen

Til august lancerer det internationale modeblad, Vogue sit nye, skandinaviske dattermagasin, og det vil fremover drage nytte af Stora Ensos store ekspertise indenfor bæredygtighed og emballagedesign.

Det første eksemplar af Vogue Scandinavia kommer på gaden i et genanvendeligt, CO2-neutralt og miljøvenligt koncept, som er udviklet af den svenske emballagekoncern.


Som en del af samarbejdet vil Stora Enso både fremstille bæredygtige emballager til magasinerne og bidrage med udvikling af emballagedesign og automatisering. Målet er, at emballagen til Vogue Scandinavias magasin skal være helt CO2-neutral gennem et vedvarende og klimavenligt råmateriale og en energieffektiv produktion. De resterende CO2udslip skal kompenseres ved hjælp af Stora Ensos 'CarbonZero-service' i samarbejde med virksomhedens klimakompensationspartner South Pole. 

-Sammen med Vogue Scandinavia ønsker vi at imødekomme det stadigt mere miljøbevidste modepublikums krav til en grønnere verden. Gennem vedvarende materialer, cirkulært design og CO2-neutral teknologi gør vi dette til en realitet allerede i det første nummer af Vogue Scandinavia, siger Ulrika Lilja, som er kommunikations- og marketingdirektør hos Stora Enso.

-Vi vil ruske op i det traditionalle medielandskab
Bladets chefredaktør, Martina Bonnier siger om det nye samarbejde:

-Da jeg besluttede mig for at starte Vogue Scandinavia, ville jeg også ændre magasinbranchen i hele regionen og gøre vores førende inden for bæredygtighed. Da jeg fandt Stora Enso, vidste jeg med det samme, at det ville være den perfekte partner til at hjælpe os med at nå vores mål. Stora Enso har både forstået min vision og støttet mig fuldt ud med sin uvurderlige ekspertise, innovationsånd og sit engagement. Vogue Scandinavia er et iværksætterstartselskab, og vores mål er at ruske op i det traditionelle medielandskab. At vi kan gøre det sammen med en af verdens ældste virksomheder, gør det til et af de mest spændende projekter, jeg har været involveret i.

25/5 2021
  • Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    tryk-og-print ›Prinect Touch Free fokuserer på den mest omkostningseffektive produktionsvej, og som leverandør af totalløsninger støtter Heidelberg dermed trykkerier på et teknologineutralt grundlag i hele værdikæden
  • Danske Windelev med i ny Perrier-satsning

    Danske Windelev med i ny Perrier-satsning

    tryk-og-print ›Reproarbejde og trykplader fra Jørgen Windelev i Rødovre var vigtige elementer for emballagen, da sydfranske Perrier tidligere i år indledte en global lancering af en helt ny produktserie, Maison Perrier med mineralvand i en række smagsvarianter
  • Soma præsenterer AI- og automatisering ved åbent hus-arrangement

    Soma præsenterer AI- og automatisering ved åbent hus-arrangement

    tryk-og-print ›Soma, der producerer avancerede flexografiske trykmaskiner, følger den store succes på Drupa op med et åbent hus-arrangement den 20. november 2024 på sit hovedkontor i Landskroun, Tjekkiet. Her vil der være fokus på automatisering, anilox-håndtering og tryk på rørfolier 
  • 3D-print baner vejen for yderligere vækst hos Carmo

    3D-print baner vejen for yderligere vækst hos Carmo

    tryk-og-print ›Med et udviklingsforløb hos Dansk AM Hub bag sig går Carmo styrket mod fremtiden. Implementering af Additive Manufacturing (AM) supplerer plastvirksomhedens grundydelser og åbner nye strategiske døre
  • Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

    Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

    tryk-og-print ›Hvert år skaber BASF Coatings en ny farvekollektion for at inspirere bildesignere over hele verden. Farvetendenserne for 2024/25 har temaet Routing, som er inspireret af kommunikationsteknologi, hvor farverne domineres af rød, sort, metallic og meget mere
  • Første Pantone-validering for dybtrykpresse

    Første Pantone-validering for dybtrykpresse

    tryk-og-print ›BOBST har fået 'det ultimative kvalitetsstempel' med en validering for virksomhedens udvidede farveskala. Det sker efter en omfattende test på BOBSTs egen MASTER RS 6003-trykpresse, som viser, at ægte farvekonsistens på dybtryk endelig er opnået
  • Mød eksperterne hos ScanTeco

    Mød eksperterne hos ScanTeco

    tryk-og-print ›Leverandøren af udstyr til tryk, konvertering og recycling, ScanTeco byder velkommen på standen, når ScanPack åbner dørene for besøgende på Svenska Mässan i Göteborg
  • Fujifilm etablerer europæisk, cirkulært produktionscenter

    Fujifilm etablerer europæisk, cirkulært produktionscenter

    tryk-og-print ›På virksomhedens afdeling i Holland vil FUJIFILM Business Innovation fremme cirkulation af produkter og ressourcer på det europæiske marked. Første opgave for det nye center er at indsamle brugte tonerkassetter fra printere og genfremstille dem til nye