Nej-tak-ordningen til reklamer fortsætter

Nej-tak-ordningen til reklamer fortsætter

Regeringen har på baggrund af en undersøgelse besluttet at fastholde den nuværende Nej-tak-ordning for hustandsomdelte reklamer frem for en ny Ja-tak-ordning

Hver anden hustand i Danmark er i dag tilmeldt ordningen, som takker nej til de seneste slagtilbud i supermarkedet.

I juni 2020 aftalte et bredt flertal af Folketingets partier at undersøge muligheden for en ny ordning med Ja-tak til reklamer i Danmark. Samtidig blev det aftalt at undersøge fordele og ulemper ved hhv. en Ja-tak- og en Nej-tak-ordning. Undersøgelsen er nu afsluttet.

-Det er vigtigt, at Danmark hænger sammen. Og det handler bl.a. om gode indkøbsmuligheder i landdistrikterne. Det er Nej-tak-ordningen med til at støtte op om. For den giver mindre butikker muligheden for at forblive synlige og komme ud med deres tilbud til lokalmiljøet. Vi skal skabe de bedste vilkår for at drive forretning i hele landet. Derfor holder vi fast i Nej-tak-ordningen og støtter på den måde sammenhængskraften og fællesskabet på tværs af landet, siger erhvervsminister Morten Bødskov.

Ordning skal stå mål med miljøgevinster
Regeringen har valgt at fastholde den nuværende Nej-tak-ordning, da de forventede miljømæssige fordele ved en Ja-tak-ordning ikke opvejer ulemperne.

Undersøgelsen viser, at især detailhandlen kan blive hårdt ramt af en ny ordning, da særligt mindre butikker ikke vil kunne komme i kontakt med nær så mange kunder, som de kan via trykte reklamer.

Samtidig er det vurderingen, at der er en reel risiko for, at Ja-tak-ordningen ikke vil blive godkendt i EU. Det skyldes, at det bl.a. kræves, at miljøgevinster ved en Ja-tak-ordning skal stå mål med de begrænsninger, ordningen fører med sig, for virksomhederne.

Ifølge undersøgelsen er klimaeffekterne ved en Ja-tak-ordning minimale, og miljøgevinsten i form af mindre papiraffald vil blive mindre over tid som følge af digitalisering af annoncemarkedet. Mængden af trykte reklamer, der omdeles, falder gradvist med ca. 8 pct. hvert år og reklamemængden er faldet fra 3 mia. stk. 2010 til 1,2 mia. stk. i 2021.

Undersøgelsen af muligheden for at indføre en Ja-tak-ordning var en del af initiativerne i "Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi" fra 2020.

-lipe

20/11 2023
  • HP lancerer to nye industritrykmaskiner

    HP lancerer to nye industritrykmaskiner

    tryk-og-print ›PageWide T4250 HDR og PageWide T500M HD, er de to ny trykmaskiner fra HP og er udviklet til en bred vifte af trykopgaver inden for både bogproduktion, direct mail og kommercielt tryk
  • Agfa udvider sin Anapurna Ciervo inkjetprinter-serie

    Agfa udvider sin Anapurna Ciervo inkjetprinter-serie

    tryk-og-print ›Agfa har tilføjet en 2,5 m Anapurna Ciervo H2500 inkjet-printer til sit sortiment af hybridprintere. Den nye printer supplerer den større Anapurna Ciervo H3200, og giver den samme alsidighed og ydeevne i et mere kompakt format
  • Hurtig succes og ROI-rekord med digitale etiketter

    Hurtig succes og ROI-rekord med digitale etiketter

    tryk-og-print ›Gallus afslører to af sine seneste kundesucceser, der viser vigtige driftseffektiviteter, TCO-fordele og lønsomhedsforbedringer, der er gjort mulige med den nye Gallus One
  • hubergroup lancerer ny Dynamica Ink-serie

    hubergroup lancerer ny Dynamica Ink-serie

    tryk-og-print ›Den nye farveintense nemt-indstillelige serie præsenteres bl.a. som kobolt- og oliefri og skræddersyet til at opfylde de skiftende krav til moderne, kommercielt højkvalitetstryk
  • Smurfit Westrock OnWell udvider forretningen

    Smurfit Westrock OnWell udvider forretningen

    tryk-og-print ›Producenten af displays til detailhandlen og andet POS-materiale, Smurfit Westrock OnWell styrker sin position på markedet via en flytning til større lokaler og en strategisk satsning på digital trykproduktion
  • - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    tryk-og-print ›Dansk AM Hub har de seneste syv år løftet brugen af industriel 3D-print i dansk erhvervsliv. Industriens Fond bevilger nu yderligere 30,5 mio. kr. som skal gøre Danmark til verdensmestre i på området og gavne både den grønne omstilling og bundlinjen
  • Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    tryk-og-print ›Virksomhederne er gået sammen om et kombineret test- og democenter i Radebeul i Tyskland. Her kan kunderne både se og afprøve digital-, offset- og postprint-produktion på et enkelt sted i en hal dedikeret til VariJET 106 hybridpressen til foldeæsker
  • Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    tryk-og-print ›Med investeringen i endnu en HP Indigo 7900 leveret at Visutech øger den svenske producent at tryksager, Addbrand, kapaciteten og effektiviteten