Hurtig succes og ROI-rekord med digitale etiketterMartin Chaluš, ejer af Flexon, foran sin Gallus One, som er udstyret med en ekstra flexoenhed og et semi-roterende stansemodul.

Hurtig succes og ROI-rekord med digitale etiketter

Gallus afslører to af sine seneste kundesucceser, der viser vigtige driftseffektiviteter, TCO-fordele og lønsomhedsforbedringer, der er gjort mulige med den nye Gallus One

Gallus Group, der er Heidelbergs datterselskab, rapporterer, at 2024 var et afgørende år for virksomheden.

Virksomhedens seneste innovationer, der er vigtige for etikettrykkerier verdensmarkedet  frigør nemlig kritiske effektivitetsgevinster med større rentabilitet til følge hos kunderne.

Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse. Heri reflekterer Gallus endvidere over nye teknologilanceringer, herunder System to Compose-modularitetskonceptet til Gallus One samt Gallus MatteJet-teknologi.

Sidstnævnte teknologi er klar til digitaltryk til vin- og spiritusmarkedet, og dermed fortsætter Gallus med at skubbe branchen fremad mod en smart, forbundet og succesfuld printfremtid.

Velkommen til et nyt år med endnu mere udvikling
Mens virksomheden byder velkommen til 2025 med yderligere udvikling i støbeskeen, afslører Gallus sammen med Heidelberg også detaljer om to af de seneste Gallus One-kundeinstallationer. De er del af en omfattende liste over salg i et stærkt forretningsår.

Både Flexon fra Tjekkiet og Yeloprint fra Ungarn har oplevet betydelig succes inden for blot et par måneder efter installationen, og trykpresserne har allerede vist, at de kan opnå ROI og breakeven inden for en kort tidsramme.

- Vi er glade for at fortælle om to Gallus One-kunders succeser inden for digital etiketudskrivning.

- Det er stærke eksempler på, hvordan vores løbende innovationsindsats i det strategiske vækstsegment fortsat leverer transformerende løsninger til markedet og skaber en meningsfuld indvirkning på den virkelige verden, siger Dario Urbinati, CEO, Gallus Group.

Han fortsætter:

- Flexon og Yeloprint er dynamiske og blomstrende virksomheder, og vi ser frem til at samarbejde og støtte deres aktiviteter i de kommende måneder og år.

Vellykkede installationer
Flexon og Yeloprint er de seneste til at dele deres succeser med Gallus One, og de slutter sig til en voksende liste af tilfredse kunder og vellykkede installationer siden maskinens lancering i 2022.

Tidligere sidste år afslørede PrintFlex i USA, hvordan Gallus One havde reduceret produktionsomkostningerne.

CEO Liz Pecha-Poelker forklarede i den forbindelse, at teamet var begejstret for investeringen, som gav dem ”de laveste samlede ejeromkostninger, TCO, for digital etiketproduktion”.

Med en eksisterende Gallus Labelfire 340 og en positiv oplevelse af Gallus' kundeservice installerede Flexon, der har base i Vestec i Tjekkiet, Gallus One i november 2024.

Virksomheden kom allerede i gang med produktion af kommercielle jobs inden for operatør-oplæringsperioden, og man er sikker på, at den nye topmoderne digitale labelpresse - som blev valgte med en ekstra flexoenhed og et semi-roterende stansemodul – skaber hurtigere jobskift og dermed sørger for stadig flere kortere labelkørsler.

Strømlining af produktionen og øget rentabilitet
Martin Chaluš, ejer af Flexon, kommer da også ind på at digitaltryk bliver stadig vigtigere på grund af de kortere ordrer og hyppige ændringer i illustrationerne.

- Derfor overvejede vi at installere en digital labeltrykpresse. En vigtig pointe er, at den tilpassede sammensætning af den nye løsning betyder, at vi nu har færdige etiketter, der 'falder ud' af trykmaskinen og kun skal skæres.

- Det sparer tid, strømliner produktionen og øger rentabiliteten, og Gallus One har nu erstattet op til to af vores konventionelle trykpresser.

- Hvis nogen havde fortalt mig, at jeg ville have to kraftfulde digitale maskiner i 2024, ville jeg ikke have troet på det, da jeg tidligere var en fjende af den digitale teknologi.

- Men i dag er det tydeligt, at smart, forbundet print er nøglen. Alle, der ønsker at blive på markedet, har brug for en passende kombination af både digitale og konventionelle teknologier, det er bare et spørgsmål om proportioner.

Skiftende forventninger imødekommet
Yeloprint i Szombathely, Ungarn, installerede en Gallus One i oktober 2024, som også omfattede to flexoenheder og en semi-roterende stanseenhed.

Virksomheden ønskede at brede sit teknologitilbud ud, for at kunne levere hurtigere korte og mellemlange etiketopgaver. Takket være de gode erfaringer med Gallus TCS 250 var Gallus One det oplagte valg for Yeloprint.

Dávid Péter, ejer af Yeloprint, siger at Gallus One var Yeloprints oplagte valg.

Den har ifølge Gallus en af de laveste TCO'er på markedet, samtidig med at den har den hastighed og trykkvalitet, som virksomheden var på udkig efter.

- Vi havde brug for flere muligheder for at imødekomme kundernes skiftende forventninger til kortere oplag, men vi ønskede ikke at investere i en stor flexomaskine. En digital presse var det logiske skridt, siger Dávid Péter, ejer af Yeloprint.

Han uddyber:

- Vi valgte Gallus One på grund af dens hastighed, kvalitet og banetransportsystem, og vores tidligere Gallus-systemer gav os en afgørende tillid til deres løsninger.

- Gallus One er allerede vores førende teknologi, og vi beregner et investeringsafkast inden for kun to til tre år.

Digital inkjet åbner op for mat efterbehandling
Ud over Gallus One og tilføjelsen af System to Compose-konceptet, opnåede Gallus også et forskningsgennembrud i 2024 med annonceringen af Gallus MatteJet, som bringer mulighederne for digital inkjet på markedet for vin- og spiritusetiketter.

MatteJet åbner op for inline, omkostningseffektiv mat efterbehandling og løser en vigtig udfordring, som, ifølge Gallus, historisk set har begrænset væksten i digital inkjet-teknologi.

Teknologien baner vejen for, at kunderne kan betjene markedet for premium-etiketter, hvor sofistikerede matte etiketter er afgørende for mange brands, uden behov for eksterne efterbehandlingsprocesser eller separate konventionelle maskiner.

- Sammen med vores moderselskab, Heidelberg, har vi haft et succesfuldt 2024, forklarer Urbinati, og uddyber:

- Med sin unikke driftsmæssige smidighed og fleksibilitet til at tackle skiftende udfordringer har vores System to Compose-koncept virkelig vundet indpas hos kunderne og givet dem den vigtige tillid til at imødekomme den skiftende dynamik i branchen.

- På Drupa fremviste vi også vigtige nyudviklinger som f.eks. den nyeste udvikling af Gallus One, der tilbyder en bredere printbredde på 430 mm. og et udvidet farvespektrum for overlegen farvegengivelse.

Et styrket samarbejde
Ifølge Urbinati er Gallus' udvikling i det forgangne år i perfekt overensstemmelse med virksomheden ser som en løbende forpligtelse til at stå i spidsen for markedstransformationen.

Den indsats bliver styrket af samarbejdet med moderselskabet Heidelberg, der er leverandør af totalløsninger til trykkeribranchen, og hvor hele porteføljen understøttes af et fælles Prinect-workflow.

- Efterhånden som udbredelsen af vores teknologier accelererer, ser vi frem til ikke kun at fremme disse eksisterende løsninger.

- Vi vil også dele helt nye strategiske udviklinger, der er designet til at adressere vigtige huller i markedet og dermed fortsætte med at nedbryde barrierer for kundernes rentabilitet og vækst.

- Vi forventer, at 2025 bliver endnu et vigtigt år i forhold til at drive vores branche fremad.

-hawin

31/1 2025
  • Smurfit Westrock OnWell udvider forretningen

    Smurfit Westrock OnWell udvider forretningen

    tryk-og-print ›Producenten af displays til detailhandlen og andet POS-materiale, Smurfit Westrock OnWell styrker sin position på markedet via en flytning til større lokaler og en strategisk satsning på digital trykproduktion
  • - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    tryk-og-print ›Dansk AM Hub har de seneste syv år løftet brugen af industriel 3D-print i dansk erhvervsliv. Industriens Fond bevilger nu yderligere 30,5 mio. kr. som skal gøre Danmark til verdensmestre i på området og gavne både den grønne omstilling og bundlinjen
  • Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    tryk-og-print ›Virksomhederne er gået sammen om et kombineret test- og democenter i Radebeul i Tyskland. Her kan kunderne både se og afprøve digital-, offset- og postprint-produktion på et enkelt sted i en hal dedikeret til VariJET 106 hybridpressen til foldeæsker
  • Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    tryk-og-print ›Med investeringen i endnu en HP Indigo 7900 leveret at Visutech øger den svenske producent at tryksager, Addbrand, kapaciteten og effektiviteten
  • Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    tryk-og-print ›Trykkeriet i Fredericia var Danmarks næststørste og ejet af JP/Politikens Hus. Men den 30. december blev de sidste aviser trykt og 30 medarbejdere er fyret
  • Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    tryk-og-print ›Fire nye printere i mellemklassen i Revoria PressTM-serien er nu på markedet. To af er udstyret med en specialtonerstation, som gør det muligt at printe i fem farver i samme arbejdsgang
  • Xerox køber Lexmark

    Xerox køber Lexmark

    tryk-og-print ›To af printindustriens største virksomheder bliver til een i en handel til 1,5 milliarder kroner. Købet forventes at være afsluttet i anden halvdel af 2025, og skal bl.a. styrke Xerox' position på et marked med flere hybride arbejdspladser
  • Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    tryk-og-print ›Domino gør det lettere for lægemiddelproducenter at udforske serialisering af individuelle doser, hvilket sikrer sporbarhed og patientsikkerhed