Helt ny, mat efterbehandlingsteknologi fra Heidelberg og Gallus

Helt ny, mat efterbehandlingsteknologi fra Heidelberg og Gallus

Gallus MatteJet-teknologien giver en førsteklasses mat, finish, der tidligere var uopnåelig med digital inkjet. Nyheden vil ifølge producenten transformere inkjetteknologiens muligheder - bl.a. til vin- og spiritusetiketter

Af Lisbeth Petersen

Gallus Group, som er et datterselskab af Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) har netop præsenteret den - med egne ord - skelsættende innovation på Labelexpo Americas 2024, og teknologien repræsenterer et vigtigt fremskridt inden for inkjetprint.

Den blanke finish, der er forbundet med digital inkjet-teknologi, har været en af de største barrierer for udbredelsen på tværs af etiketter og emballage - især i premiumsegmenter som vin- og spiritusetiketter, hvor brands traditionelt forventer en sofistikeret mat finish.

Indtil i dag har det kun været muligt at opnå den ved hjælp af konventionel trykning eller ved at tilføje efterbehandlingsudstyr til brug af matte lakker, hvilket giver ekstra tid, kompleksitet og omkostninger.

Men som et resultat af et udviklingsprojekt i Gallus' invotationscenter i St. Gallen, kan Gallus MatteJet-teknologien nu præsentere en hurtig, omkostningseffektiv og højkvalitets mat efterbehandling, integreret direkte i den digitale inkjetproces.

Det gør det for første gang muligt for trykkerier at opnå en avanceret mat finish med et tryk på en knap uden at skifte blæk eller tilføje overtrykslak, hvilket eliminerer behovet for eksterne efterbehandlingsprocesser eller separate konventionelle maskiner.

-Ved at fjerne en af de vigtigste barrierer, der traditionelt har begrænset udbredelsen af inkjetprint, giver Gallus' nye innovative proces en enorm mulighed for, at omformere nu kan få adgang til et meget rentabelt markedssegment, lyder det fra Heidelberg og Gallus.

Samtidigt vil MatteJet også det muligt for flere producenter og brands end nogensinde før at nyde godt af fordelene ved digitaltryk, såsom mere rentable små oplag, personalisering og on-demand-tryk - hvilket repræsenterer et stort spring fremad i branchens digitale transformation.

-Udviklingen af Gallus MatteJet-teknologien markerer et afgørende øjeblik i udviklingen af inkjet-tryk, der åbner op for en verden af nye muligheder og i sidste ende fuldstændig ændrer grundlaget for, hvad der er muligt med inkjet-teknologi, siger Dario Urbinati, CEO, Gallus Group.

Resultatet af nyetableret udviklingsafdeling
Den nye efterbehandlingsproces er udviklet som en del af virksomhedens løbende Research og Udviklingsafdeling på Gallus Experience Center.

Den blev etableret sidste år for at fremme innovation gennem samarbejde med henblik på langsigtet succes i hele branchen - og anvender avanceret, banebrydende teknologi, som aldrig før er set inden for etiketter og emballage.

-Den nye MatteJet-teknologi er revolutionerende, ikke bare i forhold til de muligheder, den åbner op for, men også i forhold til, hvad dens udvikling repræsenterer, siger Urbinati, og fortsætter:

-Vi åbnede Gallus Experience Center med en vision om et dynamisk, samarbejdende industrielt knudepunkt, der ville drive betydelige, meningsfulde forandringer i industrien.

- Gallus MatteJet er et eksempel på og et vidnesbyrd om den slags transformerende udvikling, der kan opnås, når man kombinerer denne vision med indsigt i den virkelige verden i forhold til, hvad markedet har brug for i dag, og selvfølgelig de vigtige ressourcer og den ekspertise, som vores moderselskab, Heidelberg, har.

12/9 2024
  • UV-innovation over hele linjen

    UV-innovation over hele linjen

    tryk-og-print ›Fra 3. til 5. juni 2025 præsenterer hubergroup Print Solutions sit brede udvalg af fremtidsorienterede UV-printløsninger på IST UV Days 2025 i Nürtingen
  • HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    tryk-og-print ›HP Nio er navnet på kunstig intelligens-agenten, der er en af flere nye funktioner i HP’s software og platforme. Den skal gøre det nemmere for trykkerier at automatisere arbejdsgange
  • Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    tryk-og-print ›Tjek Canons seneste storformatnyheder ud på FESPA Global Print Expo 2025 i Berlin og oplev hvordan Arizona-, Colorado- og imagePROGRAF-printerne trykker på en række forskellige materialer
  • Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    tryk-og-print ›Uforudsigelige, geopolitiske strømninger, krig og ændrede konkurrencebetingelser i Europa giver også kommunikationsindustrien nye udfordringer. Emnerne er derfor på dagordenen når GRAKOM afholder KOMM DAGEN i næste måned i Horsens
  • femina genopstår på papir

    femina genopstår på papir

    tryk-og-print ›Det var en fejl, at ugebladet femina sidste år udelukkende gik den digitale vej. Derfor vender bladet nu tilbage som månedsmagasin på print, samtidig med, at den digitale udgave bliver abonnementsbaseret i nyt format
  • Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    tryk-og-print ›Leverandøren af digitale printløsninger, Roland DG har netop annonceret lanceringen af VersaOBJECT LO-640/300-serien af UV-flatbed-printere, der printer med høj præcision og i store mængder på et stort udvalg af substrater
  • Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    tryk-og-print ›En nyudviklet HS-printermodel 3000 til det brede publikum bliver sammen med den helt nye AQUAFUZE blækteknologi, der kombinerer fordelene ved UV-LED og vandbaseret inkjetprint præsenteret på Fujifilms stand på FESPA i næste måned
  •  KVIK går tilbage til fysiske kataloger

    KVIK går tilbage til fysiske kataloger

    tryk-og-print ›Kunderne vil gerne have et katalog i hånden, så efter flere år med en digitaliseret udgave har køkken-, bad- og garderobe-producenten valgt igen at trykke fysiske kunde-kataloger. Ifølge trykleverandøren er det en tiltagende tendens