Dybtryk træder ind i den digitale tidsalder

Dybtryk træder ind i den digitale tidsalder

BOBST har udviklet smartGravure til sin dybtryksmaskineplatform Master RS 6003. Teknologien betyder ifølge producenten at processen tager et kæmpe spring fra en overvejende manuel arbejdsgang til et fuldt digitaliseret forløb

Af Lisbeth Petersen

Dybtryk-teknikken, hvor man kan trykke i f.eks. graverede fordybninger mens farven på overfladen bliver fjernet, kan ofte være både tidskrævende og dyr.

Den overvejende manuelle trykmetode og især farvejusteringen er omstændelig og har samtidig nogle miljømæssige udfordringer, da der er tale om opløsningsmiddelbaserede farver.

Nu har den schweiziske Printerspecialist, Bobst udviklet smartGravure til sin dybtryksmaskineplatform Master RS 6003.

smartGravure tilbyder en end-to-end digitaliseret proces, som ifølge producenten gør det muligt for Printere at opfylde og overgå de højeste industristandarder med lethed.

-Den overvinder den opsætningstid og -indstilling, der kræves ved dybtryk, og som kræver operatørfærdigheder på højt niveau.

-Med offline-opsætning og automatisk valg af de optimale procesdata for hvert nyt job frigør maskinen trykketid og kører i øvrigt uafhængigt af operatørens kvalifikationsniveau, fortæller Bobst, som fortsætter forklaringen:

De optimale indstillinger for hvert Printjob bestemmes automatisk af smartGravure med et tryk på en knap, mens systemet løbende sikrer, at dybtryksmaskinerne arbejder med de optimale produktionsparametre under Printprocessen.

Sammenlignet med den tidligere manuelle opsætningsproces minimeres den nødvendige tid, inputfejl reduceres, og spild under opsætningen mindskes betydeligt.

-Med EKG-udskrivning, digitaliseret opsætning og kontrol og tilslutning til Bobst Connect øger smartGravure produktiviteten og ensartetheden i produktionen, reducerer nedetid og kompleksitet og giver betydelige fordele med hensyn til bæredygtighed.

Bygget i tre moduler
SmartGravure er modulopbygget. Det komplette system omfatter tre komponenter - oneSet, onePrint og oneECG (Extended Color Gamut) - som hver især giver forskellige fordele og tilsammen revolutionerer dybtryksprocessen.

oneSet er en del af Bobst Connect-opskriftsstyringsfunktionen. Den er 100 % automatiseret, hvilket betyder en hurtig og præcis maskinopsætning. Efter at have overtaget kundens ordredata i form af PDF-filer foreslår systemet selv de mest egnede og effektive maskinindstillinger. Det er vigtigt, at dette trin ikke længere skal udføres på trykmaskinerne, men kan flyttes til prepress-stadiet. Et enkelt klik er nok til at overføre de offline-skabte opskrifter til maskinernes Printkø.

onePrint: nyt farvesystem med in-line og fuldautomatisk måling og justering af procesfarver, hvilket aflaster maskinoperatørerne betydeligt. Kontinuerlig overvågning og justering af procesfarverne er baseret på målinger med et inline-spektrofotometer. Dette giver input til onePrint-farvestyringen, som i kombination med oneECG sikrer pålidelig farvestabilitet fra første til sidste Print. Det nye system begrænser mængden af blæk i farvekredsløbet til det nødvendige minimum, hvilket reducerer blækket i maskinen med over 50 % sammenlignet med konventionelle dybtryksløsninger og reducerer samtidig blækspildet.

oneECG er Bobsts teknologi til trykning med faste paletter, som nu er tilgængelig til dybtryk og et vigtigt element i digitaliseringen af denne trykproces. oneECG arbejder med et fast sæt på op til syv trykfarver, så dybtryksPrintere behøver kun at skifte trykcylindre ved jobskift, mens farverne forbliver i trykmaskinerne. Det reducerer farvespild. En digitaliseret version af "farvetilpasning" kan derfor udføres i prepress-fasen - før Printjobbene overføres til maskinstyringen.

 

10/9 2024
  • UV-innovation over hele linjen

    UV-innovation over hele linjen

    tryk-og-print ›Fra 3. til 5. juni 2025 præsenterer hubergroup Print Solutions sit brede udvalg af fremtidsorienterede UV-printløsninger på IST UV Days 2025 i Nürtingen
  • HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    tryk-og-print ›HP Nio er navnet på kunstig intelligens-agenten, der er en af flere nye funktioner i HP’s software og platforme. Den skal gøre det nemmere for trykkerier at automatisere arbejdsgange
  • Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    tryk-og-print ›Tjek Canons seneste storformatnyheder ud på FESPA Global Print Expo 2025 i Berlin og oplev hvordan Arizona-, Colorado- og imagePROGRAF-printerne trykker på en række forskellige materialer
  • Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    tryk-og-print ›Uforudsigelige, geopolitiske strømninger, krig og ændrede konkurrencebetingelser i Europa giver også kommunikationsindustrien nye udfordringer. Emnerne er derfor på dagordenen når GRAKOM afholder KOMM DAGEN i næste måned i Horsens
  • femina genopstår på papir

    femina genopstår på papir

    tryk-og-print ›Det var en fejl, at ugebladet femina sidste år udelukkende gik den digitale vej. Derfor vender bladet nu tilbage som månedsmagasin på print, samtidig med, at den digitale udgave bliver abonnementsbaseret i nyt format
  • Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    tryk-og-print ›Leverandøren af digitale printløsninger, Roland DG har netop annonceret lanceringen af VersaOBJECT LO-640/300-serien af UV-flatbed-printere, der printer med høj præcision og i store mængder på et stort udvalg af substrater
  • Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    tryk-og-print ›En nyudviklet HS-printermodel 3000 til det brede publikum bliver sammen med den helt nye AQUAFUZE blækteknologi, der kombinerer fordelene ved UV-LED og vandbaseret inkjetprint præsenteret på Fujifilms stand på FESPA i næste måned
  •  KVIK går tilbage til fysiske kataloger

    KVIK går tilbage til fysiske kataloger

    tryk-og-print ›Kunderne vil gerne have et katalog i hånden, så efter flere år med en digitaliseret udgave har køkken-, bad- og garderobe-producenten valgt igen at trykke fysiske kunde-kataloger. Ifølge trykleverandøren er det en tiltagende tendens