Dan Labels investerer 10 millioner i digitalt tryk
Dan Labels på Labelexpo 2017. Fra venstre er det Henrik Rhode, salgschef i Dan Labels, formand i Emballage Gruppen, Otto Christensen, Eric White fra Domino og Jakob Abildgaard, produktionschef hos Dan

Dan Labels investerer 10 millioner i digitalt tryk

Efter at have overvåget markedet for digitale trykmaskiner i længere tid er Dan Labels klar til digital etiketproduktion, efter at man købte en digital trykmaskine på Labelexpo-messen i Bruxelles

Trykkeriet Dan Labels fra Vejle har investeret i en digital trykmaskine fra leverandøren Domino. Dermed bevæger trykkeriet og Emballage Gruppen, som Dan Labels er en del af, sig ind på markedet for digitalt tryk af etiketter.

Som Henrik Rhode, salgsdirektør i Dan Labels forklarer, har man fulgt udviklingen på det digitale marked nøje i længere tid for at kunne slå til, når muligheden for at få den helt rigtige maskine bød sig til. Det gjorde den på årets Labelexpo-messe i Bruxelles, hvor Dan Labels købte den digitale trykmaskine N6I0i, fra Domino, som er en af markedets hurtigste og mest effektive.

Mangel på kapacitet
Når trykkeriet foretager investeringen i den nye maskine netop nu, hænger det sammen med, at man oplever stigende efterspørgsel på tryk af både flexotrykte og digitalt trykte etiketter.

- Vi vækster og har gjort det længe. Vi laver rigtig mange jobs og løser mange forskellige opgaver på flexomaskinerne, hvor vi kører i treholdsskift. Samtidig har vi de seneste par år oplevet større efterspørgsel på digitale løsninger, fordi mange kunder ønsker små serier. Væksten er selvfølgelig et udtryk for, at vi leverer etiketter at høj kvalitet. Men væksten betyder også, at vi simpelt hen har nået et punkt, hvor vi mangler kapacitet. Det skal anskaffelsen af den digitale trykmaskine afhjælpe, forklarer Henrik Rhode

Jobbet færdig i en arbejdsgang
Maskinen kombinerer digital UV inkjet tryk med flere konverteringsmoduler, hvor både UV flexo, varnish, laminering og stans gør det muligt at skræddersy løsninger til kunderne og opnå høj trykkvalitet i løsningerne.

- Vi har endvidere tilkoblet et modul i slutningen af produktionslinjen, som sørger for at skære og pakke rullerne med de færdigproducerede etiketter. Dermed gør vi jobbet færdig i én arbejdsgang, så vi kan afsende etiketterne til kunderne umiddelbart efter jobbet er afsluttet. Det gør os meget effektive og sørger for hurtig og høj leveringssikkerhed, kommenterer Henrik Rhode.

Samtidig sørger maskinen med sin ’reverse’ funktion for, at man minimerer materialespild til blot 2-3 meter i forbindelse med, at man skifter både job, stans og materiale.

Kortere serier - flere jobs - lavere pris
Den digitale teknologi gør det langt billigere at starte nye jobs på maskinen i forhold til flexoteknologien, hvor der både er lang indkørsel med stort materialespild og stort forbrug af farver. Den digitale teknologi gør det også muligt at køre kortere jobserier uden de store omkostninger. Og netop de kortere serier er der mange kunder, som efterspørger.

- Vi har flere kunder, som ønsker etiketter i begrænset antal eksempelvis i forbindelse med kampagner. Nogle kunder ønsker også at kunne videreudvikle løsninger og afprøve nye ideer til deres etiketter, uden at det koster en formue at producere en ny serie. Det er vi i stand til at efterkomme nu samtidig med, at vi også kan efterbehandle de digitalt producerede etiketter med vores hotfoil teknologi. Vi får med andre ord mange flere strenge at spille på og langt mere fleksibilitet i vores produktion, hvor løsningerne er af høj kvalitet. Det giver os et stort potentiale i forhold til fremtidens udfordringer, siger Henrik Rhode.

Kunderne er klædt godt på
Som han kommer ind på, er mange kunder meget bevidste om, hvad de ønsker produceret hos trykkerierne.

- Vidensmæssigt er kunderne godt klar over, hvad der rør sig af løsninger i trykindustrien, og hvad der er muligt at producere. Derfor er det også vigtigt, at vi kan matche de behov og de krav, de har. At vi så samtidig med vores faglige ekspertise er i stand til at overraske med kreative løsninger, som vi færdiggør lynhurtigt, gør kun sagen endnu bedre, siger Henrik Rhode.

Den nye maskine er klar til opstart i starten af december i år.

 

 

 

 

 

 

 

20/11 2017
  • Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    tryk-og-print ›Prinect Touch Free fokuserer på den mest omkostningseffektive produktionsvej, og som leverandør af totalløsninger støtter Heidelberg dermed trykkerier på et teknologineutralt grundlag i hele værdikæden
  • Danske Windelev med i ny Perrier-satsning

    Danske Windelev med i ny Perrier-satsning

    tryk-og-print ›Reproarbejde og trykplader fra Jørgen Windelev i Rødovre var vigtige elementer for emballagen, da sydfranske Perrier tidligere i år indledte en global lancering af en helt ny produktserie, Maison Perrier med mineralvand i en række smagsvarianter
  • Soma præsenterer AI- og automatisering ved åbent hus-arrangement

    Soma præsenterer AI- og automatisering ved åbent hus-arrangement

    tryk-og-print ›Soma, der producerer avancerede flexografiske trykmaskiner, følger den store succes på Drupa op med et åbent hus-arrangement den 20. november 2024 på sit hovedkontor i Landskroun, Tjekkiet. Her vil der være fokus på automatisering, anilox-håndtering og tryk på rørfolier 
  • 3D-print baner vejen for yderligere vækst hos Carmo

    3D-print baner vejen for yderligere vækst hos Carmo

    tryk-og-print ›Med et udviklingsforløb hos Dansk AM Hub bag sig går Carmo styrket mod fremtiden. Implementering af Additive Manufacturing (AM) supplerer plastvirksomhedens grundydelser og åbner nye strategiske døre
  • Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

    Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

    tryk-og-print ›Hvert år skaber BASF Coatings en ny farvekollektion for at inspirere bildesignere over hele verden. Farvetendenserne for 2024/25 har temaet Routing, som er inspireret af kommunikationsteknologi, hvor farverne domineres af rød, sort, metallic og meget mere
  • Første Pantone-validering for dybtrykpresse

    Første Pantone-validering for dybtrykpresse

    tryk-og-print ›BOBST har fået 'det ultimative kvalitetsstempel' med en validering for virksomhedens udvidede farveskala. Det sker efter en omfattende test på BOBSTs egen MASTER RS 6003-trykpresse, som viser, at ægte farvekonsistens på dybtryk endelig er opnået
  • Mød eksperterne hos ScanTeco

    Mød eksperterne hos ScanTeco

    tryk-og-print ›Leverandøren af udstyr til tryk, konvertering og recycling, ScanTeco byder velkommen på standen, når ScanPack åbner dørene for besøgende på Svenska Mässan i Göteborg
  • Fujifilm etablerer europæisk, cirkulært produktionscenter

    Fujifilm etablerer europæisk, cirkulært produktionscenter

    tryk-og-print ›På virksomhedens afdeling i Holland vil FUJIFILM Business Innovation fremme cirkulation af produkter og ressourcer på det europæiske marked. Første opgave for det nye center er at indsamle brugte tonerkassetter fra printere og genfremstille dem til nye