Dan Labels investerer 10 millioner i digitalt tryk
Dan Labels på Labelexpo 2017. Fra venstre er det Henrik Rhode, salgschef i Dan Labels, formand i Emballage Gruppen, Otto Christensen, Eric White fra Domino og Jakob Abildgaard, produktionschef hos Dan

Dan Labels investerer 10 millioner i digitalt tryk

Efter at have overvåget markedet for digitale trykmaskiner i længere tid er Dan Labels klar til digital etiketproduktion, efter at man købte en digital trykmaskine på Labelexpo-messen i Bruxelles

Trykkeriet Dan Labels fra Vejle har investeret i en digital trykmaskine fra leverandøren Domino. Dermed bevæger trykkeriet og Emballage Gruppen, som Dan Labels er en del af, sig ind på markedet for digitalt tryk af etiketter.

Som Henrik Rhode, salgsdirektør i Dan Labels forklarer, har man fulgt udviklingen på det digitale marked nøje i længere tid for at kunne slå til, når muligheden for at få den helt rigtige maskine bød sig til. Det gjorde den på årets Labelexpo-messe i Bruxelles, hvor Dan Labels købte den digitale trykmaskine N6I0i, fra Domino, som er en af markedets hurtigste og mest effektive.

Mangel på kapacitet
Når trykkeriet foretager investeringen i den nye maskine netop nu, hænger det sammen med, at man oplever stigende efterspørgsel på tryk af både flexotrykte og digitalt trykte etiketter.

- Vi vækster og har gjort det længe. Vi laver rigtig mange jobs og løser mange forskellige opgaver på flexomaskinerne, hvor vi kører i treholdsskift. Samtidig har vi de seneste par år oplevet større efterspørgsel på digitale løsninger, fordi mange kunder ønsker små serier. Væksten er selvfølgelig et udtryk for, at vi leverer etiketter at høj kvalitet. Men væksten betyder også, at vi simpelt hen har nået et punkt, hvor vi mangler kapacitet. Det skal anskaffelsen af den digitale trykmaskine afhjælpe, forklarer Henrik Rhode

Jobbet færdig i en arbejdsgang
Maskinen kombinerer digital UV inkjet tryk med flere konverteringsmoduler, hvor både UV flexo, varnish, laminering og stans gør det muligt at skræddersy løsninger til kunderne og opnå høj trykkvalitet i løsningerne.

- Vi har endvidere tilkoblet et modul i slutningen af produktionslinjen, som sørger for at skære og pakke rullerne med de færdigproducerede etiketter. Dermed gør vi jobbet færdig i én arbejdsgang, så vi kan afsende etiketterne til kunderne umiddelbart efter jobbet er afsluttet. Det gør os meget effektive og sørger for hurtig og høj leveringssikkerhed, kommenterer Henrik Rhode.

Samtidig sørger maskinen med sin ’reverse’ funktion for, at man minimerer materialespild til blot 2-3 meter i forbindelse med, at man skifter både job, stans og materiale.

Kortere serier - flere jobs - lavere pris
Den digitale teknologi gør det langt billigere at starte nye jobs på maskinen i forhold til flexoteknologien, hvor der både er lang indkørsel med stort materialespild og stort forbrug af farver. Den digitale teknologi gør det også muligt at køre kortere jobserier uden de store omkostninger. Og netop de kortere serier er der mange kunder, som efterspørger.

- Vi har flere kunder, som ønsker etiketter i begrænset antal eksempelvis i forbindelse med kampagner. Nogle kunder ønsker også at kunne videreudvikle løsninger og afprøve nye ideer til deres etiketter, uden at det koster en formue at producere en ny serie. Det er vi i stand til at efterkomme nu samtidig med, at vi også kan efterbehandle de digitalt producerede etiketter med vores hotfoil teknologi. Vi får med andre ord mange flere strenge at spille på og langt mere fleksibilitet i vores produktion, hvor løsningerne er af høj kvalitet. Det giver os et stort potentiale i forhold til fremtidens udfordringer, siger Henrik Rhode.

Kunderne er klædt godt på
Som han kommer ind på, er mange kunder meget bevidste om, hvad de ønsker produceret hos trykkerierne.

- Vidensmæssigt er kunderne godt klar over, hvad der rør sig af løsninger i trykindustrien, og hvad der er muligt at producere. Derfor er det også vigtigt, at vi kan matche de behov og de krav, de har. At vi så samtidig med vores faglige ekspertise er i stand til at overraske med kreative løsninger, som vi færdiggør lynhurtigt, gør kun sagen endnu bedre, siger Henrik Rhode.

Den nye maskine er klar til opstart i starten af december i år.

 

 

 

 

 

 

 

20/11 2017
  • - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    tryk-og-print ›Dansk AM Hub har de seneste syv år løftet brugen af industriel 3D-print i dansk erhvervsliv. Industriens Fond bevilger nu yderligere 30,5 mio. kr. som skal gøre Danmark til verdensmestre i på området og gavne både den grønne omstilling og bundlinjen
  • Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    tryk-og-print ›Virksomhederne er gået sammen om et kombineret test- og democenter i Radebeul i Tyskland. Her kan kunderne både se og afprøve digital-, offset- og postprint-produktion på et enkelt sted i en hal dedikeret til VariJET 106 hybridpressen til foldeæsker
  • Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    tryk-og-print ›Med investeringen i endnu en HP Indigo 7900 leveret at Visutech øger den svenske producent at tryksager, Addbrand, kapaciteten og effektiviteten
  • Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    tryk-og-print ›Trykkeriet i Fredericia var Danmarks næststørste og ejet af JP/Politikens Hus. Men den 30. december blev de sidste aviser trykt og 30 medarbejdere er fyret
  • Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    tryk-og-print ›Fire nye printere i mellemklassen i Revoria PressTM-serien er nu på markedet. To af er udstyret med en specialtonerstation, som gør det muligt at printe i fem farver i samme arbejdsgang
  • Xerox køber Lexmark

    Xerox køber Lexmark

    tryk-og-print ›To af printindustriens største virksomheder bliver til een i en handel til 1,5 milliarder kroner. Købet forventes at være afsluttet i anden halvdel af 2025, og skal bl.a. styrke Xerox' position på et marked med flere hybride arbejdspladser
  • Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    tryk-og-print ›Domino gør det lettere for lægemiddelproducenter at udforske serialisering af individuelle doser, hvilket sikrer sporbarhed og patientsikkerhed
  • Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    tryk-og-print ›Prinect Touch Free fokuserer på den mest omkostningseffektive produktionsvej, og som leverandør af totalløsninger støtter Heidelberg dermed trykkerier på et teknologineutralt grundlag i hele værdikæden