1 million yoghurtflasker med unikt design

1 million yoghurtflasker med unikt design

Samarbejde mellem IMMER Digital i Letland og HP nyeste digitale Indigo-trykkemaskine, har skabt helt nye muligheder for digital emballage, og øget interesse for produktet

- Muligheden for digitale emballager er ikke kun en nyskabelse på det baltiske marked men også i Europa. Lignende løsninger er før blevet brugt af brands som f.eks. Coca-Cola og Nutella, og nu har vi selv set, hvordan mængden af solgte yoghurtdrikke er steget takket være produktets nye visuelle udseende. De første resultater lover et betydeligt større salg af yoghurtdrikke, siger direktøren for IMMER Group, Irina Miroshnik.

Digital trykning bliver mere og mere populært, bl.a. fordi det sikrer den korteste produktionstid, så producenterne hurtigt kan reagere på ændringer i markedet. Fordelene ved digital trykning gør også, at et nyt produkt kan være på hylderne i løbet af få dage. Dermed undgår man den risiko, der er forbundet med at opbevare store mængder forældet emballage på lager. Det er muligt hurtigt at ændre designet, tekstinformationen eller endda emballagetypen inden for den enkelte ordre, og således sikre den bedste tilpasning til efterspørgslen på markedet og forbrugernes interesse.

Design med særlig algoritme
Virksomheden IMMER Digital er en af de få virksomheder i verden og den første i Nordeuropa, der anvender den digitale trykmaskine 'HP Indigo 20000' til at fremstille fleksible emballagematerialer, og virksomheden planlægger at installere endnu en maskine inden for den nærmeste fremtid.

Den digitale trykmaskine 'HP Indigo 20000' er fuldstændig sikker til fremstilling af produktemballage og til kontakt med fødevarer. Malingen er vandbaseret og miljøvenlig.

Softwaren MOSAIC anvender en særlig algoritme til at designe og frembringe flere hundrede tusinde forskellige emballagedesign. Den blev anvendt i en nylig kampagne for en serie af yoghurtdrikken SHAKE. Med fire forskellige smagsvarianter blev hver drik designet med en egen grundfarve. Grundfarven fungerede således som et særligt kendetegn for de forskellige smagsvarianter, og det gjorde det endnu nemmere for forbrugerne at vælge den drik de ønskede.

Når emballagen kommunikerer
Ved at anvende emballage som kommunikationskanal er det muligt at skabe distance til konkurrerende produkter på hylden. Samtidig kan man tilpasse emballagen til en bestemt gruppe af købere eller endda individuelle købere. De nyeste teknologier indeholder helt enestående muligheder for digital trykning samt individuelle muligheder inden for marketing, som tidligere var utænkelige.

Den løsning blev testet af Lettiske Tukuma piens, der er sponsor for mændenes basketballhold i Letland. Under det netop afsluttede basketball-EM kunne forbrugerne købe'Baltais'-proteinyoghurt i emballager med 16 signerede billeder af spillere.

- Verden har forandret sig drastisk og der stilles større krav til de forskellige brands, så de hurtigt kan reagere på ændringer i forbrugeradfærden. Det er blevet en udfordring for udbydere af trykydelser og folieproducenter, men dem, der tager udfordringen op, vokser helt kolossalt.
I vores partnerskab med 'IMMER Digital' har de vist, at de har det, der kræves for at vokse på markedet i dag, og de har ikke alene en vindende trykteknologi men også et komplet økosystem, der omfatter en upåklagelig kvalitet, innovation, automatisering, arbejdsgang og finish. Kort sagt en velsmurt og moderne produktion, siger direktøren for Indigo Division HP Inc., Alon Bar-Shany.

-lipe

 

 

16/10 2017
  • Introducerer ny inkjetpresse online 

    Introducerer ny inkjetpresse online 

    tryk-og-print ›Fujifilm præsenterer sin nye Jet Press 1160CF i EMEA-regionen ved en live online-event. Her kan man høre mere om den nye inkjetpresse, der supplerer Fujifilms eksisterende Jet Press 1160CFG, der blev lanceret på drupa 2024
  • Nilpeter og Multietiquetas styrker samarbejdet med ny FB-14-installation

    Nilpeter og Multietiquetas styrker samarbejdet med ny FB-14-installation

    tryk-og-print ›Partnerskabet strækker sig over flere generationer og er baseret på fælles værdier, familieejerskab og en fælles dedikation til kvalitet, innovation og langsigtet succes. Og så er samarbejdet en drivkraft  der fremmer labelinnovationen i Mexico
  • Nye modeller øger kreativiteten for brugerne

    Nye modeller øger kreativiteten for brugerne

    tryk-og-print ›Roland DG introducerer to VersaSTUDIO-printere for at udvide mulighederne for sine kompakte print/cut- og ''direct-to-object-enheder''
  • DM i 3D-print og AM Summit 2025 udspiller sig på HI-messen

    DM i 3D-print og AM Summit 2025 udspiller sig på HI-messen

    tryk-og-print ›Der skal dystes i avanceret 3D-print-teknologi, når HI-messen senere på året danner ramme om DM i 3D-print for erhvervsskoleelever. Mesterskabet er en del af messens 3D TECH-område, der blandt andet også rummer Dansk AM Hub, som andetsteds på messen som noget nyt forestår AM Summit
  • Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

    Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

    tryk-og-print ›En række centrale anbefalinger skal styrke læselysten hos børn og unge – blandt andet gennem flere bogkøb til skolebiblioteker og en fjernelse af momsen på trykte bøger. Grakom glæder sig over, at det trykte medie spiller en hovedrolle i arbejdsgruppens anbefalinger
  • UV-innovation over hele linjen

    UV-innovation over hele linjen

    tryk-og-print ›Fra 3. til 5. juni 2025 præsenterer hubergroup Print Solutions sit brede udvalg af fremtidsorienterede UV-printløsninger på IST UV Days 2025 i Nürtingen
  • HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    tryk-og-print ›HP Nio er navnet på kunstig intelligens-agenten, der er en af flere nye funktioner i HP’s software og platforme. Den skal gøre det nemmere for trykkerier at automatisere arbejdsgange
  • Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    tryk-og-print ›Tjek Canons seneste storformatnyheder ud på FESPA Global Print Expo 2025 i Berlin og oplev hvordan Arizona-, Colorado- og imagePROGRAF-printerne trykker på en række forskellige materialer