1 million yoghurtflasker med unikt design

1 million yoghurtflasker med unikt design

Samarbejde mellem IMMER Digital i Letland og HP nyeste digitale Indigo-trykkemaskine, har skabt helt nye muligheder for digital emballage, og øget interesse for produktet

- Muligheden for digitale emballager er ikke kun en nyskabelse på det baltiske marked men også i Europa. Lignende løsninger er før blevet brugt af brands som f.eks. Coca-Cola og Nutella, og nu har vi selv set, hvordan mængden af solgte yoghurtdrikke er steget takket være produktets nye visuelle udseende. De første resultater lover et betydeligt større salg af yoghurtdrikke, siger direktøren for IMMER Group, Irina Miroshnik.

Digital trykning bliver mere og mere populært, bl.a. fordi det sikrer den korteste produktionstid, så producenterne hurtigt kan reagere på ændringer i markedet. Fordelene ved digital trykning gør også, at et nyt produkt kan være på hylderne i løbet af få dage. Dermed undgår man den risiko, der er forbundet med at opbevare store mængder forældet emballage på lager. Det er muligt hurtigt at ændre designet, tekstinformationen eller endda emballagetypen inden for den enkelte ordre, og således sikre den bedste tilpasning til efterspørgslen på markedet og forbrugernes interesse.

Design med særlig algoritme
Virksomheden IMMER Digital er en af de få virksomheder i verden og den første i Nordeuropa, der anvender den digitale trykmaskine 'HP Indigo 20000' til at fremstille fleksible emballagematerialer, og virksomheden planlægger at installere endnu en maskine inden for den nærmeste fremtid.

Den digitale trykmaskine 'HP Indigo 20000' er fuldstændig sikker til fremstilling af produktemballage og til kontakt med fødevarer. Malingen er vandbaseret og miljøvenlig.

Softwaren MOSAIC anvender en særlig algoritme til at designe og frembringe flere hundrede tusinde forskellige emballagedesign. Den blev anvendt i en nylig kampagne for en serie af yoghurtdrikken SHAKE. Med fire forskellige smagsvarianter blev hver drik designet med en egen grundfarve. Grundfarven fungerede således som et særligt kendetegn for de forskellige smagsvarianter, og det gjorde det endnu nemmere for forbrugerne at vælge den drik de ønskede.

Når emballagen kommunikerer
Ved at anvende emballage som kommunikationskanal er det muligt at skabe distance til konkurrerende produkter på hylden. Samtidig kan man tilpasse emballagen til en bestemt gruppe af købere eller endda individuelle købere. De nyeste teknologier indeholder helt enestående muligheder for digital trykning samt individuelle muligheder inden for marketing, som tidligere var utænkelige.

Den løsning blev testet af Lettiske Tukuma piens, der er sponsor for mændenes basketballhold i Letland. Under det netop afsluttede basketball-EM kunne forbrugerne købe'Baltais'-proteinyoghurt i emballager med 16 signerede billeder af spillere.

- Verden har forandret sig drastisk og der stilles større krav til de forskellige brands, så de hurtigt kan reagere på ændringer i forbrugeradfærden. Det er blevet en udfordring for udbydere af trykydelser og folieproducenter, men dem, der tager udfordringen op, vokser helt kolossalt.
I vores partnerskab med 'IMMER Digital' har de vist, at de har det, der kræves for at vokse på markedet i dag, og de har ikke alene en vindende trykteknologi men også et komplet økosystem, der omfatter en upåklagelig kvalitet, innovation, automatisering, arbejdsgang og finish. Kort sagt en velsmurt og moderne produktion, siger direktøren for Indigo Division HP Inc., Alon Bar-Shany.

-lipe

 

 

16/10 2017
  • - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    tryk-og-print ›Dansk AM Hub har de seneste syv år løftet brugen af industriel 3D-print i dansk erhvervsliv. Industriens Fond bevilger nu yderligere 30,5 mio. kr. som skal gøre Danmark til verdensmestre i på området og gavne både den grønne omstilling og bundlinjen
  • Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    tryk-og-print ›Virksomhederne er gået sammen om et kombineret test- og democenter i Radebeul i Tyskland. Her kan kunderne både se og afprøve digital-, offset- og postprint-produktion på et enkelt sted i en hal dedikeret til VariJET 106 hybridpressen til foldeæsker
  • Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    tryk-og-print ›Med investeringen i endnu en HP Indigo 7900 leveret at Visutech øger den svenske producent at tryksager, Addbrand, kapaciteten og effektiviteten
  • Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    tryk-og-print ›Trykkeriet i Fredericia var Danmarks næststørste og ejet af JP/Politikens Hus. Men den 30. december blev de sidste aviser trykt og 30 medarbejdere er fyret
  • Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    tryk-og-print ›Fire nye printere i mellemklassen i Revoria PressTM-serien er nu på markedet. To af er udstyret med en specialtonerstation, som gør det muligt at printe i fem farver i samme arbejdsgang
  • Xerox køber Lexmark

    Xerox køber Lexmark

    tryk-og-print ›To af printindustriens største virksomheder bliver til een i en handel til 1,5 milliarder kroner. Købet forventes at være afsluttet i anden halvdel af 2025, og skal bl.a. styrke Xerox' position på et marked med flere hybride arbejdspladser
  • Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    tryk-og-print ›Domino gør det lettere for lægemiddelproducenter at udforske serialisering af individuelle doser, hvilket sikrer sporbarhed og patientsikkerhed
  • Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    tryk-og-print ›Prinect Touch Free fokuserer på den mest omkostningseffektive produktionsvej, og som leverandør af totalløsninger støtter Heidelberg dermed trykkerier på et teknologineutralt grundlag i hele værdikæden