1 million yoghurtflasker med unikt design

1 million yoghurtflasker med unikt design

Samarbejde mellem IMMER Digital i Letland og HP nyeste digitale Indigo-trykkemaskine, har skabt helt nye muligheder for digital emballage, og øget interesse for produktet

- Muligheden for digitale emballager er ikke kun en nyskabelse på det baltiske marked men også i Europa. Lignende løsninger er før blevet brugt af brands som f.eks. Coca-Cola og Nutella, og nu har vi selv set, hvordan mængden af solgte yoghurtdrikke er steget takket være produktets nye visuelle udseende. De første resultater lover et betydeligt større salg af yoghurtdrikke, siger direktøren for IMMER Group, Irina Miroshnik.

Digital trykning bliver mere og mere populært, bl.a. fordi det sikrer den korteste produktionstid, så producenterne hurtigt kan reagere på ændringer i markedet. Fordelene ved digital trykning gør også, at et nyt produkt kan være på hylderne i løbet af få dage. Dermed undgår man den risiko, der er forbundet med at opbevare store mængder forældet emballage på lager. Det er muligt hurtigt at ændre designet, tekstinformationen eller endda emballagetypen inden for den enkelte ordre, og således sikre den bedste tilpasning til efterspørgslen på markedet og forbrugernes interesse.

Design med særlig algoritme
Virksomheden IMMER Digital er en af de få virksomheder i verden og den første i Nordeuropa, der anvender den digitale trykmaskine 'HP Indigo 20000' til at fremstille fleksible emballagematerialer, og virksomheden planlægger at installere endnu en maskine inden for den nærmeste fremtid.

Den digitale trykmaskine 'HP Indigo 20000' er fuldstændig sikker til fremstilling af produktemballage og til kontakt med fødevarer. Malingen er vandbaseret og miljøvenlig.

Softwaren MOSAIC anvender en særlig algoritme til at designe og frembringe flere hundrede tusinde forskellige emballagedesign. Den blev anvendt i en nylig kampagne for en serie af yoghurtdrikken SHAKE. Med fire forskellige smagsvarianter blev hver drik designet med en egen grundfarve. Grundfarven fungerede således som et særligt kendetegn for de forskellige smagsvarianter, og det gjorde det endnu nemmere for forbrugerne at vælge den drik de ønskede.

Når emballagen kommunikerer
Ved at anvende emballage som kommunikationskanal er det muligt at skabe distance til konkurrerende produkter på hylden. Samtidig kan man tilpasse emballagen til en bestemt gruppe af købere eller endda individuelle købere. De nyeste teknologier indeholder helt enestående muligheder for digital trykning samt individuelle muligheder inden for marketing, som tidligere var utænkelige.

Den løsning blev testet af Lettiske Tukuma piens, der er sponsor for mændenes basketballhold i Letland. Under det netop afsluttede basketball-EM kunne forbrugerne købe'Baltais'-proteinyoghurt i emballager med 16 signerede billeder af spillere.

- Verden har forandret sig drastisk og der stilles større krav til de forskellige brands, så de hurtigt kan reagere på ændringer i forbrugeradfærden. Det er blevet en udfordring for udbydere af trykydelser og folieproducenter, men dem, der tager udfordringen op, vokser helt kolossalt.
I vores partnerskab med 'IMMER Digital' har de vist, at de har det, der kræves for at vokse på markedet i dag, og de har ikke alene en vindende trykteknologi men også et komplet økosystem, der omfatter en upåklagelig kvalitet, innovation, automatisering, arbejdsgang og finish. Kort sagt en velsmurt og moderne produktion, siger direktøren for Indigo Division HP Inc., Alon Bar-Shany.

-lipe

 

 

16/10 2017
  • Høj hastighed og automatiseret opsætning

    Høj hastighed og automatiseret opsætning

    tryk-og-print ›HP Indigo løftede sløret for en vifte af AI-drevne løsninger til etiket- og emballagetryk ved årets Labelexpo Europe i Barcelona
  • På Media tager næste skridt

    På Media tager næste skridt

    tryk-og-print ›På Media investerer i en HP Indigo 7900 med syv farveenheder. Investeringen er en strategisk indsats for at styrke kvalitet, innovation og effektivitet, så trykkeriet kan differentiere sig tydeligt på markedet
  • Euroskills på hjemmebane gav medaljerekord

    Euroskills på hjemmebane gav medaljerekord

    tryk-og-print ›Hele 27 medaljer gik til det danske landshold ved EuroSkills Herning 2025 i sidste uge. Høsten på 1 guld, 6 sølv, 6 bronze og 14 Medallion for Excellence er den hidtil største for de danske fagatleter
  • Domino lancerer kompakt etiketprinter på Labelexpo

    Domino lancerer kompakt etiketprinter på Labelexpo

    tryk-og-print ›N410 digital LED-inkjet-printer er nyeste tilføjelse til sortimentet af virksomhedens gennemprøvede N-serie
  • Grakom får ny direktør

    Grakom får ny direktør

    tryk-og-print ›Søren Stemann Beck er ny administrerende direktør i Grakom. Han har over 20 års erfaring fra arbejde med både grafisk produktion og bureauydelser
  • Fujifilm viser fremtidens løsningner

    Fujifilm viser fremtidens løsningner

    tryk-og-print ›Nyheder inden for analog og digital etiketproduktion og foredrag fra brancheeksperter, partnere og slutbrugere er blandt indslagene på Fujifilms stand på Labelexpo 2025
  • Først i Norden med den nye HP Indigo 6K+

    Først i Norden med den nye HP Indigo 6K+

    tryk-og-print ›Emballageproducenten, Boxes & Labels investerer i Nordens første HP Indigo 6K+ digital press, og tager dermed skridtet mod en endnu mere effektiv og fleksibel etiketproduktion
  • Agfas Orca klar til drift

    Agfas Orca klar til drift

    tryk-og-print ›Inkjet-printeren til storformat, SpeedSet Orca er færdigtestet hos The Delta Group og begynder daglig drift samme sted. For producenten Agfa er det lidt af en milepæl