Den flade vinæske har fået en storebror

Den flade vinæske har fået en storebror

DS Smith og Garçon Wines har videreudviklet samarbejdet om bæredygtige vinemballager. En ny kasse til 10 flasker, fylder mindre end de normale 6-styks kasser og giver helt nye muligheder for miljøvenlig transport i vinbranchen

Af Lisbeth Petersen
Samarbejdet mellem den britiske vingrossist Garçon Wines og emballagevirksomheden DS Smith begyndte med udviklingen af en emballage til vingrossistens egne opfindelse; en flad, miljøvenlig vinflaske fremstillet af plast, som skulle kunne sælges i e-handel. Emballagen skulle kunne være tynd nok til komme gennem en britisk brevsprække, og stærk nok til at sikre indholdet under hele transporten.

Resultatet blev en kombination af af FSC-certificerede bølgepapirmaterialer og genbrugsfibre, og den bæredygtige nyskabelse på vinmarkedet har siden høstet 10 vinderpriser ved internationale designkonkurrencer herunder Diamond Finalist Award i de prestigefyldte Dow Packaging Innovation Awards.

For at innovere yderligere på forsyningskæden, gik Garçon Wines igen sammen med DS Smith om at udvikle en større kasse, som kunne spare endnu mere på plads, vægt, logistikomkostninger og dermed også CO2-udslip.

Det blev til en 10 styks kasse, hvor de otte flasker står lodret, mens de to sidste er placeret vandret ovenpå. Det medfører, at 10 flasker vin fylder 55 procent mindre end en traditionel 6-flaskers vinkasse, og i sidste ende, at en palle, der er pakket med den nye emballage kan rumme over dobbelt så mange flasker.

Alisdair Easton som er General Manager hos Garçon Wines kalder DS Smith ' en ideel emballagepartner' som deler vingrossistens tilgang til bæredygtighed, og siger:

- Dårlige glasvinflasker, der er skrøbelige og tunge, er efter vores opfattelse ikke længere egnet til det 21. århundredes behov i forhold til online distribution, komplekse forsyningskæder, ressourceknaphed og vigtigst af alt klimaforandringer.

Læs mere om samarbejdet mellem DS Smith og Garçon Wines om udviklingen af vinemballagen i vores næste nummer af PackMarkedet.

30/10 2019