The Book of 12 fra Antalis

The Book of 12 fra Antalis

Tolv grafiske designere giver deres bud på hvorfor papir spiller en vigtig rolle i vores digitale verden

'En computerskærm kan aldrig give den samme taktile fornemmelse som et stykke papir…', 'hvis du vælger det forkerte papir får du ikke magien med…', 'papiret er lige så vigtigt som skrifttypen eller farven…'

Ovenstående er bare et udpluk af kommentarerne fra 12 internationalt kendte grafiske designere, som forfatter og designskribent Véronique Vienne har interviewet. I projektet, som er bestilt af Antalis, Europas ledende papirleverandør, beretter hver af de 12 grafikere hvordan de ser papirets rolle i vores digitale verden. Interviewene er samlet med eksempler på deres arbejde i 12 lækre notesbøger, som er kaldt 'The Book of 12'.

Udgangspunktet for The Book of 12 var to enkle spørgsmål: Er valget af papir en del af den kreative proces for tidens designere? Og Kan valget af papir påvirke gennemslagskraften i et budskab, en idé eller et koncept? For at få svar på disse spørgsmål interviewede Véronique Vienne 12 grafiske designere fra kulturinstitutioner og reklamebureauer i forskellige lande. Deres svar er både indsigtsfulde og inspirerende.

Hans Wolbers / Holland, art director og grundlægger af en af Hollands ledende designbureauer. Er kendt fra sin evne til at skabe stilfulde og trendy magasiner.

- Jeg vælger allerede papir på konceptstadiet”. Og måske noget overraskende tilføjer han: ”Dem som bruger mest papir i vores virksomhed, arbejder med webdesign… de har brug for at tænke. Det går meget hurtigere på papir end at bruge digitale værktøjer.

Reza Abedini / Iran, designer plakater, bogomslag og event annoncer for kunder i den arabiske verden men også i Holland, Frankrig, Irland, Grækenland og England.

- Når en ide tager form i mit hoved, ser jeg samtidig papiret foran mig… for mig er papirets farve, vægt, konsistens osv. en vigtig del af hvert projekt… og ikke bare en overflade som designet trykkes på.

Michal Batory / Polen er kendt for sine surrealistiske og opsigtsvækkende plakater:

- Hvis du vælger det forkerte papir, opstår der ingen magi… resultaterne bliver meget forskellige afhængigt af hvilken overflade man trykker på.

Catherine Zask / Frankrig er grafiker, plakatdesigner og forfatter. Hun elsker papir.

- Den skønneste oplevelse er, når du føler på papiret og det bliver en del af det trykte budskab. Jeg har ikke noget favoritpapir – hvilket papir jeg ender med at vælge afhænger af design, kundens personlighed og budskabet.

Elaine Ramos / Brasilien er grafisk designer og art director på Cosac Naify, Brasiliens ledende forlag inden for kunstbøger.

- Som jeg ser det, er papirets tekstur en vigtig del af det budskab, koncept eller indtryk du formidler til læsrere… papiret afgør hvor hård eller blød bogen bliver – det er et afgørende valg.

Leonardo Sonnoli / Italien udformer grafiske profiler til offentlige institutioner og private virksomheder.

- En besked der er trykt på papir føles mere som dit eget… hvad resultatet angår er papirkvaliteten næsten lige så vigtig som kvaliteten på designet.

Eike König / Tyskland arbejder med grafiske profiler for forskellige brands samt udvikling af visuelle identiteter til kulturinstitutioner:

- Papiret er lige så vigtigt som skrifttypen eller farven. I modsætning til computerarbejdet, som let får dig til at føle dig isoleret, skaber papir en lyst til at eksperimentere, deltage og samarbejde.

Milton Glaser / USA er vel nok Amerikas mest kendte grafiske designer. Alle har nok set hans NY-logo med hjertet og hans Bob Dylan plakat fra 1967.

- Når det handler om papir, er det den fysiske følelse, som skaber en følelse af ægthed.

Han synes det er synd at dagens designere ofte anvender færdige billeder i stedet for at skitsere deres ideer på papir.

- For mig er det mest fantastiske man kan tænke sig: et værktøj i form af en pen mod en ru overflade på et stykke papir. For en designer findes der intet mere grundlæggende.

Park Kum-jun / Sydkorea er en prisbelønnet designer og grundlægger af et designbureau, der producerer alt fra kataloger og udstillingsplakater til kalendere, magasinomslag og koncept installationer.

- Papir skaber følelser og giver liv til format og indhold, så jeg vælger allerede papiret i planlægningsfasen. Nogen gange bygger hele planen på en bestemt type papir… tanker og ideer vokser på en eller anden mystisk måde gradvist frem - et skridt af gangen.

Flavia Cocchi / Schweiz har specialiseret sig i typografi. Hun elsker tryk og papir er hendes passion.

- Jeg er i syvende himmel, når jeg får besøg af papirleverandører, som præsenterer deres nyeste kreative papirer”. Hun starter altid sine projekter med at vælge papir: ”Det slipper min kreativitet løs.

Kaija Korpijaakko / Finland har tidligere arbejdet som art director på flere magasiner, og er nu kunstner på fuldtid. Papir er hendes favorit medie:

- Bedre, tungere og mere blankt papir var den ultimative belønning. Papir vil bestå – det får bare en anden rolle. I stedet for at være en overflade hvor man trykker tekst og billeder, bliver det et kreativt medie – og et spændende materiale for kunstnere og designere.

Daniel Eatock/ England startede sin karriere som grafisk designer, men er i dag en etableret kunstner, der udstiller sit arbejde i hele verdenen:

- Papir har seks sider: en forside, en bagside og fire kanter… et tomt stykke papir giver uendelige muligheder – der er så meget du kan gøre med det: du kan skrive på det, tegne på det, male på det, folde det, klippe i det og så videre.

De fulde interviews er samlet i 12 notesbøger, som beskriver kunstnernes værker, deres forskellige design- og papirvalg samt forskellige trykteknikker. Uddrag fra interviewene stammer fra en optagelse af interviewene med Véronique Vienne samt en video om hvordan det gik til, da vi skabte 'The Book of 12' – begge filmklip kan ses på www.bo12.com

- Som Europas førende papirleverandør er vi overbeviste om, at papir kan skabe merværdi - dels i form af en taktil fornemmelse og en evne til at forstærke et begreb eller budskabs effekt, siger Xavier Jouvet, Group Marketing & Purchasing Director hos Antalis International.

- Med projektet 'The Book of 12' ønskede vi at finde ud af hvad grafiske designere og kunstnere tænker om papirets rolle i en verden hvor alt bliver mere og mere digitaliseret. Af deres svar fremgår det tydeligt at papir fortsat er et unikt medie, der giver dem en følelsesmæssig oplevelse, som digitale medier ikke kan måle sig med – og er en kilde til deres inspiration. Men vi skal ikke stille papir og digitale medier op mod hinanden – de komplementerer hinanden og har begge en vigtig rolle i kommunikationssammenhæng. Og den rolle fortsætter med at blive udviklet i takt med de seneste tekniske landevindinger.

25/10 2016