Smart emballage indtager køledisken
Grill- eller ’ovnoste’ bliver Skin-pakket med en højtransparent barrierefolie direkte i en aluminiumsbakke.

Smart emballage indtager køledisken

Innovativ emballage til ost og oste-snacks skriger ’køb mig’ til kunderne i supermarkedet. Nemco Machinery leverer emballagekoncepterne og pakkemaskinerne fra blandt andet producenten, Sealpac

Danskerne elsker mejeriprodukter. Danmark kan se tilbage på en lang tradition for fremstilling og eksport af mejeriprodukter, og Danmark er i kraft af en stærk andelsbevægelse én af verdens største eksportører af mejeriprodukter af høj kvalitet.

Netop i disse år, hvor man både diskuterer bæredygtige fødevarer og reducering af madspild, står mejeriprodukterne stærkt. Og her er blandt andet osten i fokus.

Aldrig før har udvalget af ost været så stort i køledisken, som det er i dag. Både økologiske og ikke-økologiske oste fra køer, får og geder. Vi ser i dag, at supermarkederne finder forskellige placeringer for osten i forskellige køleområder i supermarkedet. Både ved indgangen og i de udvalgte områder for mejeriprodukter.

Stort udbud af indpakningsmuligheder giver ideer til nye produkter

Præsentationen af produkterne er altafgørende. En flot emballage i køledisken tiltrækker forbrugerens opmærksomhed. Især for produkter hvor både genlukning og funktionalitet af emballagen er 100 % gennemtænkt.

Sealpac fra Tyskland har specialiseret sig i emballageløsninger indenfor blandt andet indpakning af ost. Virksomheden fremstiller high-tec traysealer (pakning i præ-formede bakker) og dybtræksmaskiner.

- Vi kan konstatere, at der er en massiv vækst i efterspørgslen efter individuelle emballageløsninger, siger Lars Olsgaard, der er administrerende direktør for Nemco Machinery A/S i Brøndby, som forhandler innovative pakkemaskiner og emballagekoncepter fra blandt andet Sealpac.

Sealpacs målgruppe er kunder, der ønsker et tæt samarbejde med leverandøren af pakkemaskiner, hvor der er fokus på bæredygtighed, produktsikkerhed, optimeret holdbarhed og optimalt udseende af produktet i køledisken.

- Det giver succes i markedet, når man afstemmer produkt, emballage og målgruppe præcist, kommenterer Lars Olsgaard.

Osteplatten og osteklokken – to klassikere i køledisken

Den klassiske osteplatte går næppe af mode. Sealpacs traysealer sikrer en mulig præsentation af denne type produkt gennem højtransparente APET-bakker, som præsenterer de forskellige ostesorter på indbydende vis. Med MAP-forsegling opnår man længere holdbarhed og garanti for god kvalitet. Moderne og ergonomisk åbningsteknologi gør det lettere at åbne pakken.

Osteklokken er en anden klassiker fra Sealpac til køledisken for mejeriprodukter. Højtransparente låg og højtransparente bakker sikrer, at produktet fremstår lækkert og indbydende. Et peel-hjørne, der sikrer åbningen af pakken, er en naturlig del af løsningen.

Og så er der store fordele forbundet med osteklokkens bund. Den kan man nemlig bruge som skærebræt, så man både sparer opvask og kontaminering af produktet. Det er den optimale funktionalitet kaldet convenience.

Grillost i alubakke

For grillfans er den gode nyhed, at den græske grillost nu holder sit indtog på det nordeuropæiske marked. Sealpacs TraySkin-løsninger åbner muligheder for, at der kan pakkes grillost både i alubakker med højtransparent overfolie og i vakuumpakning. Og så er Sealpacs koncept for emballering af snack nærmest uendeligt. Det gælder både friskost, ostedip og flødeost.

- Sealpac har blandt andet det patenterede koncept EasyLid, der skaber låg og genluk-funktion i det øjeblik folien bliver svejset på bægret. Lettere kan det ikke blive, understreger Lars Olsgaard.

Lars Olsgaard pointerer, at krav til innovative pakningsvarianter for osteprodukter altid vil eksistere.

- En moderne emballageløsning kræver, at producent, forbruger og detailhandel er overbeviste. At markedet både kan opstå og bestå er selve ideen bag emballagen.

Som han forklarer, kræver det, at hele emballageprocessen, som tilfældet er for Sealpac, er perfekt afstemt. Effektive anlæg, der fungerer præcist, er et must. Lige så innovative emballageteknologier og moderne materialer, som man kun bruger i minimale mængder til hvert produkt.

-hawin

 

3/3 2016