Packbridge – super innovativt topmøde
Der var indlæg fra mange spændende fagfolk på Packbridges event, som fandt sted i slutningen af oktober. Her interviewer moderator Susanna Bill, Packbridges direktør, Johan Mårtensson.

Packbridge – super innovativt topmøde

Packbridge er en internationalt uafhængig emballage- og logistik sammenslutning, som startede i 2010. Det er et hurtigvoksende netværk for emballageindustrien og alle deres interesser – kunder, leverandører, forskere og innovatører og producenter. I slutningen af oktober holdt sammenslutningen møde i Malmö

Af Mogens Lindström

Ideen med Packbridge er at skabe en mødeplads, som naturligt kobler industrien sammen med den akademiske verden, forskning med kommercielle interesser og måske vigtigst af alt - mennesker med mennesker.

Medlemsskaren er meget blandet og repræsenterer alt lige fra Universiteter, myndigheder og stort set alle facetter indenfor emballageproduktion. Og så er der mange kreative og innovative unge mennesker.

En meget vigtig opgave for Packbridge, der hører til i Malmö, er at knytte den akademiske verden sammen med emballageindustrien. Rundt omkring på universiteter og forskningsinstitutter foregår der en forskning, som direkte eller indirekte påvirker emballageindustrien. Problemet med det meget interessante arbejde er, at det ofte foregår i det ’stille’.

Det vil Packbridge gerne ændre, og derfor afholder man blandt andet en årlig konference, Packbridge Research Forum. Man afholder også en række workshops for at drage nytte af den store bredde i medlemsskaren. Disse workshops er strukturerede og relateret til aktuelle temaer og behov indenfor emballageindustrien.

Packbridge Top Packaging Summit

Årets højdepunkt i Packbridge regi er Top Packaging Summit. Årets møde blev afholdt i Malmø i slutningen af oktober. Godt 200 deltagere fra alle hjørner af design- og emballagebranchen havde fundet vej til Malmø. Mødet blev indledt i udstillingsarealet, hvor der var en lille scene. Her interviewede moderator Susanna Bill, Packbridges direktør, Johan Mårtensson, der redegjorde for ideen med Packbridge.

Første tema på seminaret var samarbejde. Kevin Vyse fra Marks and Spencer fortalte om, hvordan de havde et intenst samarbejde med deres emballageleverandører for at reducere spild og leve op til bæredygtige kriterier. Mats Lindner fra Ellen MacArthur Foundation fortalte om nye økonomiske initiativer inden for plastik. Blandt andet hvordan man kan reducere og undgå de over 78 millioner tons årligt plastikaffald.

Åke Rosen fra Gaia og Håkan Samuelsson fra Region Skåne fortalte om, hvordan de havde indledt et samarbejde med Gaia, som producerer bionedbrydeligt plastik, Biodolmer, lavet af sukkerrør, kartofler, rasp frø og carbon carbonate. Dette materiale fungerer som plastik men kan komposteres.

Håkan Samuelsson fra Region Skåne, hvis målsætning er at være fossilfri i 2020, havde indledt et samarbejde med Gaia, og det var i første omgang resulteret i, at alle regionens sygehuse, som hidtil havde brugt forklæder af plastik, nu brugte forklæder af Biodolmar materiale.

Eftermiddagens tema var innovation. Brand owners er altid innovative og meget opmærksomme på forbrugernes ønsker og forbrugsmønster. Her blev der præsenteret en række opfindelser, som vil blive mere og mere synlige på markedet. David Sulja fra Thin Films fortalte om, hvordan RFID vil blive en større og større del af emballeringsmærkningen. Christer Mengegon fra HP fortalte om, hvordan HP Indigo havde revolutioneret trykningen af etiketter.

Entreprenør ’morgenmad’

Under denne titel havde man givet nogle nye iværksættere mulighed for at introducere deres virksomhed og produkt. Hver iværksætter fik fem minutter, og det blev til en række spændende indslag.

Innocentia præsenterede en RFID chip, som kunne sættes på fødevareemballage og kunne fortælle, om kødet var OK også efter sidste salgsdato. Nogle unge studerende fra Lunds universitet havde lavet et firma, FoPo, og deres ide var at fertilisere alle fødevarer. Det ville i den grad reducere verdens madspild, men det kunne måske være lidt svært at vænne sig til at spise sin bøf som pulver.

Artvise havde lavet bølgepapemballage med runde hjørner som alternativ til firkantet bølgepapemballage. Det giver en bedre udnyttelse af tryk på emballagen. New Format AB havde lavet et ’All-in-one’ 3D visualiserings værktøj for emballagedesign, prototyper og simulering. Flere andre iværksættere viste deres nye ideer. Det var et meget inspirerende indslag.

Designere

Designere har stor betydning for emballagen, og Packbridge havde fundet to designere, som skiller sig markant ud, når man taler om emballagedesign. Amelie Brock fra Amore, med kontorer og studier i Malmø og Stockholm, viste nogle spændende eksempler.

Hun havde bl.a. fået en opgave fra Libero med at lave nyt design til bleemballage.  Her var hendes løsninger med illustrationer af realistiske situationer med babyer gået rent ind frem for trenden med psykedeliske discobabyer, der svæver rundt mellem stjernerne eller babyer, som kravler rundt i kridhvide sofaer. Designet blev en stor succes og med en meget tilfreds kunde til følge.

En anden designer, Jesper von Wiedig fra Pearfisher, med kontorer i San Fransisco, København, New York og London viste også nogle gode løsninger på design og emballage. Take away-mad får man ofte i en kedelig aluminiumsbakke overtrukket med film. Wagamama, et japansk koncept, som på serveringsstederne serverer mad i spændende tallerkener, har også en stor take away afdeling. I den efterlyste man spændende emballager. Det løste Pearfisher. Man fik maden i en emballage, der kunne sættes direkte på bordet, og som virkelig så appetitlig ud.

Bæredygtighed og fødevarer

Bæredygtighed er blevet et must for stort set alle brand owners og emballageproducenter. Forbrugere forventer da også, at brand owners i dag arbejder med bæredygtighed. Spørgsmål om bæredygtighed er ofte forbundet med emballage, specielt når det drejer sig om FMCG produkter (fast-moving consumer goods). Mange forbrugere ser ikke emballage som et bæredygtigt produkt, men noget som bruger vore ressourcer på en uhensigtsmæssig måde.

Agneta Påander, CSR direktør for Orkla i Sverige, gav et overbevisende indlæg om Orkla’s bestræbelser på at levere bæredygtighed. Orkla er Nordens største virksomhed indenfor FMCG produkter. En omsætning på 33 milliarder NOK og 14.670 ansatte taler et tydeligt sprog. Hver dag køber forbrugerne otte millioner Orkla produkter.

Også Carlsberg er meget bevidste om bæredygtighed i produktion og emballage. Simom Boas Hofmeyer fortalte om, hvordan man arbejder med 4 R: Rethink – Reduce – Rense – Recycle i bestræbelserne på at udnytte resurserne på bedste og mest hensigtsmæssige måde set ud fra miljøhensyn.

To spændende og inspirerende dage som især fokuserede på miljø, madspild, resurceforbrug og networking. Netop networking er en af hovedideerne i Packbridges filosofi, og med dette års Top Packaging Summit lykkedes dette til fulde.

 

 


20/12 2016