Dansk økologi skal ud i verden

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen har høje ambitioner med den danske økologieksport, som buldrer frem i Europa og Asien. Derfor besøger ministen tirsdag den internationale Biofach-messe i Tyskland

Det er ikke kun danskerne, der er glade for dansk økologi. Danske varer med Ø-mærket buldrer frem på eksportmarkederne. Fra 2014 til 2015 steg eksporten med 15 procent – og den udvikling skal fortsætte. En ny undersøgelse har netop slået fast, at danskerne fortsat kan prale af at være det land, hvor flest køber økologi. Resten af verden har dog også fået smag for økologi – og det tegner godt for den danske eksport.

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen deltager i den internationale økologimesse Biofach i Nürnberg for at hjælpe med at sætte fokus på dansk økologi.


- Jeg har høje ambitioner for den danske økologi, der  stiger år for år. Derfor tager jeg til Biofach for at støtte danske virksomheder i deres bestræbelser på at skabe fortsat vækst i økologieksporten, siger Esben Lunde Larsen.


Ministeren medvirker blandt andet i messens arrangement ”The World of HoReCa”, hvor han sammen med ledende medlemmer af internationale interesseorganisationer vil sætte fokus på, hvordan man fremmer økologi i restauranter og offentlige køkkener.


Og her har Esben Lunde Larsen Det Økologiske Spisemærke med i kufferten som en dansk succeshistorie.


- Vi kan mærke stor interesse fra mange andre lande for Det Økologiske Spisemærke, fordi de kan se, at mærket har været med til at udbrede økologi i danske restauranter og kantiner. Hvis vi kan udbrede ideen til andre lande, kan vi på den måde skubbe på for, at de også får mere økologi ind på menukortet i deres restauranter – og forhåbentligt vil de købe en del af den økologi her i Danmark, siger Esben Lunde Larsen.


Mærket er en dansk opfindelse, som spisesteder kan bruge til at markere, hvor stor en del af deres menu, der er baseret på økologiske råvarer. Restauranter, der næsten udelukkende bruger økologiske varer, kan pryde sig med et guldmærke, mens Fødevarestyrelsen uddeler sølv- og bronzemærker til de spisesteder, hvor økologien fylder lidt mindre – men dog stadig udgør en betydelig del af menuen.


-hawin


Fakta



  • 85 procent af den danske økologieksport går til Europa. Danmark eksporterede i 2015 for knap 1,7 mia. kr. økologi.

  • 39 procent af den danske økologieksport gik i 2015 til Tyskland.

  • Danmarks økologieksport til Asien er blevet tredoblet fra 2014 til 2015, hvor vi eksporterede for lidt over 250 mio. kr.

  • Danmark er den nation i verden med den højeste økologiske andel af det samlede fødevaresalg. Danmark indtager førstepladsen med 8,4 procent, mens hhv. Schweiz og Luxembourg ligger på anden- og tredjepladsen med en økologisk markedsandel på henholdsvis 7,7, og 7,5 procent.

  • Regeringen nedsatte sidste år Europas første økologiske erhvervsteam. I år kommer deres anbefalinger til, hvordan vi får en styrket, markedsdrevet økologisektor i Danmark.

14/2 2017