Færre fejlleverancer og større kundetilfredshed med RFID

Færre fejlleverancer og større kundetilfredshed med RFID

Den norske sportsudstyrsgigant XXL bruger RFID labels, når de sender pakker til deres butikker i Norge. Det har givet flere fordele i hele forsendelsen

Siden foråret 2018 har XXL brugt RFID labels på de små pakker, de sender fra deres lager i Oslo og ud til private kunder over hele Norge med produkt 'pakke i postkassen.'

Men Logistikchef hos XXL, Kim Andre Nilsen, ønskede også at sikre forsendelseskvaliteten på alle online ordrer, hvor XXL kunden har valgt at 'hente i butikken' og at automatisere rutinerne forbundet med klargøring og forsendelse af ordrene fra lageret og ankomsten i XXL’s egne butikker i Norge.

Automatiseringen skulle ikke kun sikre, at kundernes ordrer kom afsted til den rigtige butik, men også fjerne en række manuelle scanningsrutiner, som både var tidskrævende og potentielle kilder til fejl.

 - Det koster mange penge at rette op på en fejlleveret ordre, også selvom det er til vores butikker. Derudover så er det til stor ærgrelse for både gæsterne og os, at vi ikke kan holde den leveringstid, vi har lovet. Med RFID undgår vi at dette sker, siger Kim Andre Nilsen, Logistikchef hos XXL, hvor de kalder kunder for gæster.

Han fortsætter:
 - Vi kører blot en palle med RFID mærkede pakker ind under RFID scanneren her på lageret inden afsendelse til butik. RFID scanneren kan scanne alle pakker på en palle på én gang, og de bliver dermed automatisk registreret, valideret og stausopdateret. På den måde spotter vi med det samme, hvis der er pakker på pallen, som ikke bør være der. Det reducerer fejlleverancer og giver en hurtigere levering.

Fordele i alle salgsled
Det er ikke kun på lageret, at XXL mærker fordelene ved RFID labels, men også i XXL butikker og hos kunder:
Virksomheden fremhæver fordelene sådan:

På XXL Centrallager:
•    Automatisk registrere, validere og statusopdatere alle pakker på en palle på én gang, inden de afgår fra lageret.
•    Fjerne tid brugt på manuel scanning og potentielle fejl ved oprettelse af forsendelser.
•    Hurtigere håndtering af pakker.

XXL Butik:
•    Automatisk registrere, validere og statusopdatere alle pakker på en palle på én gang ved ankomst til butik.
•    Skaber mere tid til kunderne i butikken.
•    Hurtigere notifikation til kunde om, at deres ordre er klar til afhentning.

Kunde:
•    Bedre tracking.
•    Hurtigere notifikation til kunden om, at deres ordre er klar til afhentning.
•    Hurtigere levering.

Indførelsen af RFID teknologien er sket i samarbejde med Lyngsoe Systems og softwarevirksomheden Consignor, som er specialist i leverings- og logistiksystemer.

XXL brugte i forvejen Consignor til bl.a. labelprint, og da Consignor Country Manager, Henning Backe, introducerede
Kim Andre Nilsen for Lyngsoe Systems, som leverer RFID teknologi, var Kim ikke sen til at afprøve den nye teknologi.

Consignor har indgået samarbejde med Lyngsoe Systems, som gør det muligt at validere udskrevne pakke id’er fra Consignor. Helt konkret ser forsendelsesprocessen med RFID labels sådan ud hos XXL:

1.    XXL booker forsendelsen og printer en RFID label via Consignor.
2.    XXL sorterer RFID mærkede pakker ud fra destination.
3.    XXL scanner hele paller med RFID mærkede pakker med RFID scanner på lageret og opdaterer pakkernes status.
4.    Lyngsoe Systems validerer pakkernes destination og lokaliserer, om der er pakker, som ikke bør være på pallen.
5.    XXL sender paller direkte til XXL butik, hvor pallen scannes og de enkelte pakker automatisk registreres, valideres og
       statusopdateres.

Henning Backe, Country Manager i Consignor, er glad for at kunne gøre XXL’s RFID ønske til virkelighed:
- Der har været megen snak om brug af RFID i transport- og logistikbranchen gennem de sidste mange år. Men det er først nu, at også mange virksomheder med fragtbehov viser stor interesse for at bruge RFID teknologien. Sammen med Lyngsoe Systems leverer Consignor en standard RFID løsning som enkelt kan implementeres i en forsendelsesproces.


Fremtidsplanerne for RFID hos XXL rækker udover pakker til postkassen og butik.
- I fremtiden kommer vi til at sende endnu flere pakker med RFID labels, og også til andre lande. Snart vil alle pakker på lageret i Oslo blive mærket med RFID labels og scannet af RFID scanneren, inden de bliver læsset på lastbilerne. RFID teknologi kvalitetssikrer virkelig levering, og levering er nøglen til succes indenfor e-handel,  siger Kim Andre Nilsen.

Fakta om RFID
RFID betyder Radio Frequency Identification, og er en trådløs teknologi, som via elektromagnetiske mærker overfører data, så det er muligt at identificere og spore genstande. I forhold til levering indsættes RFID i fragtlabelen, og når pakken nærmer sig en RFID scanner, bliver RFID labelen automatisk aflæst og opdateret med EDI-meldinger om pakken. Derved behøver man ikke at håndscanne pakken. Når RFID labelen er aflæst kan der tilføjes events til pakken f.eks. 'din pakke er på vej' og sendes en notifikation til kunden.

Fakta om XXL
•    XXL har lagre i Norge og Sverige, men pt. er det kun i Norge, at de bruger RFID labels.
•    XXL har 34 butikker i Norge, 25 i Sverige, 15 i Finland og 4 i Østrig.
•    XXL sender 1500-2000 RFID mærkede pakker om dagen fra lageret i Oslo.
•    XXL bruger Consignor til print af labels, booking af forsendelser, sende notifikationer til kunder, spore forsendelser og
     Consignor’s Scan App til scanning af varer til afhentning i butikken.
•    Consignor er installeret på XXL’s centrallagre og i deres butikker.

-lipe

23/8 2018
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer
  • Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    etiketter-og-maerkning ›Hvert år bliver der i Danmark - stadigvæk - smidt over 873 tons mad ud. Og nu bliver pioneren inden for bekæmpelse af madspild. Selina Juul ambassadør for den nye klub, som er oprettet af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
  • QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    etiketter-og-maerkning ›Flügger lancerer nye blå spande i genanvendt plast til en lang række produkter. Udover den nye farve og markant højere brug af genanvendt plast vil man kunne scanne en QR-kode med direkte adgang til produktets dokumentation
  • Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    etiketter-og-maerkning ›Buchs Labels fra Randers er inde i en positiv udvikling. Og virksomheden har ambitioner om mere og udvider nu ejerkredsen med Christian Nissen, der kommer med mange års erfaring fra branchen