Continental: Nyt EU-dæklabel er et vigtigt skridt mod større gennemsigtighed

Continental: Nyt EU-dæklabel er et vigtigt skridt mod større gennemsigtighed

Om halvanden måned vil det nye EU-dæklabel blive introduceret til forbrugerne. Formålet er at skabe større gennemsigtighed og mere omfattende information om dækegenskaber. Ifølge adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S er det et vigtigt initiativ for sikker og grøn transport

Det kan være som at lære et nyt sprog, når man som forbruger skal gennemskue informationen på bilens dæklabel – og derfor ender mange med at opgive. Netop den udfordring skal det nye EU-dæklabel imødekomme med ny teknologi, nemmere information og flere piktogrammer.

Som forbruger kan man blandt andet se frem til at kunne scanne dækkets QR-kode – og dermed få al informationen om det specifikke dæk direkte på telefonen. Foruden den længeventede og nødvendige teknologiske udvikling, så er gennemsigtigheden ifølge Georg Nielsen, der er adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S, afgørende for at inddrage og aktivere forbrugerne i købsrejsen.


- Dækkene er den eneste kontakt med vejen – og sikkerhed starter med dækket. Derfor er det afgørende, at man som forbruger uden udfordringer kan finde og forstå information om det valgte dæk. Det skal ikke være en uoverskuelig jungle af information eller noget man som forbruger springer over. Det skal helst være nemt og forståeligt, fremhæver Georg Nielsen.

Overordnet skal det nye labeldesign skabe en klar klassifikation for dækkets bremseevne, ydeevne, rullemodstand og støjsvaghed. Samtidig skal piktogrammer gøre det nemt for forbrugere at se, hvorvidt f.eks. et vinterdæk lever op til EU's godkendte standarder.

Større sikkerhed og grønnere valg
Den nye dæklabel spiller en vigtig rolle, når det gælder EU’s ambitiøse målsætning om at reducere udslippet af CO2 og opnå klimaneutralitet i 2050. Vejtransport for både personbiler og tunge køretøjer udgør 22% af Europas CO2-udslip - og derfor håber Georg Nielsen, at det nye initiativ vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge brændstofeffektive dæk.
- Der er flere vigtige ting ved den nye dæklabel. Foruden det giver forbrugerne bedre forudsætninger for at vælge det sikreste dæk, så er det samtidig nemmere at finde og vælge de grønnere dæk med lavere brændstofforbrug. Generelt vil det bare give forbrugerne langt større mulighed for at tage aktive valg om dækkene på deres biler. Det samme gælder naturligvis for de flådeansvarlige, da tunge køretøjer også får de nye labels, fortæller Georg Nielsen.

Det vurderes i dag, at 20-30% af et køretøjs brændstofforbrug kan tillægges dækkene – og dermed er der stort potentiale for både økonomi og miljø, hvis man vælger mere dæk med større brændstofeffektivitet. Det nye EU-dæklabel gælder fra 1. maj 2021.

-lipe

17/3 2021
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.
  • Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    etiketter-og-maerkning ›HERMA har videreudviklet sin enkeltlags 63S-lim til en flerlagsvariant. Den sikrer, at forseglingsetiketter ikke kan fjernes selv fra overflader som papir, pap, plast eller stål uden at blive ødelagt eller efterlade synlige rester på overfladen
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    etiketter-og-maerkning ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"