Minister præsenterer kritiseret velfærdsmærke

Minister præsenterer kritiseret velfærdsmærke

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen vil selv servere svinekoteletter til kunder i to butikker, når regeringens nye dyrevelfærdsmærke på onsdag kommer i kølediskene. Svinemærket har mødt stor kritik fra Dyrenes Beskyttelse, Forbrugerrådet Tænk og Coop, som vil have sit eget mærke.

Fra denne uge kan danskerne købe  svinekød mærket med det nye, omdiskuterede, statslige dyrevelfærdsmærke.

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen præsenterer selv mærket på onsdag den 24. maj, hvor han vil tilberede og servere koteletter med 'tre hjerter' for kunderne i Meny på Amager og i Føtex Food i det indre København.

Til arrangementet vil ministeren desuden løfte sløret for at udvide Dyrevelfærdsmærket til endnu flere produkter. 

Dyrevelfærdsmærket er udviklet i samarbejde med DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation, Landbrug & Fødevarer, Danish Crown, Dansk Supermarked, De Samvirkende Købmænd og Danske Slagtermestre, Den Danske Dyrlægeforening, Lidl og Aldi.

Hverken Coop-koncernen, Dyrenes Beskyttelse eller Forbrugerrådet Tænk giver dog ikke meget for mærket, som kun gælder for svinekød og som med markeringen fra een til tre stjerne vise, om grisene kommer fra en gård, hvor der er bedre dyrevelfærd end i de traditionelle, konventionelle svinebesætninger.

- Det er en god idé at få en mærkningsordning, der fremmer dyrevelfærd. Men det, der er blevet fremlagt, er alt for svagt, mener koncerndirektør i Coop, Jens Visholm og uddybder:

- Det giver ikke mere reel velfærd for dyrene, og konsekvensen bliver desværre, at forbrugerne føres bag lyset. Minimumkravene til de et- og to stjernede produkter er simpelthen for lave.

Seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk, Camilla Udsen supplerer:

- Man burde opgradere og nøjes med at give en enkelt stjerne til de produkter, som man nu vil give to stjerner.

Ifølge koncerndirektør Jens Visholm havde Coop helst været med i en fælles ordning.

- Men når ministeren ensidigt vælger at lytte til industrien, og sidder forbrugerne, dyrene og toneangivende ngo'er overhørig, så er vi nødt til at reagere, som vi gør, siger han.

Coop er i øjeblikket i dialog med en række ngo'er, som kan hjælpe virksomheden med at definere de nærmere kriterier for ordningen.

-lipe

22/5 2017