H&M vil reducere forbruget af poser

H&M vil reducere forbruget af poser

Pay it BAG lyder budskabet fra tøjproducenten, der som første modevirksomheder begynder at tage penge for sine indkøbsposer. Overskuddet går til WWF Verdensnaturfonden og et projekt, der skal redde livet for truede fisk i danske farvande

Med betaling for poserne vil H&M have deres kunder til at overveje, om de rent faktisk har brug for den pose de er vant til at få lagt deres tøj ned i, når de shopper i H&M.

Betalingen på poser er startskuddet på et længerevarende partnerskab i Danmark mellem H&M og WWF Verdensnaturfonden. Formålet er at beskytte vores danske hav og natur, som i dag er presset af bl.a. affaldsforurening og overfiskeri.

Der er nemlig alt for meget affald i omløb i Danmark og i naturen. Alene på den jyske vestkyst bliver der samlet 1.000 tons affald op om året, og en dansker producerer omkring 610 kilo affald per person om året. Derfor skal antallet af poser ned - og det skal betalingen hjælpe med.

- Vi er rigtig stolte af dette initiativ, der ligesom på mange andre områder inden for bæredygtighed er et initiativ, hvor vi som virksomhed i samspil med vores kunder arbejder for at skabe positive forandringer. Vi er overbeviste om, at vores kunder vil tage rigtig godt imod dette initiativ og bakke op omkring det, og så er det et add on til dem, der har brug for en pose, at overskuddet går til et godt formål, der står alle danskere nært, siger Mia Møgelgaard, som er Sustainability Manager i H&M DK.

Rokker og hajer i fare for at forsvinde
WWF og H&M starter nu det omfattende arbejde, der forhåbentligt skal ende ud i, at hjemmehørende sømrokker og hajer bliver udsat i havet omkring os. Rokker og hajer, der ellers er i fare for at forsvinde, hvis vi ikke tager hånd om problemet.

De fascinerende rokker og hajer har svømmet i havet lige siden dinosaurerne regerede her på Jorden, og WWF er bekymrede for, at vi alene over et par menneskegenerationer ser ud til at kunne gøre en ende på deres liv.

 

Sildehaj. Foto: naturepl.com/ Dough Perrine /WWF

- Der er ingen tvivl om, at vores natur herhjemme - og i særdeleshed havet omkring os, trænger til en gevaldig håndsrækning. Tænk, at vi er ved at udrydde rokke- og hajarter herhjemme, som har svømmet rundt i vores hav lang tid før menneskets atomer havde fundet hinanden. Sammen med H&M vil vi fascinere danskerne - og give dem en helt ny forståelse for, hvorfor vores danske hav er unikt og vigtigt at bevare, siger Bo Øksnebjerg, der er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Ud over at skabe liv i det danske hav vil de to parter engagere både H&M's kunder og resten af danskerne i at beskytte havet og det vilde dyreliv. Hvordan det kommer til at løbe af stablen vil de to parter løfte sløret for inden længe.

Fakta om projektet Pay it BAG:

H&M's poser koster henholdsvis 1, 2 og 3 kroner afhængig af størrelsen.
Samme betalingsmodel i H&M's butikker i Storbritannien, Tyskland og Sverige viser, at det kan lade sig gøre at reducere forbruget af poser med cirka 40-60%.

En dansker genererer omkring 610 kilo affald om året.
Alene på den jyske vestkyst bliver der samlet 1.000 tons affald op fra strandene hvert år.

Sømrokken har i dag officielt status som 'nær truet'. Dvs. at den er i fare for at blive udrydningstruet på længere sigt, hvis vi ikke gør noget. Rokkebestandene er faldet markant i danske farvande - mest pga. fiskeri, enten direkte eller som bifangst.

Vi har ca. 16 arter af hajer, der er hjemmehørende i danske farvande. De mest almindelige er pighaj, sildehaj og småplettet rødhaj. Bortset fra ganske få arter (bl.a. rødhaj) er bestandene af samtlige hajer og rokker gået voldsomt tilbage gennem de seneste 20-30 år. I gennemsnit med mere end 80%, og langt de fleste anses nu for at være kritisk truede.

Rokker og hajer har levet i havet omkring os siden dinosaurerne regerede her på jorden.

H&M og WWF har arbejdet sammen på globalt plan siden 2011 om både bedre brug af vandressourcer og klimarelaterede tiltag. De to partnere har også lavet en børnekollektion sammen med vilde dyr som gennemgående motiver, hvor overskuddet også går til WWF's arbejde med at redde naturen og det vilde dyreliv.

Det er første gang, at de to danske afdelinger går sammen i et direkte partnerskab om at beskytte vores danske hav og natur.

-lipe

2/10 2018