Zalando slutter sig til Ellen MacArthur Foundation

Zalando slutter sig til Ellen MacArthur Foundation

Zalando bliver medlem af netværket for cirkulær økonomi, Ellen MacArthur Foundation (EMF). Samarbejdet er i tråd med platformens forpligtelser om at anvende principperne for cirkularitet og forlænge levetiden for mindst 50 millioner modeartikler inden 2023

EMF sigter mod at fremskynde den globale overgang til en cirkulær økonomi, der er baseret på tre principper: At skabe designløsninger der fjerner affald og forurening fra systemet, at holde produkter og materialer i brug samt at regenerere naturens egne systemer.

Siden 2010 har EMF været en global spiller, som sætter den cirkulære økonomi på dagsordenen for beslutningstagere i erhvervslivet, politik, den akademiske verden og institutioner med henblik på at mobilisere løsninger globalt.

- Vores vision er at være en bæredygtig modeplatform med en nettopositiv indvirkning på mennesker og planeten. Som Europas førende mode- og livsstilsplatform samarbejder vi med modebranchen for at drive forandring og forme en mere bæredygtig og cirkulær økonomi.

- Ved at tilslutte os Ellen MacArthur Foundation-netværket kan vi opnå en tættere kontakt til eksperter indenfor cirkulær økonomi samt organisationer fra forskellige brancher. Vi bidrager med innovativ teknologi, evnen til at skalere ideer og adgang til over 3.000 brands og mere end 35 millioner kunder. Vi tror på, at vi sammen kan gøre en forskel, siger Laura Coppen, Zalandos Head of Circularity. 

Joe Murphy, netværksleder ved Ellen MacArthur Foundation, tilføjer:

- Vi er glade for at byde Zalando velkommen til vores netværk. For at bidrage til at accelerere overgangen til cirkulær økonomi i modebranchen har Zalando forpligtet sig til at anvende principper og praksisser for cirkulær økonomi og forlænge levetiden på mindst 50 millioner varer inden 2023. Vi håber at kunne fremskynde processen ved at stille vores netværk af potentielle samarbejdspartnere til rådighed.

Medlemskabet er et nyt initiativ under Zalandos bæredygtighedsstrategi do.MORE, der blev lanceret i oktober 2019. Siden lanceringen har Zalando implementeret flere cirkulære forretningsmetoder. I 2019 forlængede Zalando levetiden for 1 million modeartikler gennem Zalando Zircle, en digital platform til salg og køb af second-hand tøj.

Efterfølgende lancerede Zalando den nye kategori "Pre-owned" i seks markeder 2020. Den nye kategori på platformen gør det muligt for kunder at give deres egne varer i bytte for et tilgodehavende direkte på platformen. Integreringen af Pre-owned-kategorien på Zalandos platform gør det lige så nemt for kunderne at købe og bytte second-hand varer som at købe nyt tøj.

Udover at skalere interne projekter støtter Zalando også startups, der arbejder med innovative løsninger til en mere bæredygtig og cirkulær modeindustri. Et eksempel er medlemskabet i Fashion for Good, som sætter fokus på teknologier og forretningsmodeller, der har potentiale til at transformere branchen.

Igennem Fashion For Good har Zalando sammen med start-up-virksomheden circular.fashion udviklet den cirkulære kollektionen "redeZIGN for Circularity". Derudover samarbejder Zalando med Global Fashion Agenda (GFA) og Sustainable Apparel Coalition for at drive forandringer i branchen.

Endelig er et vigtigt fokusområde i Zalandos bæredygtighedsstrategi bæredygtig emballage. I 2023 ønsker Zalando at arbejde cirkulært med emballage ved at designe den på måder, der minimerer affald, genbruger materialer og eliminerer brugen af engangsplast. Zalando-æsker er lavet af 100 procent genbrugspap, og de beskyttende poser til kosmetik består af 100 procent genbrugspapir.

-hawin

29/1 2021
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K-2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud