Wefood får filial i Finland
Finland får sin egen filial af Wefood. Finsk Folkekirkens Nødhjælp kopierer den danske butiksmodel og arbejder på at åbne sin egen udgave af Wefood, bl.a. med løberen Wilson Kirwa som ambassadør.

Wefood får filial i Finland

Finland har forpligtet sig til at reducere spild af mad. Det har fået Folkekirkens Nødhjælps søsterorganisation FinChurchAid til at kopiere Wefood-konceptet og gå aktivt ind i kampen mod madspild.

- Der er rigtig megen opmærksomhed på madspild i Finland lige nu. Vi vil gerne være med til at tilbyde løsninger i kampen mod madspild, og derfor har vi besluttet at kopiere Folkekirkens Nødhjælps butiks-koncept og lave en finsk udgave af Wefood, fortæller Else Hukannen fra Folkekirkens Nødhjælps søsterorganisation, FinChurchAid. Else Hukannen er sat i spidsen for arbejdet med at etablere den første finske Wefood-butik.

I Finland går omkring 460.000 tons mad til spilde hvert år, og selv om flere organisationer indsamler overskudsmad og uddeler det til fattige, finske familier, er der stadig enorme mængder mad, der ryger i skraldespanden. Og ingen har erfaring med at sælge overskudsmad.

- Det er en stor luksus for os at kunne kopiere et afprøvet koncept og drage nytte af de erfaringer, Folkekirkens Nødhjælp allerede har gjort sig med etablering af en helt ny butikstype, som sælger overskudsmad, siger Else Hukannen.

Selv Folkekirkens Nødhjælps ide om at skaffe den nødvendige startkapital ved at sælge folkeaktier, har FinChurchAid taget i brug. Håbet er – ganske som i Danmark - at rejse en startkapital på godt en mio. kroner ved salg af folkeaktier.

- Vi lancerede ideen om Wefood og begyndte at sælge folkeaktier på en stor, interkulturel festival i Helsinki i slutningen af maj, og interessen har været overvældende. Lige siden har vidt forskellige firmaer, supermarkedskæder og privatpersoner kimet os ned for at komme med ombord i projektet, fortæller Else Hukannen.

Grafiske virksomheder har tilbudt at lave den finske version af Wefood-logoet og at lave informationsmateriale, en tekstilgenbrugs-virksomhed donerer T-shirts og forklæder til alle kommende Wefood frivillige, og erhvervsskoler, hvis elever skal have erfaringer med kundebetjening, har tilbudt eleverne som frivillige i den kommende butik.

- Vi er meget glade for at kunne sparre med Folkekirkens Nødhjælp, og samarbejdet med Folkekirkens Nødhjælp gør projektet mere interessant for os. Vi håber, at flere af vores søsterorganisationer i ACT Alliance (en alliance af flere end 140 kirker og humanitære organisationer, der arbejder med udvikling og katastrofehjælp verden over) bliver så inspirerede, at de også beslutter sig for at etablere Wefood-butikker og gå med i kampen mod madspild, siger Else Hukannen.

I Folkekirkens Nødhjælp er der glæde over at have udviklet et koncept, som har vakt verdensomspændende interesse, og som en søsterorganisation nu vil kopiere.

- Wefood er en ny måde at arbejde sammen på, og det er rigtig spændende, at vi nu også kan inspirere hinandens nationale arbejde. Vi er klar til at hjælpe vores venner i FinChurchAid og glæder os til at høre om deres erfaringer, siger Thomas Mølgaard Andersen, leder af genbrug og Wefood i Folkekirkens Nødhjælp.

Folkekirkens Nødhjælp overvejer at udarbejde et franchisekoncept for Wefood, hvis flere ACT Alliance partnere og andre sociale og humanitære organisationer viser interesse.

-hawin

FAKTA: Wefood i Danmark

Hvert år smides 700.000 tons mad ud i Danmark. Samtidig sulter næsten 800 millioner mennesker på verdensplan. Det fik i 2016 Folkekirkens Nødhjælp til at åbne Wefood, Danmarks første butik med overskudsmad. Samme år åbnede butik nummer to på Nørrebro, og en tredje butik er på vej i Aarhus i 2017.

Wefood sælger varer, som supermarkederne ellers ville have smidt ud, fordi varerne er tæt på udløbsdato, forkert mærket eller har beskadiget emballage.

I løbet af det første år solgte Wefood-butikkerne over 100 tons overskudsvarer.
Wefood sælger varerne 30 – 50 % billigere end i butikkerne.

Wefood drives af frivillige, og alt overskud går til Folkekirkens Nødhjælps arbejde for verdens fattigste.

 

28/6 2017
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage