Wefood får filial i Finland
Finland får sin egen filial af Wefood. Finsk Folkekirkens Nødhjælp kopierer den danske butiksmodel og arbejder på at åbne sin egen udgave af Wefood, bl.a. med løberen Wilson Kirwa som ambassadør.

Wefood får filial i Finland

Finland har forpligtet sig til at reducere spild af mad. Det har fået Folkekirkens Nødhjælps søsterorganisation FinChurchAid til at kopiere Wefood-konceptet og gå aktivt ind i kampen mod madspild.

- Der er rigtig megen opmærksomhed på madspild i Finland lige nu. Vi vil gerne være med til at tilbyde løsninger i kampen mod madspild, og derfor har vi besluttet at kopiere Folkekirkens Nødhjælps butiks-koncept og lave en finsk udgave af Wefood, fortæller Else Hukannen fra Folkekirkens Nødhjælps søsterorganisation, FinChurchAid. Else Hukannen er sat i spidsen for arbejdet med at etablere den første finske Wefood-butik.

I Finland går omkring 460.000 tons mad til spilde hvert år, og selv om flere organisationer indsamler overskudsmad og uddeler det til fattige, finske familier, er der stadig enorme mængder mad, der ryger i skraldespanden. Og ingen har erfaring med at sælge overskudsmad.

- Det er en stor luksus for os at kunne kopiere et afprøvet koncept og drage nytte af de erfaringer, Folkekirkens Nødhjælp allerede har gjort sig med etablering af en helt ny butikstype, som sælger overskudsmad, siger Else Hukannen.

Selv Folkekirkens Nødhjælps ide om at skaffe den nødvendige startkapital ved at sælge folkeaktier, har FinChurchAid taget i brug. Håbet er – ganske som i Danmark - at rejse en startkapital på godt en mio. kroner ved salg af folkeaktier.

- Vi lancerede ideen om Wefood og begyndte at sælge folkeaktier på en stor, interkulturel festival i Helsinki i slutningen af maj, og interessen har været overvældende. Lige siden har vidt forskellige firmaer, supermarkedskæder og privatpersoner kimet os ned for at komme med ombord i projektet, fortæller Else Hukannen.

Grafiske virksomheder har tilbudt at lave den finske version af Wefood-logoet og at lave informationsmateriale, en tekstilgenbrugs-virksomhed donerer T-shirts og forklæder til alle kommende Wefood frivillige, og erhvervsskoler, hvis elever skal have erfaringer med kundebetjening, har tilbudt eleverne som frivillige i den kommende butik.

- Vi er meget glade for at kunne sparre med Folkekirkens Nødhjælp, og samarbejdet med Folkekirkens Nødhjælp gør projektet mere interessant for os. Vi håber, at flere af vores søsterorganisationer i ACT Alliance (en alliance af flere end 140 kirker og humanitære organisationer, der arbejder med udvikling og katastrofehjælp verden over) bliver så inspirerede, at de også beslutter sig for at etablere Wefood-butikker og gå med i kampen mod madspild, siger Else Hukannen.

I Folkekirkens Nødhjælp er der glæde over at have udviklet et koncept, som har vakt verdensomspændende interesse, og som en søsterorganisation nu vil kopiere.

- Wefood er en ny måde at arbejde sammen på, og det er rigtig spændende, at vi nu også kan inspirere hinandens nationale arbejde. Vi er klar til at hjælpe vores venner i FinChurchAid og glæder os til at høre om deres erfaringer, siger Thomas Mølgaard Andersen, leder af genbrug og Wefood i Folkekirkens Nødhjælp.

Folkekirkens Nødhjælp overvejer at udarbejde et franchisekoncept for Wefood, hvis flere ACT Alliance partnere og andre sociale og humanitære organisationer viser interesse.

-hawin

FAKTA: Wefood i Danmark

Hvert år smides 700.000 tons mad ud i Danmark. Samtidig sulter næsten 800 millioner mennesker på verdensplan. Det fik i 2016 Folkekirkens Nødhjælp til at åbne Wefood, Danmarks første butik med overskudsmad. Samme år åbnede butik nummer to på Nørrebro, og en tredje butik er på vej i Aarhus i 2017.

Wefood sælger varer, som supermarkederne ellers ville have smidt ud, fordi varerne er tæt på udløbsdato, forkert mærket eller har beskadiget emballage.

I løbet af det første år solgte Wefood-butikkerne over 100 tons overskudsvarer.
Wefood sælger varerne 30 – 50 % billigere end i butikkerne.

Wefood drives af frivillige, og alt overskud går til Folkekirkens Nødhjælps arbejde for verdens fattigste.

 

28/6 2017
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne