Vinen tager den direkte vej
Alexander Kidd og lokal vinbonde.

Vinen tager den direkte vej

Siden slutningen af 2019 har danske vinelskere købt 35.000 flasker vin direkte fra 100 forskellige vingårde gennem markedsplatformen Kobaj.com. En unik aftale med PostNord sikrer hurtig levering hjem til privaten

En ting er sikkert. Danskerne er vilde med at købe vin direkte hos vinbonden. Ikke mindst siden COVID-19 ændrede markedet, er salget eksploderet for platformen Kobaj,( co-buy), som på få måneder har formidlet salg af 6.000 kasser vin fra vingårde i Europa og USA direkte til forbrugere i hele Danmark.  

Kobajs koncept, hvor forbrugere handler direkte med vinbonden uden mellemled, kan lade sig gøre fordi man handler i fællesskab og online, og fordi grundlægger og CEO i Kobaj, Alexander Kidd, har fået en unik transportaftale i stand med PostNord.  

Fra bonde til bord med PostNord

Aftalen er simpel, effektiv og med unik leveringstid fra bonde til bord. DSV henter henter pallerne hos vinbonden og transporterer hele vejen til PostNord i Aalborg, som distribuerer vinene videre samme dag.

- Vi er rigtig glade for distributionsaftalen med Kobaj, der er skruet sammen på en simpel, men yderst effektiv måde. Vi er klar og forberedte, når vinpallerne ankommer nede fra vinbonden, og vi sørger for labelling og emballage med det samme, så hver kasse vin leveres sikkert til rette dansker allerede dagen efter, vi har modtaget dem.

- Den overordnede samlede transporttid fra vinbonden til danskerne er unik, og det er noget, som vi er stolte over at bidrage til, siger Troels Veise, Salgschef PostNord Danmark

En effektiv distributionsmodel

Ifølge Alexander Kidd er kombinationen af lastbil-transporten med DSV og PostNords distribution direkte til vinkøber et afgørende led i Kobajs forretningskoncept. Han anbefaler da også gerne distributionsmodellen til andre danske online markedspladser.

- Der må være andre virksomheder herhjemme, der ligesom Kobaj formidler køb direkte fra producenter rundt om i verden og hjem til danske forbrugere uden fordyrende mellemled, og som dermed kan få stor værdi af en distributionsaftale, som den vi har med PostNord, lyder anbefalingen fra Alexander Kidd, der glæder sig over, at Kobaj.com siden lancering ultimo 2019 er vækstet med mere end 100 % på salgstal pr. måned.

-hawin

Fakta om Kobaj.com

Grundlagt 2019 af Alexander Kidd (investering fra Louise Ertman, stifter Letz Sushi).  • Private køber vin i fællesskab hos den enkelte vinbonde. Når en palle er fyldt, aftentes den af DSV, der kører pallen til PostNord i Aalborg, som distribuerer til købers hoveddør. • Forbrugerne er med til at vælge vinudbud, og næsten alle adspurgte vinbønder siger ja til at sælge på Kobaj.com.   • Priserne ligger 20-40 % under fysisk vinhandel. Fragt mv. er inkluderet i pris. • Vinbonden betaler for adgang (36 euro pr år pr. produkt) og får ca. 85 pct. af prisen (normalt ca. 40 pct.). Kobaj tager et transaktionsgebyr på 10 % pr. handel. Direkte levering betyder store besparelser til lager og husleje.  • Kobaj lanceres i Sverige senere i år.

13/5 2020
  • Glasproducent lancerer sin letteste vinflaske på kun 300 gram

    Glasproducent lancerer sin letteste vinflaske på kun 300 gram

    emballage ›Som en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav har Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe)lanceret en ny letvægtsvinflaske, der kombinerer ultralet design med høj styrke og et attraktivt udseende
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025