Vinen tager den direkte vej
Alexander Kidd og lokal vinbonde.

Vinen tager den direkte vej

Siden slutningen af 2019 har danske vinelskere købt 35.000 flasker vin direkte fra 100 forskellige vingårde gennem markedsplatformen Kobaj.com. En unik aftale med PostNord sikrer hurtig levering hjem til privaten

En ting er sikkert. Danskerne er vilde med at købe vin direkte hos vinbonden. Ikke mindst siden COVID-19 ændrede markedet, er salget eksploderet for platformen Kobaj,( co-buy), som på få måneder har formidlet salg af 6.000 kasser vin fra vingårde i Europa og USA direkte til forbrugere i hele Danmark.  

Kobajs koncept, hvor forbrugere handler direkte med vinbonden uden mellemled, kan lade sig gøre fordi man handler i fællesskab og online, og fordi grundlægger og CEO i Kobaj, Alexander Kidd, har fået en unik transportaftale i stand med PostNord.  

Fra bonde til bord med PostNord

Aftalen er simpel, effektiv og med unik leveringstid fra bonde til bord. DSV henter henter pallerne hos vinbonden og transporterer hele vejen til PostNord i Aalborg, som distribuerer vinene videre samme dag.

- Vi er rigtig glade for distributionsaftalen med Kobaj, der er skruet sammen på en simpel, men yderst effektiv måde. Vi er klar og forberedte, når vinpallerne ankommer nede fra vinbonden, og vi sørger for labelling og emballage med det samme, så hver kasse vin leveres sikkert til rette dansker allerede dagen efter, vi har modtaget dem.

- Den overordnede samlede transporttid fra vinbonden til danskerne er unik, og det er noget, som vi er stolte over at bidrage til, siger Troels Veise, Salgschef PostNord Danmark

En effektiv distributionsmodel

Ifølge Alexander Kidd er kombinationen af lastbil-transporten med DSV og PostNords distribution direkte til vinkøber et afgørende led i Kobajs forretningskoncept. Han anbefaler da også gerne distributionsmodellen til andre danske online markedspladser.

- Der må være andre virksomheder herhjemme, der ligesom Kobaj formidler køb direkte fra producenter rundt om i verden og hjem til danske forbrugere uden fordyrende mellemled, og som dermed kan få stor værdi af en distributionsaftale, som den vi har med PostNord, lyder anbefalingen fra Alexander Kidd, der glæder sig over, at Kobaj.com siden lancering ultimo 2019 er vækstet med mere end 100 % på salgstal pr. måned.

-hawin

Fakta om Kobaj.com

Grundlagt 2019 af Alexander Kidd (investering fra Louise Ertman, stifter Letz Sushi).  • Private køber vin i fællesskab hos den enkelte vinbonde. Når en palle er fyldt, aftentes den af DSV, der kører pallen til PostNord i Aalborg, som distribuerer til købers hoveddør. • Forbrugerne er med til at vælge vinudbud, og næsten alle adspurgte vinbønder siger ja til at sælge på Kobaj.com.   • Priserne ligger 20-40 % under fysisk vinhandel. Fragt mv. er inkluderet i pris. • Vinbonden betaler for adgang (36 euro pr år pr. produkt) og får ca. 85 pct. af prisen (normalt ca. 40 pct.). Kobaj tager et transaktionsgebyr på 10 % pr. handel. Direkte levering betyder store besparelser til lager og husleje.  • Kobaj lanceres i Sverige senere i år.

13/5 2020
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    emballage ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende