Vandbaseret kosmetik i komposterbare krukker af træflis

Vandbaseret kosmetik i komposterbare krukker af træflis

De to finske virksomheder Lumene og Sulapac har sammen udviklet en emballage af naturlige restmaterialer, der ikke efterlader nogen spor i miljøet

Begge virksomheder arbejder kontinuerligt med at bruge restprodukter fra deres produktioner, og henter inspiration i den finske natur for at forsøge at skabe bæredygtige produkter. 

Nu har kosmetikvirksomheden Lumene og emballageproducenten Sulapac samarbejdet om et pilotprojekt til emballering af Lumenes mest populære hudplejeprodukter Nordic-C VALO Glow Reveal fugtighedscreme og Nordic Hydra LÄHDE Intense Hydration 24H fugtighedscreme.

Efter fire års videnskabelig udvikling og testning kan forbrugerne nu opleve deres yndlingscreme pakket i en innovativ krukke, fremstillet af industrielt komposterbart materiale, der ikke skader miljøet og er fremstillet bæredygtigt.

Hidtil har den største udfordring ved at bruge biobaseret materiale til krukker været den hurtige fordampning af fugt, hvorfor det ikke har været anset for at være en brugbar løsning til vandbaseret kosmetik. Med dette pilotprojekt, investerer vi i fremtidens innovation i kosmetikindustrien, siger Essi Arola, Head of Research and Udvikling, Emballage hos Lumene.

Helt ny barriereteknolgi til kosmetik
Cremerne, som bl.a. indeholder multebærfrøolie og -ekstrakter fra rester i bærproduktion, bliver emballeret i Sulapac-krukker fremstillet af FSC-certificeret træflis fra industrielle restproduktion og plantebaseret materialer.

Krukkens inderside består af verdens første barriereteknologi til kosmetik fremstillet af industrielt, komposterbar materiale, der beskytter det følsomme, kosmetiske produkt. Sulapacs designfilosofi er at efterligne naturen, så på samme måde som et tilsvarende stykke træ, der ligger i skovbunden, vil krukkematerialet efter brug falde fra hinanden ved mødet med naturlige mikrober, og blive nedbrudt til kuldioxid, vand og biomasse uden at efterlade spor.

Vores filosofier om respekt for naturressourcer og en stærk videnskabsbaseret tilgang supplerer hinanden godt. Sulapac's
mission er, at vi sammen skal redde verden fra plastikaffald, og der har vi brug for ligesindede, målsdrevne brands og virksomheder til at tilslutte sig os på denne rejse, siger Suvi Haimi, CEO og medstifter af Sulapac om samarbejdet med Lumene.

-lipe

6/4 2022
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende