’Usynlig’ opfindelse viser vejen for grønt gennembrud

’Usynlig’ opfindelse viser vejen for grønt gennembrud

BKI Foods i Højbjerg har sammen med Polyprint opfundet en ny type kaffepose, der er et gennembrud inden for bæredygtig fødevareemballage, vurderer eksperter. Plastindustrien fremhæver løsningen som et skoleeksempel på genanvendelse, som alle i fremtiden skal følge, og Teknologisk Institut dokumenterer enorme gevinster

Kaffen smager som den plejer, og kaffeposen i supermarkedet ligner sig selv.

Den banebrydende opfindelse er umiddelbart ikke til at få øje på, men den nu næsten 100 procent genanvendelige emballage i BKI Foods’ kaffeposer vil have en synlig effekt inden for bæredygtig fødevareemballage. 

Det fortæller nonprofit-foreningen MADE – Manufacturing Academy of Denmark - som består af  virksomheder, teknologiske institutter og uddannelsesinstitutioner, og som står bag en række forskningsprojekter. 

Emballagen, der består af en ny type tynd, fleksibel folie, sætter ifølge specialisterne helt nye standarder for genanvendelse, da den bl.a. reducerer klimabelastningen betydeligt.

– Vi er jyder. Vi tager det stille og roligt – nu har vi testet forskellige foliekombinationer i over halvandet år, og vi er begejstrede for det foreløbige resultat. Vores folie kan frasorteres og genanvendes i et moderne anlæg med over 99 procent genanvendelighed. Vi håber, at kaffeposens egenskaber kan udbrede kendskabet til vores virksomhed, siger Carsten Brøgger, indkøbschef i BKI Foods A/S, der er medlem i MADE.

Det revolutionerende ved kaffeposen er folien i emballagen, som er udviklet i samarbejde med BKI Foods’ underleverandør gennem 13 år, Polyprint.

– Teknologisk Institut har for BKI Food A/S og Polyprint A/S lavet en sammenlignende analyse af klima- og ressourceaftrykket mellem BKI’s nye pose og den tidligere brugte. Vi konkluderer, at det direkte materialeskifte reducerer plastforbruget til fremstilling af poser med 15 % vægtmæssigt, og at kuldioxidudledningen (målt i CO2-ækvivalenter) reduceres med 23 % ved denne reduktion af plastforbruget, siger Peter Sommer-Larsen, seniorspecialist og forretningsleder ved Teknologisk Institut.

Materialevalget stemmer med designmanualen

Den nye, fleksible folie i kaffeposen vækker også begejstring hos Plastindustrien, hvor dagsordenen de sidste tre år har været på at løse en af de største udfordringer, nemlig sortering af husholdningsaffald:

– 99 procents genanvendelse er flot. I 2025 kommer der et producentansvar på emballage i Danmark. Det betyder, at emballage der bliver sendt på markedet, skal kunne genanvendes. Her er dette eksempel med BKI og Polyprints kaffepose et godt billede på, at den udvikling skal vi alle sammen i gang med, siger Christina Busk, miljøpolitisk chef i Plastindustrien og tilføjer:

– I Danmark har vores genanvendelsesprocent af plast været nede på meget få procent på husholdningsaffald, og den skal i 2025 være på 55 procent. Så vi skal virkelig, virkelig til at få fart på.

I Plastindustriens nye 'Designguide – Genbrug og genanvendelse af plastemballager til de private forbrugere' fremhæves kaffeposen som et skoleeksempel for andre på, hvordan man som producent kan fremstille bæredygtigt og tage ansvar for den grønne omstilling – uden at gå på kompromis med kvaliteten – eller i dette tilfælde kaffens holdbarhed.

De materialevalg, der er taget, stemmer også helt overens med anbefalingerne i designguiden.

Usynlig for forbrugerne
For at demonstrere, at den innovative indpakning ikke påvirker smagsoplevelsen, samt produktionsteste folien yderligere, så har den familieejede produktionsvirksomhed fra Højbjerg udsendt de nye kaffeposer uden at informere om tiltaget på poserne, og uden at kunderne har bidt mærke i det. Posen har faktisk været i butikkerne længe:

– Der er produceret knap en mio. poser i den nye foliekombination siden august 2019, der er sendt ud i handel. Så de bliver allerede anvendt nu – vi har bare ikke sagt det, fortæller Carsten Brøgger.

 Carsten Brøgger, indkøbschef i BKI Foods A/S

Flere gevinster ved kaffeposen 

– Vi bruger mindre emballage – vi bruger mindre materiale. Og så har vi reduceret CO2-udledningen med 23 procent ifølge beregninger fra Teknologisk Institut. Fordi folien er tyndere, så har vi faktisk 20 procent mere på pallen. Det gør faktisk, at vi sparer hver femte palle ind i huset, fortæller en begejstret indkøbschef.

Han er ikke den eneste, der har armene hævet over hovedet, når man hører om gevinsterne.

– Det er bare dejligt, det er den vej, vi skal. Vi skal have øget genanvendelsen, så det spiller fuldstændig ind i den dagsorden, vi har haft. Laminater bliver tit omtalt som problembarnet, fordi det er et sammensat materiale, og derfor kan det være sværere at genanvende end mange andre plasttyper. Så at der nu er hul igennem er en klar succeshistorie, siger Christina Busk, miljøpolitisk chef i Plastindustrien.

Et skridt i den rigtige retning
BKI har en god idé om, hvad kaffeposen vil betyde for dem, men det er vanskeligt at måle, hvilken reel effekt den nye emballage kan give samfundet, da de danske kommuner har vidt forskellige sorteringssystemer og grader af genanvendelse – også hvad angår plastik, men den innovative løsning er med til at skubbe udviklingen fremad.

– I det optimale system, så vil den her opfindelse kunne hjælpe sorteringsudfordringen, men det system findes ikke endnu. Hvis vi får etableret et samlet system, så kan folier og andet meget lettere genanvendes. Jeg er dog helt sikker på, at det er et godt skridt i den rigtige retning, vurderer Christina Busk, miljøpolitisk chef i Plastindustrien.

Du finder kaffeposen – med det fra et forbrugerperspektiv usynlige folielag – i dit nærmeste supermarked. Fra februar 2020 vil designet blive tilføjet en lille fortælling om udviklingen, så alle er indviet i fremskridtet og muligheden for genanvendelse.

 Bag om den nye kaffepose:
• Udviklet af BKI i samarbejde med den underleverandøren Polyprint fra Hedensted.
• I 20 år har BKI anvendt et trelagslaminat i kaffeposerne, men den nye folie er fleksibel og består af to lag, hvilket betyder store besparelser i produktionen.
• Holdbarheden er den samme som tidligere, 12 måneder stadigvæk.
• Kaffeposen kan genanvendes som husholdningsaffald i plast, da det er en blandet ’polyolefin fraktion’.

Om BKI Foods A/S:
• Familieejet virksomhed i Højbjerg.
• Producerer, bearbejder og pakker kaffe og andre fødevarer.
• Er medlem i MADE.
• Af de store kaffefirmaer i Danmark, er BKI i dag den eneste 100 procent danskejede virksomhed, der stadig har bevaret sin kaffeproduktion i Danmark.
• Er engageret i FN’s verdensmål, særligt punkt 12 vedr. ’Ansvarligt forbrug og produktion’.

 -lipe

 

2/2 2020
  • Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    emballage ›Ubro SystemPac og Vangby, begge 100% ejet af svenske Opti Group, har besluttet at fusionere deres aktiviteter for at styrke deres position som specialister inden for end-of-line packaging med fokus på pakkemaskiner, emballage og service
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  •  Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    emballage ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris