Unik emballageløsning til hjemmesko styrker kundeoplevelsen og reducerer omkostninger
Glerups er en dansk producent af hjemmesko. Firmaet startede som et mindre familieforetagende i Danmark, men i dag sælges hjemmeskoene til kunder over hele verden. Den oversøiske vækst samt en stor stigning af webshopforsendelser har dog givet udfordringer i logistikledet, og Glerups havde derfor behov for en ny emballageløsning
Glerups udfordringer i logistikledet var udfaldet af en positiv udvikling – nemlig øget salg til det amerikanske marked og vækst i ordrer på webshoppen. Den øgede eksport har dog også betydet øgede fragtomkostninger – både ved forsendelse via lufttransport og via containerskib.
Derudover krævede de store amerikanske kunder også en tilpasning af Glerups emballager for, at varen kunne håndteres på deres automatiserede lagere.
Vækst på webshoppen stillede også store krav til logistikken, og Glerups havde derfor behov for en gennemgang af deres emballageløsning for at løse deres udfordringer.
Et team fra DS Smith mødtes med Glerups Supply Chain Manager, lagerchef, og marketingschef og fik forskellige perspektiver på Glerups udfordringer. som alle blev tænkt ind i den løsning, der efterfølgende blev udviklet.
Løsningen blev bl.a. en transportkasse til 24 par hjemmesko, der gør det muligt at fragte 6480 par hjemmesko i en container uden brug af paller i modsætning til 5400 par på EURO paller i den tidligere løsning.
Derudover er transportkassen optimeret til INKA paller, som er lavere end de traditionelle EURO paller og derfor overholder de maksimale mål for luftfragt, som er 1,6 meter.
Herudover blev der også udviklet en ny æske til hjemmeskoene. Glerups havde hidtil haft to primære skoæsker, men med det nye emballagedesign kan de nu nøjes med én til hele sortimentet. Det gør det nemmere for Glerups at kontrollere fragtomkostningerne, da de således kun har én emballage at beregne forsendelse efter.
Med den nye skoæske kan de meget præcist styre hvor mange, der passer ned i en container eller på et fly i forhold til tidligere, hvor antallet har varieret mellem 5000 og 7000 par sko alt efter størrelsen.
Den nye skoæske har desuden fået et nyt design i form af en indvendig flade med tryk, der udnytter spildet fra produktionen. Det indvendige tryk giver kunden en ekstra oplevelse, når de åbner æsken og er derfor med til at styrke brandet.
Det samlede emballagesortiment endte ud i transportkasser til 24, 12, 6, 3, 2 og 1 stk., som kan bruges alt afhængigt af, om det er en ordre, der skal til USA, Danmark eller ud til de tusindvis af webshopkunder, som handler direkte hos Glerups.
Kunden har da også været rigtig glad for samarbejdet. Sparringen med DS Smith var i top og den har banet vejen for at man i dag har en mere enkel emballageløsning, som giver mange fordele, når man sælger over hele verden.
-hawin
Resultatet:
- Reduktion af omkostninger i logistikledet, som resultat af færre forsendelser og færre emballager, der skal håndteres.
- Lettere at styre fragtomkostningerne til USA, da Glerups nu kun har to emballager at beregne efter: skoæsken og transportkassen.
- Fleksibelt emballagesortiment, som dækker alle behov for forsendelser, hvad enten det er til USA, Danmark eller til webshopkunder.
- Øget brandværdi som følge af det indvendige tryk, som giver kunden en ekstra oplevelse når æsken åbnes.