Unik emballageløsning til hjemmesko styrker kundeoplevelsen og reducerer omkostninger

Unik emballageløsning til hjemmesko styrker kundeoplevelsen og reducerer omkostninger

Glerups er en dansk producent af hjemmesko. Firmaet startede som et mindre familieforetagende i Danmark, men i dag sælges hjemmeskoene til kunder over hele verden. Den oversøiske vækst samt en stor stigning af webshopforsendelser har dog givet udfordringer i logistikledet, og Glerups havde derfor behov for en ny emballageløsning

Glerups udfordringer i logistikledet var udfaldet af en positiv udvikling – nemlig øget salg til det amerikanske marked og vækst i ordrer på webshoppen. Den øgede eksport har dog også betydet øgede fragtomkostninger – både ved forsendelse via lufttransport og via containerskib.

Derudover krævede de store amerikanske kunder også en tilpasning af Glerups emballager for, at varen kunne håndteres på deres automatiserede lagere.

Vækst på webshoppen stillede også store krav til logistikken, og Glerups havde derfor behov for en gennemgang af deres emballageløsning for at løse deres udfordringer.

Et team fra DS Smith mødtes med Glerups Supply Chain Manager, lagerchef, og marketingschef og fik forskellige perspektiver på Glerups udfordringer. som alle blev tænkt ind i den løsning, der efterfølgende blev udviklet.

Løsningen blev bl.a. en transportkasse til 24 par hjemmesko, der gør det muligt at fragte 6480 par hjemmesko i en container uden brug af paller i modsætning til 5400 par på EURO paller i den tidligere løsning.

Derudover er transportkassen optimeret til INKA paller, som er lavere end de traditionelle EURO paller og derfor overholder de maksimale mål for luftfragt, som er 1,6 meter.

Herudover blev der også udviklet en ny æske til hjemmeskoene. Glerups havde hidtil haft to primære skoæsker, men med det nye emballagedesign kan de nu nøjes med én til hele sortimentet. Det gør det nemmere for Glerups at kontrollere fragtomkostningerne, da de således kun har én emballage at beregne forsendelse efter.

Med den nye skoæske kan de meget præcist styre hvor mange, der passer ned i en container eller på et fly i forhold til tidligere, hvor antallet har varieret mellem 5000 og 7000 par sko alt efter størrelsen.

Den nye skoæske har desuden fået et nyt design i form af en indvendig flade med tryk, der udnytter spildet fra produktionen. Det indvendige tryk giver kunden en ekstra oplevelse, når de åbner æsken og er derfor med til at styrke brandet.

Det samlede emballagesortiment endte ud i transportkasser til 24, 12, 6, 3, 2 og 1 stk., som kan bruges alt afhængigt af, om det er en ordre, der skal til USA, Danmark eller ud til de tusindvis af webshopkunder, som handler direkte hos Glerups.

Kunden har da også været rigtig glad for samarbejdet. Sparringen med DS Smith var i top og den har banet vejen for at man i dag har en mere enkel emballageløsning, som giver mange fordele, når man sælger over hele verden.

-hawin

Resultatet:

  • Reduktion af omkostninger i logistikledet, som resultat af færre forsendelser og færre emballager, der skal håndteres.
  • Lettere at styre fragtomkostningerne til USA, da Glerups nu kun har to emballager at beregne efter: skoæsken og transportkassen.
  • Fleksibelt emballagesortiment, som dækker alle behov for forsendelser, hvad enten det er til USA, Danmark eller til webshopkunder.
  • Øget brandværdi som følge af det indvendige tryk, som giver kunden en ekstra oplevelse når æsken åbnes.
1/12 2017
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage