Unik emballageløsning til hjemmesko styrker kundeoplevelsen og reducerer omkostninger

Unik emballageløsning til hjemmesko styrker kundeoplevelsen og reducerer omkostninger

Glerups er en dansk producent af hjemmesko. Firmaet startede som et mindre familieforetagende i Danmark, men i dag sælges hjemmeskoene til kunder over hele verden. Den oversøiske vækst samt en stor stigning af webshopforsendelser har dog givet udfordringer i logistikledet, og Glerups havde derfor behov for en ny emballageløsning

Glerups udfordringer i logistikledet var udfaldet af en positiv udvikling – nemlig øget salg til det amerikanske marked og vækst i ordrer på webshoppen. Den øgede eksport har dog også betydet øgede fragtomkostninger – både ved forsendelse via lufttransport og via containerskib.

Derudover krævede de store amerikanske kunder også en tilpasning af Glerups emballager for, at varen kunne håndteres på deres automatiserede lagere.

Vækst på webshoppen stillede også store krav til logistikken, og Glerups havde derfor behov for en gennemgang af deres emballageløsning for at løse deres udfordringer.

Et team fra DS Smith mødtes med Glerups Supply Chain Manager, lagerchef, og marketingschef og fik forskellige perspektiver på Glerups udfordringer. som alle blev tænkt ind i den løsning, der efterfølgende blev udviklet.

Løsningen blev bl.a. en transportkasse til 24 par hjemmesko, der gør det muligt at fragte 6480 par hjemmesko i en container uden brug af paller i modsætning til 5400 par på EURO paller i den tidligere løsning.

Derudover er transportkassen optimeret til INKA paller, som er lavere end de traditionelle EURO paller og derfor overholder de maksimale mål for luftfragt, som er 1,6 meter.

Herudover blev der også udviklet en ny æske til hjemmeskoene. Glerups havde hidtil haft to primære skoæsker, men med det nye emballagedesign kan de nu nøjes med én til hele sortimentet. Det gør det nemmere for Glerups at kontrollere fragtomkostningerne, da de således kun har én emballage at beregne forsendelse efter.

Med den nye skoæske kan de meget præcist styre hvor mange, der passer ned i en container eller på et fly i forhold til tidligere, hvor antallet har varieret mellem 5000 og 7000 par sko alt efter størrelsen.

Den nye skoæske har desuden fået et nyt design i form af en indvendig flade med tryk, der udnytter spildet fra produktionen. Det indvendige tryk giver kunden en ekstra oplevelse, når de åbner æsken og er derfor med til at styrke brandet.

Det samlede emballagesortiment endte ud i transportkasser til 24, 12, 6, 3, 2 og 1 stk., som kan bruges alt afhængigt af, om det er en ordre, der skal til USA, Danmark eller ud til de tusindvis af webshopkunder, som handler direkte hos Glerups.

Kunden har da også været rigtig glad for samarbejdet. Sparringen med DS Smith var i top og den har banet vejen for at man i dag har en mere enkel emballageløsning, som giver mange fordele, når man sælger over hele verden.

-hawin

Resultatet:

  • Reduktion af omkostninger i logistikledet, som resultat af færre forsendelser og færre emballager, der skal håndteres.
  • Lettere at styre fragtomkostningerne til USA, da Glerups nu kun har to emballager at beregne efter: skoæsken og transportkassen.
  • Fleksibelt emballagesortiment, som dækker alle behov for forsendelser, hvad enten det er til USA, Danmark eller til webshopkunder.
  • Øget brandværdi som følge af det indvendige tryk, som giver kunden en ekstra oplevelse når æsken åbnes.
1/12 2017
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne