Udvikling af kyllingeemballage bærer frugt

Udvikling af kyllingeemballage bærer frugt

De Danske Familiegårde og måltidskassen HelloFresh udvikler ny emballage-teknik, der fylder mindre, er stabil og reducerer brugen af plastik med 77%

De Danske Familiegårde, der som en del af Danpo leverer antibiotikafri velfærdskylling til danskerne, har siden HelloFresh lancerede i Danmark i juni 2020 været leverandør af kylling til HelloFresh’ måltidskasser. Det har fra starten været afgørende for begge parter at finde en holdbar løsning i forhold til emballeringen af kyllingen og dermed udfordre de mere klassiske kødbakker, som vi kender fra køledisken

- Vi er meget glade for at kunne tilbyde vores kunder De Danske Familiegårdes kylling, der indeholder god kvalitet og smag. Derfor er vi også begejstrede for, at vi i samarbejde med Danpo har fundet en løsning på kødbakkerne, så de er mere stabile under transport, fylder mindre i måltidskasserne samt lever op til vores mål om at reducere brug af plastik, der er en vigtig del af HelloFresh's arbejde for at styrke den bæredygtige udvikling, fortæller Marta Wadsworth Sr. Category Manager og ansvarlig for Protein hos HelloFresh Nordics.

Tre måneders intenst samarbejde, produktionstest hos Danpo og stresstest af forskellige emballageløsninger i HelloFresh’ måltidskasser har nu båret frugt, og derfor kommer De Danske Familiegårdes kylling nu i særlige vakuumpakkede emballager i HelloFresh’ måltidskasser.

- Det er afgørende for os, at den nye vakuumemballage ikke forringer kyllingens kvalitet, når den lander hos kunderne, og derfor er vi stolte af, at emballeringsprojektet ikke bare er lykkedes, men også forbedrer vores ressourceforbrug og forlænger kyllingens holdbarhed, siger Anne-Gitte Elbronn, marketingschef hos Danpo og uddyber:

- Vores beregninger viser, at emballagen gør, at produktet fylder 55% mindre end før, reducerer vores plastikforbrug med 77% og giver en længere holdbarhed end 2-3 dage.

Også Marta Wadsworth fra HelloFresh glæder sig over udfaldet:

- Vi håber selvfølgelig på at vores kunder kommer til at mærke denne positive forbedring af emballagen og at de vil blive ved med at nyde vores smagfulde kylling.

De Danske Familiegårde overvejer nu, om vakuumemballagen skal udvides til andre dele af deres produktion.

De Danske Familiegårde er et brand under Danpo med antibiotikafrie velfærdskyllinger med langsomt voksende kyllinger, der udklækkes og vokser op på familiedrevne landbrug i Danmark. De Danske Familigårde er gårdkyllinger, frilandskyllinger og økologiske kyllinger. Se mere på dedanskefamiliegaarde.dk

HelloFresh er leverandør af måltidskasser i 14 lande herunder Danmark. HelloFresh samarbejder med danske producenter, når de hver uge hjælper titusindvis af danskere med at sætte god mad på bordet.

-hawin

3/5 2021
  • Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    emballage ›Ubro SystemPac og Vangby, begge 100% ejet af svenske Opti Group, har besluttet at fusionere deres aktiviteter for at styrke deres position som specialister inden for end-of-line packaging med fokus på pakkemaskiner, emballage og service
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  •  Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    emballage ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris