Tredobbelt sejr til Burgopaks emballagedesignere

Tredobbelt sejr til Burgopaks emballagedesignere

Emballager til mobilbelysning, kreditkort og gavekort begejstrede dommerne ved Graphic Design USA - GDUSA - 58th Annual Awards i sidste måned. Burgopak tog i samarbejde med Stephen Gould og kundevirksomhederne Knab og Moon Ultra tre priser hjem for sine papløsninger

Af Lisbeth Petersen

Emballager til mobilbelysning, kreditkort og gavekort begejstrede dommerne ved Graphic Design USA - GDUSA - 58th Annual Awards i sidste måned. Burgopak tog i samarbejde med Stephen Gould og kundevirksomhederne Knab og Moon Ultra tre priser hjem for sine papløsninger.

I tæt samarbejde med Stephen Gould og kundechefer for Moon Ultra, har Burgopak udviklet emballagedesign til MOON Ultralight 2, som er en lille mobil lampe til at sætte på smartphones for at sætte lys på motiverne, når man tager billeder.

Emballagen til fotolampen vandt for 'sit smarte, minimalistiske produktdesign, den slanke glidemekaniske og det luxuriøse udtryk med sort bundkort, hvid blækdetalje og mat, lamineret finish'

Bank - Knap
Den anden pris faldt for designet til promoveringen af en ung, hollandsk netbank, Knap som markedsfører sig på digital innovation, menneskelig service og gennemskuelige serviceydelser. Navnet Knap skal - med omrokeringen af bogstaverne fra Bank - understrege, at det er en bank, som gør tingene på nye og anderledes måder, og
Burgopaks designere har understøtte dette i emballagen til Knaps kreditkort.

'Præsenteret i et optimeret cabrio-design er emballagen både indbydende og spændende. Ved at trække i en flig ser låget ud til at bevæge sig opad for at gemme sig i pakken, mens det samtidig forlænger den indvendige bakke for at afsløre bankkortet i en iøjnefaldende og indbydende produktpræsentation' lød det fra dommerne.

I regnbuens farver
Sidst med ikke mindst gik den tredje pris til Burgopak for en B2B-kampagne, der under Pride-måneden sidste år skulle tilskynde branchen til mere inkluderende design for LGBTQ-målgruppen.

Med titlen: Design for Everyone. Vær en del af forandringen, tog kampagnen fat på branchens vaner med at til fremstille gavekortdesign, og kampagnen gjorde op med stereotyper og kønsbestemte farvepaletter for at udforske det bredere potentiale for inkluderende design.

Dommerjuryen havde følgende ord til Burgopak i forbindelse med prisen

-Kortene er designet med CMYK-farver, og kombineret tilfældigt for at skabe en regnbue-figur, fejrer hvert kort, og bæreren af det, en speciel lejlighed for et tilfældigt pronomen, og bryder stereotypen i forhold til, traditionelle farver til bestemte køn o.s.v.

8/3 2022
  • Brevet i stærkt jule-comeback

    Brevet i stærkt jule-comeback

    emballage ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Emballagemessen er pakket og klar

    Emballagemessen er pakket og klar

    emballage ›Packaging Innovations & Empack 2026 bliver afholdt i midten af februar i Birmingham UK og byder på et indblik i den faglige udvikling der præger hele emballageindustriens forsyningskæde – og der er rift om billetterne
  • Bring giver julemanden konkurrence

    Bring giver julemanden konkurrence

    emballage ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    emballage ›EU-krav om genpåfyldelige drikkevare-emballager undergraver det danske pant- og retursystem. Det mener Bryggeriforeningen, som frygter, at kravene fører til, at flere danske mikrobryggerier lukker. Både bryggere og EU-politikere er på barrikaderne
  • AI er kommet på lager hos Zalando

    AI er kommet på lager hos Zalando

    emballage ›Nomagic er leverandør af AI-drevet robotteknologi til lagre og fulfilment-sektoren. Nu har Zalando valgt virksomheden til at styrke den operationelle ekspertise i sine fulfilment-centre yderligere
  • Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    emballage ›Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    emballage ›Mens Dana Lim nærmer sig et århundrede som dansk industrivirksomhed, afleverer ceo Lars Christensen sit 12. regnskab med toplinjevækst og en klar kurs mod milliardomsætning
  • Papirbaseret barriere til juicekartoner

    Papirbaseret barriere til juicekartoner

    emballage ›Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión en papirbaseret barriereteknologi til juicekartoner. Ifølge emballageproducenten er det verdens første