Transport af nethandlen kan blive Svanemærket

Transport af nethandlen kan blive Svanemærket

Det skal fremover være muligt at certificere et helt nyt serviceområde med Svanemærket: E-handelstransport. Nordisk Miljømærkning har netop sendt forslag til de nye krav i høring i hele Norden. Svanemærket bliver den første tredjepartscertificering i verden for nethandelstransport -et område, som er forbundet med høj risiko for greenwashing

Med Svanemærkets forslag til krav til e-handelstransport kan transport- og logistikvirksomheder ansøge om at få certificeret deres service. Dermed får de et redskab til at begrænse belastningen af miljø og klima i den daglige drift – og kan samtidig tilbyde webbutikker et svanemærket fragtalternativ på det nordiske marked. I sidste ende får forbrugerne dermed et troværdigt pejlemærke til at vælge fragt ved kassen i webbutikken – et miljømærke, som 9 ud af 10 nordiske forbrugere kender, og som en uvildig tredjepart står bag.

-Svanemærket ser på hele livscyklus. I denne sammenhæng betyder det transporteffektivitet, en høj andel af elektriske køretøjer og brug af fornybare brændsler – og ikke bare krav om fossilfri levering. Der vil også være krav om, at man skal rapportere sin klimaindsats og dokumentere forbedringer over tid.Alt sammen tiltag, der skal være med til at skabe grundlag for øget miljømæssig bæredygtighed i transportnetværket, siger Thomas Christensen, nordisk produktansvarlig i Nordisk Miljømærkning.

 

Svanemærkets arbejde med krav til e-handelstransport er foregået i samarbejde med forskellige aktører i branchen. Projektet er en del af "A Sustainable Living" – et initiativ, der er finansieret af Nordisk Ministerråd, og som skal gøre det lettere for nordiske forbrugere at træffe mere bæredygtige valg i hverdagen.

Om forslaget
Reduceret klima- og miljøpåvirkning: Gradvis strengere krav om fornybare brændsler (palmeolie og PFAD er ikke tilladt). Rapportering af klimaindsats og forbedringer over tid. Køretøjer skal leve op til en række minimumskrav til EURO-norm. Ved nyindkøb skal lette køretøjer køre på enten el, biogas eller hydrogen – tilsvarende skal en vis andel af de tunge køretøjer.

Effektiv og koordineret transport: Krav til energieffektivitet. Leveringen kan tage lidt længere tid for at sikre koordination og ruteoptimering af transporten – og dermed undgå halvtomme køretøjer og unødig belastning af klima og miljø. Løbende samarbejde med webbutikken om at reducere mængden af emballage og/eller undgå transport af luft.

Social ansvarlighed: Krav til ordentlige ansættelses- og arbejdsforhold samt forebyggende arbejde i forhold til trafiksikkerhed.

-lipe

7/6 2022
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder
  • Telefonemballage vinder ScanStar

    Telefonemballage vinder ScanStar

    emballage ›Rajapack har fremstillet en 100 procent papirbaseret emballage til indpakning og forsendelse af smartphones
  • Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    emballage ›Mondis papirbaserede CompressWrap har erstattet møbelproducenten Ekornes' brug af plastik til emballering. Nu modtager løsningen German Packaging Award 2025 i kategorien Bæredygtighed
  • Billerud iværksætter stor spareplan

    Billerud iværksætter stor spareplan

    emballage ›Den svenske papir- og emballageproducent skal - som følge af et svækket, europæisk marked - skære 800 millioner svenske kroner i årsbugetterne. Det betyder bl.a. afsked med op til 650 medarbejdere
  • Letvægter, der klarer høje påfyldningshastigheder

    Letvægter, der klarer høje påfyldningshastigheder

    emballage ›KHS Group lancerer ny PET-flaske til drikkevand uden brus. Flasken kombinerer kvalitetsdesign med minimalt materialeforbrug og er udviklet til kravene i travle produktionslinjer
  • Dansk virksomhed slap igennem nåleøjet

    Dansk virksomhed slap igennem nåleøjet

    emballage ›Dana Lim har som den første samarbejdspartner været med til at gennemføre et relativt nyt uddannelsesforløb hos Henkel
  • Drikkekartoner bliver til transportkasser

    Drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Bornholmerne tester løsmarked

    Bornholmerne tester løsmarked

    emballage ›Kvickly i Rønne er det første supermarked, som sammen med EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA tester ordning hvor kunderne kan købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt med genbrugsemballager